TSL Biznes – październik 2011

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_10m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]
Drodzy Czytelnicy!

 

W październiku piszemy więcej o transporcie kolejowym. Jakie są jego perspektywy w Polsce, co mu dolega i jak to zmieniać? Poruszamy też temat transportu intermodalnego. Przy tej okazji, chcąc nie chcąc, natrafiam na kampanię “tiry na tory”. Kampanię w założeniu pewnie i słuszną, niestety jej wykonanie to w mojej ocenie kompletny niewypał, marnotrawienie publicznych pieniędzy i energii osób w nią zaangażowanych.

Dlaczego tak uważam? To, co w mojej ocenie najgorsze: kampania opiera się głównie na negatywnych emocjach. Zamiast stawiać na rzeczowe i merytoryczne argumenty, zamiast edukować i pokazywać zalety transportu kolejowego, zamiast wspólnie poszukiwać rozwiązań i zastanawiać się, dlaczego polski transport kolejowy i intermodalny jest wciąż tak mało atrakcyjny, inicjatorzy akcji liczą na sukces, opierając się głównie na negatywnych emocjach. Ale co tak na prawdę będzie ich sukcesem? Po co jest ta kampania, czemu ma służyć? Trudno to odczytać.

Na głównej stronie kampanii, zanim znajdziemy te rzeczowe argumenty, dużo szybciej natrafimy na coś innego. A to “tir” zabił komuś bliskich, a to bandyci “walą po osobówkach”, a to dziurawią drogi i nie dają pojeździć osobówkom. Takie podejście wzbudza tylko niepotrzebne, szkodliwe odczucia i zamiast edukować i uświadamiać, nakręca tylko spiralę nienawiści i wręcz nawołuje do wojny z tirami – nawet samych użytkowników dróg.

Inicjatorzy i zwolennicy akcji zapomnieli chyba o jednej, podstawowej rzeczy. Te tiry na drogach nie jeżdżą dla przyjemności czy z widzimisię “tirowców”. One jeżdżą dla was i dla nas wszystkich. Jeżdżą po to, byście rano mogli kupić świeży kefir, żebyście mieli co na siebie włożyć, czym umeblować mieszkanie itd. Oczywiście, wszyscy chcielibyśmy żyć w bezpiecznym i zdrowym środowisku, ale z drugiej strony wszyscy chcielibyśmy też codziennie rano móc kupić w sklepie kefir czy warzywa. Jak inicjatorzy i zwolennicy akcji wyobrażają sobie zaopatrzenie sklepów bez transportu drogowego? Owszem, można zakazać ruchu znienawidzonych tirów i dowieźć towar z mleczarni gdzieś spod Grajewa samochodem dostawczym (no, bo tiry zakazane) do Ełku, tam przepakować to na pociąg do Warszawy, gdzie znów przeładujemy to na dostawczaka i dowieziemy do sklepów. Już widzę uśmiechy na
Waszych ustach i wcale się im nie dziwię. Ale zwolennicy akcji chyba jeszcze tego nie wierzą, że w takim modelu transportowym za ów kefirek zapłacimy pewnie kilkadziesiąt procent więcej, a do tego poczekamy sobie parę dni.


Jako transportowiec z wykształcenia też mam ideały i w pełni zgadzam się z opinią, że towary masowe czy te transportowane na dalekich dystansach najlepiej byłoby przewozić koleją. I tak przecież się po części dzieje. Również i transport intermodalny, który w Polsce co prawda wciąż jeszcze raczkuje, to jednak się rozwija. Ale każdy rozsądny człowiek sam odpowie sobie na pytanie, dlaczego nie wozimy tych rzeczonych kefirków koleją? Odpowiedź jest jedna – bo to się po prostu nie opłaca. Nie mówię tu tylko o kwestiach ceny, bo pod uwagę trzeba brać też inne czynniki – czas transportu, pewność terminów, metody zabezpieczenia, elastyczność rozwiązań i w końcu najważniejsze… podejście do klienta. A to na kolei, zwłaszcza tej państwowej, wciąż jeszcze odbiega od biznesowych standardów.


