Pobierz PDF

W najnowszym numerze TSL Biznes

Logistyka

Operator logistyczny kluczem do sukcesu
Branża FMCG należy do tych, w której obsługę logistyczną firmy produkcyjne i sieci sklepów oddają w ręce operatorów logistycznych, gdyż takie rozwiązanie jest dla nich najkorzystniejsze. Tak jest dziś. Jednak na przestrzeni lat zmieniało się to nieustawicznie i w sposób znaczący.

Jak kompleksowość usługi wpływa na koszty logistyczne?
Silvan Logistics rozbudował zakres usług o spedycję morską i realizuje transport z każdego portu na świecie bezpośrednio do sieci handlowej. Powód jest jeden – optymalizacja kosztów.

Oil CAT – rozwiązania logistyczne dedykowane wymagającej branży olejowej
CAT LC Polska to czołowy operator logistyczny dla branży motoryzacyjnej, który zapewnia również transport i dystrybucję środków smarnych. Specjalizuje się w dystrybucji olejów dla motoryzacji i rolnictwa, olejów przemysłowych, smarów plastycznych, płynów eksploatacyjnych oraz chemii samochodowej, w tym towarów podlegających europejskiej umowie o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (ADR).

Chlebnia nowym etapem rozwoju firmy Raben
Intensywny rozwój Raben Logistics Polska sprawił, że stare oddziały firmy już nie wystarczają. Konsekwencją tego jest budowa oddziału w Chlebni – dwóch nowoczesnych magazynów klasy A, o łącznej powierzchni 42 tys. m 2 . Oddział miesięcznie jest w stanie obsłużyć ponad 85 tys. przesyłek.

Logistyka – technologia

Combilift otwiera nową fabrykę
26 kwietnia 2018 roku to wyjątkowa data dla położonej w Północnej Irlandii, w miejscowości Monagham, firmy Combilift. Tego dnia nastąpiło otwarcie nowej siedziby centrali przedsiębiorstwa i zakładu produkcyjnego. Co więcej, uroczystość ta zbiegła się z dwudziestą rocznicą jej założenia.

Europa pokochała ekożywność. A Polacy?
Ostatnia dekada to dynamiczny rozwój rynku żywności ekologicznej w Europie. W Polsce liczba specjalistycznych gospodarstw, producentów, dystrybutorów również systematycznie rośnie. Jaka przyszłość czeka branżę? Jakim wyzwaniom będzie musiała sprostać w najbliższym czasie?

Wózki Hyster® z przeznaczeniem dla transportu intermodalnego
Firma Hyster®, producent wózków widłowych przeznaczonych do wymagających zadań, swoje produkty sprzedaje już od 80 lat. Przez cały czas dba o to, aby były konstruowane zgodnie z najnowszymi technologicznymi osiągnięciami. Przykładem tego są dwa rodzaje podnośników – do załadowanych oraz do pustych kontenerów, na które popyt rośnie ze względu na rozwój transportu intermodalnego.

Podwójne zwycięstwo Jungheinrich na targach CeMAT 2018
Jungheinrich, dostawca kompleksowych rozwiązań z zakresu logistyki wewnątrzmagazynowej, zaprezentował swoje nowości na targach CeMAT 2018. I odniósł sukces zdobywając prestiżową nagrodę IFOY Award – International Forklift Truck of the Year. Zostały wyróżnione dwa nowoczesne systemy z portfolio producenta – pilot zdalnego sterowania easyPILOT Follow i system ładowania akumulatorów SLH 300.

Systemy IT

Platforma Transporeon zwiększyła wydajność załadunkową o ponad 10% w magazynach Aperam
Znanym na rynku polskim dostawcą produktów płaskich ze stali nierdzewnej jest Aperam Stainless Services & Solutions Poland z siedzibą w Siemianowicach Śląskich, wchodzący w skład międzynarodowej Grupy Aperam. Przy tego rodzaju działalności, prowadzonej na tak dużą skalę, niezwykle ważna jest optymalizacja kosztów transportu, bezpieczna praca w magazynie i wydajność na jak najwyższym poziomie, gdyż dzięki temu zwiększa się wydajność załadunkowa i rozładunkowa. A to z kolei pozwala zaoszczędzić pieniądze. Dlatego też firma zdecydowała się na wdrożenie platformy Transporeon.

Powierzchnie magazynowe

7R startuje z Programem City Flex
Wzrost popularności kanału sprzedaży e-commerce generuje zwiększony popyt na magazyny o mniejszej powierzchni, położone bliżej centrów miast, bo wtedy skraca się czas dostawy zamówień i zwiększa elastyczność działania. Oczekiwaniom tym naprzeciw wychodzi 7R z koncepcją stworzenia sieci składającej
się z kilkunastu obiektów typu Small Business Unit (SBU) w całym kraju. To pierwsza w Polsce tego typu sieć logistyki miejskiej nosząca nazwę City Flex.

