Pobierz PDF

W najnowszym numerze TSL Biznes

Logistyka

Różnorodność siłą FIEGE
Już ponad 20 lat na polskim rynku logistycznym – i to z powodzeniem – działa pochodzącaz Westfalii firma FIEGE. Jest to przedsiębiorstwo rodzinne, zarządzane przez piąte pokolenie właścicieli, które koncentruje się na logistyce kontraktowej. Jak sobie radzi w Polsce i jaką widzi w naszym kraju perspektywę rozwoju? – pytamy Piotra Kohmanna, prezesa zarządu FIEGE sp. z o.o.

O sukcesie decyduje przede wszystkim doświadczenie
W obsłudze branży budowlanej specjalizuje się kilku dużych operatorów logistycznych. Zazwyczaj zajmują się tym od lat, dzięki czemu wielu z nich stało się ekspertami w tej dziedzinie, która nie jest tak łatwa jak się wydaje. Największym wyzwaniem, zdaniem większości, jest terminowość dostaw.

Transformacja w handlu DIY
Jednym z największych trendów ostatnich lat w sektorze DIY jest wpływ rozwijającej si ębranży e-commerce na zmianę sposobu dokonywania zakupów. Operator logistyczny Dachser uważa, że wielokanałowość, postępująca cyfryzacja, a także coraz większa rola operatorów logistycznych, to tylko niektóre z czynników towarzyszących ewolucji handlu w branży budowlano-remontowej.

Przewóz towarów spaletyzowanych core businessem Palletways
Dokładnie rok temu na naszym rynku pojawił się nowy gracz – firma Palletways, która ma ambicję wypełnić niszę w zakresie łatwo dostępnego przewozu towarów spaletyzowanych, zamawianych przez firmy małe i średnie.

Online wyznacza trendy rozwoju
Branża odzieżowa charakteryzuje się ogromną dynamiką produkcji i sprzedaży. Firmy ją reprezentujące funkcjonują w jednych z najbardziej konkurencyjnych warunków rynkowych. W zależności od strategii, aby zapewniać stabilny bądź dynamiczny rozwój, bardzo intensywnie dostosowują i udoskonalają swoje procesy, zgodnie z wymaganiami ostatecznych odbiorców.

Rynek pracownika stał się faktem
Problemy związane z pozyskaniem i utrzymaniem kluczowego dla sukcesu przedsiębiorstwa personelu dotknęły także branżę TSL, w tym magazynowanie. Ta trudna sytuacja skłoniła Randstad Polska i SEGRO do odpowiedzenia sobie na kilka ważnych pytań. Wynikiem przeprowadzonej przez nie analizy jest raport „Rynek magazynowy i lekkiej produkcji – wyzwania i trendy w zatrudnieniu”.

Logistyka – technologia

Sekundy, które ratują życie
Straż pożarna w Bonn ustawiła przed bramami szybkobieżnymi Efaflex wyjątkowo wysoko poprzeczkę
Sierpień 2017 r., trwają prace budowlane w jednostce zawodowej straży pożarnej nr 1 w Bonn. Firma Efaflex, lider w zakresie szybkobieżnych bram przemysłowych, wyposaża wówczas halę pojazdów w sześć nowych bram szybkobieżnych EFA-STT®-L. Montaż musiał być perfekcyjnie zorganizowany – tak, aby nie zakłócał pracy straży pożarnej oraz oddziałów ratunkowych.

Inteligentny robot o „ludzkich dłoniach”
Automatyzacja i maszyny zastępujące pracę ludzką to jeden ze sposobów na rozwiązanie problemu baku rąk do pracy. Obecnie rośnie zapotrzebowanie na roboty wyposażone w dłonie zaprojektowane na wzór ludzkich kończyn górnych.

