TSL biznes – czerwiec 2016

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2016_06m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Wydarzenia

Dokąd zmierzasz logistyko?
Polski Kongres Logistyczny „Logistics 2016”

Już po raz trzynasty przedstawiciele firm związanych z branżą logistyczną spotkali się w Poznaniu na Polskim Kongresie Logistycznym „Logistics 2016”. Dzięki temu, że pomiędzy spotkaniami są dwuletnie przerwy, widać wyraźnie jak zmienia się ta branża. Jeszcze dwa lata temu tematem przewodnim była komunikacja w łańcuchu dostaw i standardy z nią związane, a dziś jest nim handel omnikanałowy.

 

AUTOSTRADA-POLSKA 2016 rodzajem dialogu
Nowoczesne maszyny, innowacyjne rozwiązania i pokazy dynamiczne, a do tego rozmowy o kierunkach rozwoju sektora drogownictwa w Polsce i Europie – tak można podsumować targi AUTOSTRADA-POLSKA 2016, która odbyła się pomiędzy 31 maja do 2 czerwca na terenach Targów Kielce.

 

 

 

> Logistyka

Nie dla nas petrodolary?
Bliski Wschód pozostaje dla Polski wciąż regionem nieco egzotycznym jeśli chodzi o relacje handlowe, choć widać spory wzrost obrotów między naszymi krajami w ostatnich latach.

 

Most intermodalny pomiędzy Polską a Turcją
W zeszłym roku na nasz rynek wszedł nowy operator logistyczny Ekol. O tym skąd się wywodzi, dlaczego wybrał Polskę i jakie ma plany – mówi Wojciech Brzuska, General Managerem Ekol Europe oraz członek rady dyrektorów (Executive Board).

 

Od ponad 40 lat na Bliskim Wschodzie
DB Schenker jako globalny operator logistyczny obsługuje wszystkie kraje położone na Bliskim Wschodzie. Zdajemy sobie sprawę z perspektywiczności tych rynków oraz faktu, że jest to ogromny rynek zbytu dla polskich produktów i usług.

 

Logistyka na styku kontynentów
Bliski Wschód to jeden z najbardziej niestabilnych regionów na świecie. Wpływają na to toczące się konflikty o charakterze zbrojnym, politycznym i etnicznym, co z kolei w znacznym stopniu utrudnia nawiązanie współpracy gospodarczej. Przedsiębiorstwa z branży logistycznej mierzą się z wieloma wyzwaniami w tym regionie po to, aby móc bazować na korzyściach jakie oferuje ten wciąż niezagospodarowany rynek.

 

ROHLIG SUUS pierwszy w Iranie
Po blisko 20 latach izolacji, 16 stycznia br. Stany Zjednoczone i Unia Europejska zniosły finansowe i gospodarcze sankcje nałożone na Iran. Decyzja otworzyła ogromy rynek dla inwestorów. Już we wrześniu 2015 polskie firmy przebywały z misją gospodarczą, zorganizowaną pod patronatem Ministerstwa Gospodarki. Uczestniczyło w niej ponad 100-u przedsiębiorców, wśród których znalazł się również ROHLIG SUUS Logistics – jedyna firma reprezentująca polską branżę TSL.

 

Kierunek Turcja
W obsłudze kierunku Turcja – Polska i Polska – Turcja specjalizuje się Kontur Polska. Powodów jest parę. Po pierwsze, ogromne doświadczenie osób tworzących struktury firmy w obsłudze tego kierunku. Po drugie, specyfika obsługi przesyłek polsko – tureckich jaskrawo różniąca się od obsługi przesyłek wewnątrzunijnych, nie tylko procedurami operacyjnymi, ale i mentalnym podejściem do biznesu. Po trzecie i najważniejsze, gospodarka turecka, a przez to i wymiana gospodarcza pomiędzy naszymi krajami, stale i systematycznie się rozwija.

 

W odpowiedzi na potrzeby branży high-tech
Wartość globalnego rynku konsumenckich urządzeń elektronicznych w 2014 r. została wyceniona na ponad 1,2 bln dolarów. Szacuje się, że do 2020 r. osiągnie ona blisko 3 bln dolarów, zakładając utrzymanie dotychczasowego tempa wzrostu, które, według danych Future Market Insights, sięga 15,4% rocznie.

 

 

> Logistyka – technologia

Hermetyczne zamknięcie do nowej chłodni
Firma August Jaeger Nachf. GmbH & Co. KG wybierając wyposażenie dla swoich magazynów postawiła na bramy szybkobieżne o wysokiej izolacji EFAFLEX.

 

Palcem po (cyfrowej) mapie Systemy informatyczne dla transportu
W dobie powszechności rozwiązań informatycznych nikogo nie dziwi dziś wykorzystanie narzędzi informatycznych do planowania tras i zarządzania transportem. Wymagania rynkowe ciągle jednak się zmieniają, co nie pozostaje też bez wpływu na ewolucję systemów IT.

 

 

> Systemy IT

Scania realizuje wizję autonomicznego transportu
Eksperci Scania opracowali autonomiczne pojazdy budowlane, które mogą pracować na zamkniętych obszarach bez udziału kierowcy. Auta mają być wykorzystywane m.in. w kopalniach i portach, a następnie zostaną zaadaptowane do zwykłego ruchu drogowego. Współpracujące ze sobą autonomiczne ciężarówki Scania zostały zaprezentowane pod koniec maja w Szwecji.