Nowe standardy ze STILL RX 20
Na połączonych targach logistycznych i przemysłowych CeMAT i Hannover Messe, tytuł produktu roku w kategorii wózków widłowych z przeciwwagą przyznano najnowszej wersji STILL RX 20.

Miasta w centrum uwagi deweloperów
To że rośnie popyt na powierzchnie magazynowe w miastach potwierdza najnowszy raportu „Urban Logistics” międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Związane jest to z bardzo dynamicznym rozwojem sektora e-commerce.

Kierunek Europa Wschodnia

Prawie we wszystkich krajach Dalekiego Wschodu
Sieć logistyczna Agility obejmuje prawie wszystkie kraje Dalekiego Wschodu. Swoje oddziały mamy w Chinach, Hong Kongu, Korei, Japonii, Tajlandii, Indonezji, Malezji, na Filipinach, w Singapurze, Kambodży, także w Wietnamie, Pakistanie, Indiach, Bangladeszu i na Tajwanie.

Przede wszystkim import
Dachser jest operatorem logistycznym, który obsługuje import i eksport do wszystkich krajów Dalekiego Wschodu, działając w oparciu o własną sieć połączeń i 49 oddziałów w regionie Azji i Pacyfiku. Najwięcej zleceń dotyczy Chin, ale towary transportowane są także z i do Korei, Tajlandii, Malezji, Wietnamu oraz innych państw tego regionu.

Zmiana na rynku chińskim
Na Dalekim Wschodzie od lat obecny jest DB Schenker. O tym jak rozwija we Wschodniej Azji swoją działalność oraz jak wygląda wymiana handlowa pomiędzy Polską a krajami położonymi w tym regionie, mówią: Cezary Ratyński, kierownik produktu i rynku biznesu lotniczego w DB Schenker oraz Tomasz Brela, menedżer rozwoju biznesu multimodalnego.

Przy udziale partnerów lokalnych
Fracht FWO, jako globalny operator logistyczny dla przemysłu, mający sieć partnerów w każdej części świata, obsługuje większość krajów na Dalekim Wschodzie. Zarówno w eksporcie jak i w imporcie są to Chiny, Tajlandia, Korea Południowa, Indie, Wietnam, Japonia, Malezja, a także Indonezja.

Apetyt na Daleki Wschód
Ekol posiada własne oddziały w już 16 krajach na świecie – 14 w Europie oraz w Turcji i Iranie. Ale to nie wszystko, gdyż w planach ma otwarcie własnych oddziałów również na Dalekim Wschodzie.

Pomoc w handlu z Chinami oferuje OT Logistics
Spółka OT Logistics S.A. powołała do życia Dział Logistyki Intermodalnej, oferujący usługi transportowe przy imporcie towarów z Chin i eksporcie do tego kraju.

Transport intermodalny

Zaskoczenie przez rozwój
Cały czas mamy do czynienia z niezrównoważonym rozwojem. Zaskakuje nas wzrost, gdyż nikt chyba nie przewidział aż tak dużego popytu, co sprawia, że przepustowości terminali wciąż są za małe – stwierdziła Lidia Dziewierska, prezes Loconi Intermodal, w trakcie VI Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2018. Konferencja odbyła się 11-12 kwietnia br. w AmberExpo w Gdańsku.

PEKAES na szlaku inwestycji
Coraz intensywniej na Jedwabnym i Bursztynowym Szlaku działa PEKAES. W ubiegłym roku spółka obsłużyła kilkaset pociągów wiozących towary z portów znad Bałtyku. Aż dwukrotnie zwiększyła się ilość towarów przewożonych tą drogą do terminalu w Łodzi. Tak dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez kolejnych inwestycji, które już teraz zapowiada Grupa PEKAES.

Docenić intermodal
Ubiegły rok był rekordowy dla przewozów intermodalnych w Polsce. Masa przewiezionych ładunków wyniosła 14,7 mln ton. Oznacza to roczny wzrost prawie o 15% – 1,9 mln ton. Udział przewozów intermodalnych mierzony masą przewiezionych ładunków na rynku transportowym osiągnął poziom ponad 6% i był wyższy o blisko 0,4 pkt. proc. niż w 2016 r.

Odprawy celne z AsstrA
Międzynarodowy dostawca usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG oferuje odprawy celne na terenie Niemiec, Litwy, Białorusi, Rosji i Polski. Agencje celne AsstrA w Polsce znajdują się na terenie terminalu samochodowego w Koroszczynie, w Białymstoku oraz na przejściu granicznym w Kuźnicy.