Kierunek Europa Wschodnia

Na Wschód, poza Unię Europejską
Drogowe transporty całopojazdowe i drobnicowe do Rosji, na Ukrainę, Białoruś, a także jeszcze bardziej na Wschód – do Kazachstanu, Kirgistanu, Uzbekistanu i Gruzji – organizuje Go Logis. Przewożone są produkty przemysłowe, chemiczne, w tym niebezpieczne, a także wymagające kontrolowanej temperatury.

Z oddziałami na terenie WNP
Połączenia z Europą Wschodnią to ważny element sieci DB Schenker Logistics. Głównym bodźcem do rozwoju na tym kierunku są biznesy klientów odpowiadające na potrzeby ich odbiorców w krajach WNP. Jak to wygląda w praktyce? – mówi Piotr Gola, Szef Zespołu Zarządzania Rozwojem Produktów w DB Schenker.

W najdalsze zakątki Rosji
Dla globalnego operatora logistycznego jakim jest DSV, rozwój własnej działalności operacyjnej w tzw. Emerging Markets jest szczególnie ważny. Kraje regionu CIS dysponują ogromnym rynkiem wewnętrznym, a tym samym zapotrzebowanie na usługi transportowe i logistyczne nieustannie rośnie.

Z wykorzystaniem sieci lokalnych partnerów
Fracht FWO specjalizuje się w przewozach na rynki wschodnie. Realizuje dostawy głównie dla klientów z rynku rosyjskiego i chińskiego, a także na rynku kazachskim, czy w krajach bałtyckich. Wykorzystujemy do tego sieć sprawdzonych lokalnych partnerów w krajach Europy Wschodniej i Azji, w tym również partnerstwo z białoruskimi i rosyjskimi kolejami państwowymi.

Jeden z kluczowych obszarów DHL Supply Chain
Kraje Europy Wschodniej oraz oferowanie usług na tamtejszym rynku jest jednym z kluczowych obszarów zainteresowań DHL Supply Chain. Umiejętność dostosowania się do wymogów jakie stawiają przepisy z poszczególnych państw sprawia, że umożliwiamy naszym klientom działalność na tychże rynkach, odciążając ich i zapewniając bezpieczeństwo powierzonym nam produktom.

Prawo

Procedury przedłużania pracy cudzoziemcom
W związku z deficytem polskich pracowników oraz atrakcyjnością naszego rynku pracy dla cudzoziemców, coraz częściej w Polsce mamy do czynienia z zatrudnianiem zagranicznych pracowników przez polskie firmy. Ze względu na deficyt kierowców zawodowych, proceder ten ma miejsce również w transporcie. Najczęściej są to obywatele państw z Europy Środkowo-Wschodniej – m.in. z Ukrainy, Białorusi, Rosji, Gruzji, czyli tak zwani „imigranci zarobkowi”. O ile procedura zatrudnienia obcokrajowców jest znana, a przepisy w dość jasny i klarowny sposób określają zasady przyjęcia ich do pracy, to postępowanie w sytuacji, w której zatrudnionemu przybyszowi kończy się termin oświadczenia, zezwolenia lub wizy, rodzi wiele pytań i wątpliwości.

Kierowca w firmie transportowej – umowa o pracę nie dla wszystkich
Przepisy wprowadzane przez Unię Europejską oraz poszczególne jej kraje doprowadziły do zmiany sposobu zatrudniania kierowców w przedsiębiorstwach transportowych. W wielu przypadkach umowy o pracę zostały zastąpione tzw. samozatrudnieniem. O ile u przewoźników posiadających transport ciężki skala tego zjawiska jest niewielka, to taka forma zatrudniania kierowców stała się powszechna u bus-przewoźników. Jakie skutki dla kierowców ma taka forma zatrudnienia? Czym ryzykują podejmując taką współpracę z przewoźnikami?

Transport drogowy

TimoCom – kierunek klient
90,7 mln – tyle ofert ładunków i wolnych przestrzeni ładunkowych umieścili na platformie transportowej w 2017 klienci TimoCom.