Jasne, można zwiększyć atrakcyjność kolei nakładając jeszcze większe opłaty na ciężarówki, do czego również nakłaniają autorzy akcji. Ale znów, czy zgodzimy się wszyscy zapłacić za to wzrostem cen większości towarów? I spytajmy w szerszym kontekście – czy rozwój kolei ma polegać na udoskonalaniu jej samej, czy na pogarszaniu i wycinaniu jej konkurencji? Czy chcąc wygrać wyścig lepiej trenować i poprawiać swoje umiejętności, czy podstępem podciąć nogę wszystkim rywalom? Jak dla mnie to trochę absurdalna droga, na pewno nie mająca nic wspólnego z rozwojem. To żadne rozwiązanie czegoś zakazać, zabronić i uciemiężyć, nie dając nic w zamian (a że idą wybory, to chyba wiem, na której partii politycznej wzorowali się twórcy akcji). Mam jednak  nadzieję, że twórcy kampanii dostrzegą tę absurdalność i zamiast stawiać na negatywne emocje, skupią się na merytorycznych aspektach, a ich działania faktycznie przełożą się na poprawę atrakcyjności polskich kolei. Inaczej jakiekolwiek hasła w stylu “tiry na tory” same w sobie wzbudzą agresję, zwłaszcza wśród osób o większej świadomości biznesowej i transportowej.

Mirosław Ganiec

redaktor naczelny

> Wydarzenia

Przystanek: TRANSEXPO

Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego to największa tego typu impreza w Europie środkowo – wschodniej. W 2011 roku do targów Kielce przyjechało 160 wystawców z 11 krajów: USA, Wielkiej Brytanii,   Niemiec, Szwecji, Belgii, Holandii, Austrii, Czech, Włoch, Francji i Polski oraz ponad 4500 branżowych zwiedzających. Co roku na TRANSEXPO czołowe firmy z branży prezentują rynkowe hity, nowości, ale przede wszystkim ta wystawa to miejsce międzynarodowych premier.

 

> Logistyka

 

Nie tylko w chłodni

Wyzwania i ograniczenia logistyki w branży spożywczej
Z pozoru ładunek prosty i bezproblemowy. W praktyce konieczne jest dostosowanie całej sieci logistycznej do potrzeb konkretnego asortymentu. Jak zatem sprawnie realizować logistykę dla branży spożywczej?

Wyprzedzać oczekiwania klienta

O budowaniu pozytywnych relacji biznesowych, nowych trendach w logistyce i zmianach w spółce doradczej DGL Polska rozmawiamy z Aleksem Domaradzkim.

 

> Logistyka – technologia

 

Efektywne zarządzanie magazynem i dostawami produktów
Wywiad z Jarosławem Taberskim, prezesem zarządu Colian Logistic oraz Tomaszem Kosik, głównym logistykiem holdingu Colian S.A.

Automatyzacja i kompletacja zamówień – trendy w branży logistycznej

Jonas Tornerefelt, wiceprezes ds. Business & Product Planning zajmuje się w firmie Toyota Material Handling Europe (TMHE) wyznaczaniem kierunku w zakresie przyszłych strategii biznesowych i rozwoju produktów. Jonas Tornerefelt wyjaśnia, w jaki sposób nowe produkty TMHE odpowiadają na aktualne trendy panujące w branży i biznesie.

 

> Powierzchnie magazynowe

 

Panattoni zyskuje nowych klientów i przedłuża kolejne umowy
Panattoni Europe przedłużył umowy najmu w III kwartale 2011 roku na łączną powierzchnię ponad 16 000 m2. Nowoczesną powierzchnię magazynową dewelopera docenili: Paul Hartmann Polska Sp. z o.o., Sapa Building System, MPM Product oraz Jungheinrich Polska Sp. z o.o. Do obiektu w nowym parku w Święcicach wprowadziła się firma kolejna firma – Tech Data.

PointPark Properties zwiększa aktywność w Polsce
Europa centralna to wciąż ważny obszar na mapie nieruchomości logistycznych i przemysłowych, którego znaczenia nie umniejszyły skutki globalnego kryzysu. Jednym z czołowych deweloperów magazynowych i zarządzających aktywami jest na tym rynku PointPark Properties (P3). Aktualnie P3 zarządza ponad 1,5 mln m2 powierzchni przemysłowej w 72 budynkach magazynowych i dystrybucyjnych, rozlokowanych w 10 europejskich krajach. Polski oddział i zespół P3 należy do najsilniejszych w tym gronie.