Początek ekspansji WWL w Europie
W zainicjowaną przez Państwo Środka politykę tzw. „jednego pasa i jednej drogi”, czyli wskrzeszenia jedwabnego szlaku jako sieci kolejowo-drogowej łączącej dwa największe rynki świata: Chiny i Europę, wpisuje się współpraca Worldwide Logistics Group (WWL) z gdyńską spółką ATC Cargo S.A. Zainicjowano ją w lutym 2018 r., co związane jest z podjęciem przez chińską spółkę decyzji o rozwoju grupy logistycznej na terenie Europy.

Ekol rozwija transport intermodalny
Zaledwie kilkanaście tygodni temu firma Ekol Logistics poinformowała o uruchomieniu oddziału w Szwecji – 16. kraju, w którym posiada własne organizacje a teraz w dalszym ciągu rozbudowuje sieć połączeń intermodalnych.

Na potrzeby transportu intermodalnego
Niewątpliwą zaletą transportu intermodalnego w porównaniu z tradycyjnym modelem dostaw, jest możliwość zredukowania zbędnych kosztów, w tym opłat związanych z przeładunkiem towarów.

Transport drogowy

Wielopoziomowa opieka
Fraikin po raz pierwszy zorganizował „Connection Days”. W ten sposób firma chciała pokazać, jak bardzo dba o swoich klientów.

Zmiany zapowiadane przez KE dla transportu do 3,5 tony w Pakiecie mobilności
Komisja Europejska w opublikowanym w ubiegłym roku dokumencie „Program działań na rzecz sprawiedliwego społecznie przejścia do czystej, konkurencyjnej i opartej na sieci mobilności dla wszystkich” 1 , zaprezentowała rys głównych kierunków działań ustawodawczych. Szczególne miejsce w projekcie KE poświęciła transportowi drogowemu, w tym także pojazdom do 3,5 tony, jako sektorowi mobilności odgrywającemu zasadniczą rolę w sferze gospodarczej i społecznej Unii.

Bez pustych przebiegów
Po uruchomieniu nowego interfejsu GPS i odświeżeniu platformy przetargowej TC eBid®, 16 kwietnia 2018 roku platforma transportowa TimoCom zaoferowała kolejną nowość – multiwyszukiwanie na giełdzie transportowej TC Truck&Cargo®.

W stronę elektromobilności. Innogy i DKV Euro Service
W ubiegłym roku sprzedano w Europie kilkadziesiąt tysięcy aut napędzanych elektrycznie. Polska podąża za tym trendem, czego dowodem ustawa o elektromobilności, zapowiadająca powstanie do 2020 r. ponad 6000 punktów ładowania. Równolegle do tworzenia infrastruktury, trwają prace nad rozwiązaniami umożliwiającymi firmom wygodne rozliczanie kosztów tankowań prądem, w szczególności mowa tu o flotach aut osobowych i ciężarowych.

Dla zrównoważonego transportu miejskiego
Niewiele dziedzin gospodarki wprowadza obecnie w życie tak dużo rozwiązań pro-ekologicznych, będących w zgodnie ze zrównoważonym rozwojem, co przemysł motoryzacyjny. Na rynku pojawiły się nowe rozwiązania dla miast, głównie przeznaczone do dystrybucji, transportu wewnątrz aglomeracji i pomiędzy nimi, a także do zbiórki odpadów i innych prac komunalnych oraz dla służb ratowniczych

Prawo

Przegląd najważniejszych wytycznych związanych z rozporządzeniem 561/2006
Analizując przepisy branży transportowej często dochodzimy do wniosku, że dany zapis w akcie prawnym jest niejasny lub nieprecyzyjny. Nierzadko także problemy sprawia interpretacja danego przepisu. Dla przewoźnika oraz kierowcy istotne jest, jak do danego zagadnienia ustosunkuje się organ kontrolny. Z podobnym problemem borykają się zresztą sami inspektorzy państw członkowskich, którzy w wielu kwestiach mają odmienne podejście

Mocowanie i zabezpieczanie towarów. Rozporządzenie – tak, regulacje – nie
Mocowanie i zabezpieczanie przesyłek na środkach transportu od wielu lat jest kością niezgody pomiędzy nadawcami i przewoźnikami. Brak szczegółowych uregulowań doprowadził do utrwalenia poglądu, że to przewoźnicy ponoszą wszelkie konsekwencje zaniedbań w tym zakresie. Nieważne, czy szkoda była skutkiem nieprawidłowego opakowania przesyłki, czy nieprawidłowego zamocowania lub zabezpieczenia, zawsze szkodą jest obciążany przewoźnik.