100 nowych punktów akceptacji DKV na Węgrzech
Sieć akceptacji DKV na Węgrzech powiększyła się o 100 nowych punktów sprzedaży systemu opłat drogowych HU-GO. System ten obejmuje wyznaczone odcinki dróg, należące do węgierskiej sieci drogowej – autostrady, drogi szybkiego ruchu i drogi główne – o łącznej długości 6500 km.

Czy przewoźnicy drogowi znowu będą nękani?
Zasady wynagrodzenia kierowców zatrudnionych w branży transportu drogowego co parę lat próbują być zmieniane. Za wypracowanie nowego modelu wynagradzania kierowców ponad rok temu wzięła się Rada Dialogu Społecznego działająca przy Prezydencie RP. Skutki tych zmian mogą być jednak fatalne, o czym mówili przedstawiciele związku pracodawców Transportu i Logistyki Polskiej podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce 4 kwietnia.

Usługi kurierskie i pocztowe

Branża KEP na fali wzrostu.
Skrót raportu „Analiza rynku KEP w Polsce”
Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych istnieje w Polsce już prawie 30 lat. Najwięcej firm, które świadczyły usługi kurierskie i ekspresową dystrybucję, powstało na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych poprzedniego stulecia. Były to zarówno duże korporacje, dla których nasz kraj był kolejnym krokiem w ekspansji międzynarodowej, jak i małe rodzime przedsiębiorstwa, często bez doświadczenia w tej branży i dużego kapitału.

Największa filia GLS w Polsce
W Wypędach pod Warszawą firma kurierska GLS Poland uruchomiła swoje największe centrum dystrybucji przesyłek. Nowy obiekt powstał w związku z rosnącą liczbą paczek obsługiwanych przez operatora. Obecnie przez centrum przechodzi ich średnio 80 tys. dziennie, z możliwością zwiększenia do 160 tys. Inwestycja, która stanowi własność GLS Poland, została zrealizowana przez Panattoni Europe.

Transport kolejowy

Przełamanie spadków
Po kilku ostatnich „chudych” latach, kolejowe przewozy towarowe w Polsce odnotowały w 2017 r. zupełnie przyzwoite wyniki. W ujęciu masy przewiezionych ładunków wzrosły one o blisko 8%, do poziomu 239,9 mln ton, natomiast pod względem pracy przewozowej wzrost wyniósł 8,3%, do 54,8 mld tonokilometrów. Wskaźniki te są głównie efektem dobrej sytuacji gospodarczej kraju i rozpoczęcia wielu inwestycji infrastrukturalnych oraz uruchamiania kolejnych połączeń intermodalnych.

Dobry rok PKP Cargo, ale…
Krzysztof Mamiński, p.o. prezesa zarządu PKP Cargo, nie ukrywał zadowolenia prezentując 16 marca, na konferencji prasowej, bardzo dobre – jego zdaniem – wyniki całej Grupy za rok 2017. W okresie tym przewiozła ona 119,1 mln ton towarów (o 7% więcej niż w 2016 r.) i wykonała pracę przewozową na poziomie 31 mld tkm (o 9% więcej, licząc rok do roku). Przychody wyniosły 4,44 mld zł (+7,45 r/r), EBITDA – 702 mln zł (+43,4% r/r), a zysk netto – 82 mln zł.

Nowy prezes PKP Cargo i jego plany
26 marca, po pięciomiesięcznym okresie swoistego „bezkrólewia”, kiedy to obowiązki prezesa PKP Cargo pełnił delegowany na to stanowisko prezes PKP SA Krzysztof Mamiński, rada nadzorcza największego polskiego przewoźnika kolejowego powołała nowego szefa kolejowej Spółki, Czesława Warsewicza.

Transport kolejowy

W maju wszystkie drogi poprowadzą do Kielc
Pomiędzy 8 do 10 maja, na terenie Targów Kielce odbędzie się XXIII edycja Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska wraz z towarzyszącymi im Międzynarodowymi Targami Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MASZBUD oraz Międzynarodowymi Targami Transportu Drogowego – Pojazdy Użytkowe ROTRA.