 

 

> Transport drogowy

Opłaty drogowe. Między Wschodem a Zachodem
Przed chwilą Rosja, teraz Belgia – co kilka miesięcy kolejne państwo europejskie przechodzi na elektroniczny system rozliczania opłat drogowych. Każdy z nich to nowe urządzenie na szybie i kolejny koszt, o którym należy pamiętać. Jak to wszystko ogarnąć i nie wydać przy tym majątku? Z pomocą przychodzą międzynarodowi operatorzy kart paliwowych, którzy wyspecjalizowali się w optymalizacji rozliczeń związanych z opłatami drogowymi.

 

Potrzeba nowego spojrzenia na biznes
1 kwietnia obowiązki prezesa zarządu DSV Road przejął Filip Czerwiński, który pracował w tej spółce przez blisko 9 lat, ostatnio na stanowisku dyrektora ds. sprzedaży i rozwoju. Nowego prezesa pytamy o plany rozwoju firmy.

 

„Platońskie” problemy
Wprowadzony niedawno w Rosji elektroniczny system poboru opłat drogowych „Platon” mocno skomplikował życie polskim przewoźnikom. W związku z licznymi pytaniami, wątpliwościami i niejasnościami, które przedstawiała polska strona, przedstawiciele RT-INVEST (operatora systemu w Federacji Rosyjskiej) przyjechali do Polski na dwudniową wizytę, w celu wyjaśnienia kwestii niejasnych i spornych.

 

Myto w Słowenii teraz także w post-pay
Koniec z uciążliwymi postojami w celu doładowywania urządzeń pokładowych w punktach poboru słoweńskiego myta. Wszyscy posiadacze kart DKV mogą w tym kraju rozliczać opłaty drogowe w wygodnym trybie post-pay, czyli na podstawie faktury z długim terminem płatności.

 

 

> Transport kolejowy

Dylemat „pustych szaf”
Przyjęty przez poprzedni rząd Krajowy Program Kolejowy przewidywał przeznaczenie kwoty 5,35 mld zł na realizację przez PKP PLK inwestycji infrastrukturalnych w 2016 r. Obejmowała ona środki krajowe i współfinansowanie unijne (4,6 mld zł). W styczniu 2016 r. Grzegorz Muszyński, pełniący wówczas funkcję pełnomocnika zarządu PKP PLK, zapowiadał zwiększenie tej kwoty do 6,4 mld zł. Optymizm ten skorygował 19 maja, na forum Europejskiego Kongresu Gospodarczego, Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Stwierdził, że w tym roku wartość projektów zrealizowanych na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK przekroczy tylko nieco 4 mld zł.

 

I kwartał nienajlepszy dla Grupy PKP CARGO
Choć Grupa PKP CARGO utrzymuje pozycję największego przewoźnika na polskim rynku, to jednak na koniec pierwszego kwartału 2016 r. zanotowała 66 mln zł skonsolidowanej straty netto wobec 22 mln zysku sprzed roku. Związane to jest z małym zapotrzebowaniem na kolejowe przewozy towarowe, będącym zjawiskiem sezonowym, ale też z niską ceną węgla, mniejszą ilością inwestycji infrastrukturalnych, konkurencją przewoźników oraz zakupem AWT.

 

Najdłuższy tunel kolejowy na świecie
1 czerwca nastąpiło otwarcie tunelu Gottharda, który jest najdłuższym i najnowocześniejszym tunelem kolejowym na świecie. Ten wyposażony w system ETCS poziomu 2 firmy Thales połączył Szwajcarię z Włochami i Niemcami. Jedną z firm tworzących konsorcjum odpowiedzialne za powstanie tunelu była firma Thales.

 

> Powierzchnie magazynowe

Znakomite otwarcie roku
Firmy doradcze działające na rynku magazynowym bardzo pozytywnie oceniły I kwartał 2016 r. I trudno się dziwić, jeśli rynek ten po raz pierwszy przekroczył granice 10 mln m², a popyt na magazyny w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego wzrósł o blisko 10% (dane AXI IMMO).W tym czasie wynajęto ponad 680 tys. m².

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalizacji dla magazynu
Wybór odpowiedniej lokalizacji pod obiekt przemysłowy to bardzo złożona i indywidualna kwestia. Warto poświęcić jej sporo czasu i uwagi, bo właściwa decyzja lokalizacyjna może przesądzić o sukcesie konkretnej firmy.

 

> Prawo

Podstawowe formalności związane z delegowaniem polskich pracowników do Francji – stan na dzień 9 czerwca 2016 r.
7 kwietnia 2016 r. został wydany dekret nr 2016-418 dotyczący delegowania pracowników w transporcie drogowym na terytorium Francji. Loi Macron wejdzie w życie 1 lipca 2016 r. Nowe przepisy mają zastosowanie do kabotażu oraz przewozów dwustronnych, nie dotyczą jedynie przewozów tranzytowych. Oznacza to, że od 1 lipca polskie firmy transportowe będą musiały wypłacać kierowcom wykonującym transport na terenie Republiki Francuskiej pensję wynoszącą 9,67 euro (ok. 42 zł) na godzinę.

 

Regulacje dotyczące cen transferowych
Przedsiębiorstwa transportowe o strukturze i powiązaniach rodzinnych, obłożone są specyficznymi obowiązkami podatkowymi w zakresie tzw. cen transferowych.

 

> Auto w firmie

Dniem i nocą
Trzy doby i 2000 kilometrów. Tak krótka i intensywna znajomość może się skończyć tylko tęsknotą lub trzaśnięciem drzwiami.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C