> Transport kolejowy

 

Potencjał na szynach
Czy transport kolejowy w Polsce ma szansę na rozwój?
W jakiej kondycji jest transport kolejowy? Optymiści przekonują, że z roku na rok ma się coraz lepiej. Zdaniem pesymistów – przestarzałe struktury, faworyzowanie spółek państwowych i brak zachęt o charakterze ekonomicznym jeszcze przez wiele lat będą rozwój kolei w Polsce blokować.

Intermodalny hub z prawdziwego zdarzenia
Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) oraz operator kolejowy Polzug Intermodal uruchomiły nowy terminal w Gądkach k/ Poznania. To pierwszy tak duży i zaawansowany hub intermodalny w Polsce. Umożliwi on codzienne, bezpośrednie połączenia pomiędzy portami Morza Północnego i Poznaniem (i dalej kolejnymi polskimi terminalami) oraz pozwoli na znaczne skrócenie czasu przewozu.

CTL Logistics w ekspansji na wschód
CTL Logistics rozwija współpracę z Kolejami Białoruskimi w ramach wspólnego obsługiwania białorusko-polskiego terminala BielPolLogistics, mieszczącego się w obwodzie grodzieńskim. To zapowiedź dłuższej współpracy na szeroką skalę. CTL Logistics jest największym polskim przewoźnikiem prywatnym, który przez wschodnią granice przewozi towary pochodzące z Rosji.

Kolej musi być zdrowa
Z Henrykiem Klimkiewiczem, przewodniczącym Railway Business Forum – Forum Kolejowe rozmawia Franciszek Nietz.

Czas “wielkiego kopania” na torach
Rozmowa ze Zbigniewem Szafrańskim, prezesem zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Moda na intermodal?
W naszym kraju transport intermodalny rozwijał się stopniowo ale… zbyt wolno. Były też wpadki. W 2009 roku nastąpił kryzys i przewozy intermodalne zmniejszyły się aż o 35%. Wprawdzie przystąpiono potem do mozolnego odrabiania strat, ale po tym “tąpnięciu” z pewną rezerwą trzeba traktować optymistyczne dane Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

Grupa kapitałowa ZUE umacnia się na rynku
Portfel zamówień przekracza 1 mld zł
Po udanym ubiegłym roku, kiedy to skonsolidowane przychody spółki giełdowej ZUE wyniosły 392,4 mln zł, wyniki finansowe pierwszego półrocza 2011 r. potwierdziły wysoką dynamikę rozwojową krakowskiej firmy. Przychody wzrosły ponad 126% a zysk netto o 303%. Na koniec sierpnia 2011 r. wartość portfela zamówień na najbliższe lata, rekordowa w historii ZUE, przekroczyła 1,1 mld zł.

> Transport drogowy

Pod kontrolą – z korzyścią dla wszystkich
Obecnie do sprawnego działania firmy przewozowej nie wystarcza sam nowoczesny pojazd i kierowca. Na trudnym, konkurencyjnym rynku efektywne zarządzanie transportem coraz częściej wymaga stałej wiedzy o tym, gdzie znajduje się nasz pojazd i jak operuje nim nasz kierowca. To drugie nie po to, by go karcić czy na siłę kontrolować, lecz po to, by wspólnie usprawniać jego pracę. Narzędzie pomagające osiągnąć ten cel, a tym samym ograniczyć koszty eksploatacji pojawiło się w ofercie Scanii. Co dobrego – zarówno właściciel, jak i kierowca – mogą wynieść z systemu Scania Fleet Management?

 

Nasze drogi wciąż niebezpieczne

Zanotowane ostatnio sukcesy w zakresie zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach niewątpliwie cieszą, ale daleko nam jeszcze do stanu zadowolenia. Pokazuje to statystyka zdarzeń obejmująca I półrocze br.

Jak bezpiecznie korzystać z giełdy transportowej?

Wiele mówi się ostatnio o fali kradzieży towarów w Europie, o ryzyku korzystania z giełd transportowych, a także o problemie z oceną wiarygodności kontrahentów. Czy proceder wyłudzeń rzeczywiście został ułatwiony przez elektroniczne giełdy transportowe? Czy wirtualni partnerzy są godni zaufania?

Oswojone Euro 6

Obawy były duże, ale stało się. W tym roku pojawiły się pierwsze ciężarówki z silnikami zgodnymi z Euro 6. W miesięczniku “Truck & Van” sprawdzamy jedną z nich.

Najlepsi z najlepszych

Zakończyła się druga edycja mistrzostw eco-driving o Puchar Prezesa Schenker Sp. z o.o. Celem przedsięwzięcia jest propagowanie ekologicznej i ekonomicznej jazdy. DB Schenker zachęca dostawców i podwykonawców do ograniczania emisji spalin oraz zmiany sposobu jazdy, co ma realny wpływ na środowisko oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Nowy Trans z mapami

Operator giełdy Trans udostępnił najnowszą wersję swojego programu – Trans 4.0. Prace nad tą wersją trwały przeszło 2 lata. Trans zyskał zupełnie nowy wygląd, na giełdzie pojawiły się także dodatkowe funkcjonalności. Największa z nich to system TransMap, czyli kompletny moduł map Europy zawierający ograniczenia dla ciężarówek, kody pocztowe, kalkulator kosztów, a także opcję wyszukiwania ładunków na wybranej trasie. Żaden inny operator w Europie nie zapewnia map o tak precyzyjnym pokryciu.

> Prawo

VAT – jak i dlaczego sprawdzać, czy nasz kontrahent prowadzi w Polsce działalność gospodarczą?

W ramach prowadzonej działalności polscy przedsiębiorcy zazwyczaj nabywają usługi świadczone przez podmioty krajowe. Bywa jednak i tak, że usługodawcą jest podmiot zagraniczny. Wówczas zasadnicze znaczenie ma to, czy zagraniczny kontrahent ma siedzibę w naszym kraju, lub choćby stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (np. oddział).

Uprawnienie do odszkodowania.

Komu zakłady ubezpieczeń są zobowiązane wypłacać odszkodowanie?

Powstanie szkody transportowej nie jest jedynym problemem, jaki dotyka polskich przewoźników. Tok postępowań likwidacyjnych prowadzonych przez ubezpieczycieli wymaga od przewoźników przekazania dokumentów i informacji potwierdzających zarówno szkodę i istnienie ich odpowiedzialności, jak również odpowiedzialność ubezpieczycieli z zawartych z przewoźnikami umów OCP. Ubezpieczyciele każdorazowo informują przewoźników, co ma zawierać dokumentacja niezbędna do likwidacji szkody, więc każdy z nich powinien sobie poradzić z jej skompletowaniem. Bardzo często jednak zdarza się, że ubezpieczyciel posiada już cały materiał, ale wstrzymuje wypłatę, gdyż nie wie, komu ma płacić. Nie wie ubezpieczyciel a przewoźnik jest mocno zdziwiony, gdyż spedytor już dawno skompensował należność na poczet szkody z jego wierzytelności za wykonane usługi przewozu i wydaje się, że to on jest najbardziej uprawniony do otrzymania odszkodowania. Niestety, tak nie jest.

Nowe zasady Certyfikatu Kompetencji Zawodowych – Część 1
4 grudnia 2011 roku wchodzą w życie 3 rozporządzenia Rady Europejskiej dotyczące firm transportowych. Celem tych rozporządzeń jest ujednolicenie warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego a także wprowadzenie jednolitych przepisów np. w zakresie kabotażu wewnątrz krajów członkowskich. Zobaczmy, jakie zmiany dotkną polskich przewoźników.

> Marketing i PR

Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży logistycznej

CSR (corporate social responsibility) czyli społeczna odpowiedzialność biznesu przeżywa rozkwit i w ostatnich latach niezwykle zyskała na popularności. Wzrasta przekonanie, że prawidłowo opracowana strategia CSR nie tylko poprawia wizerunek firmy oraz relacje z interesariuszami, ale również stwarza możliwości pozyskania nowych projektów oraz zwiększenia konkurencyjności firmy.

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C