Szybsze, lepsze i bezpieczniejsze – takie powinny stawać się procesy intralogistyczne dzięki wdrażanym innowacjom. Podczas targów CeMAT STILL zaprezentował, jak osiągać te cele dzięki inteligentnym systemom wspierania jazdy.

Choć zgodnie z tradycją w pawilonie STILL na CeMAT pokazywaliśmy oczywiście namacalne produkty i rozwiązania, głównym czynnikiem innowacji są dziś dla nas niedostrzegalne na pierwszy rzut oka systemy zwiększające bezpieczeństwo, ergonomię i wydajność pracy – mówi Thomas A. Fischer, CSO STILL. Klienci, którzy korzystają z wózków wyposażonych w tego rodzaju systemy odnotowują wzrosty wydajności i produktywności. Podczas targów staraliśmy się skutecznie zakomunikować te korzyści także tym, którzy nie mieli okazji doświadczyć funkcjonowania tych rozwiązań w praktyce – opowiada. Zastosowanie do optymalizacji pracy wózka odczytów z rozmaitych czujników powoli staje się standardem, a rozmaite systemy wykorzystywane są w coraz to nowych pojazdach. W związku z tym, STILL podsumował CeMAT nie z punktu widzenia nowych modelu pojazdów, ale raczej obszarów, w których na coraz większą skalę funkcjonują systemy assistance, łączące hardware z software’em.

Wszystko na wyciągnięcie ręki

Nominowany do nagrody IFOY system STILL Easy Drive został zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 roku jako wyróżnik serii wózków do kompletacji poziomej OPX. Interfejs w formie kierownicy pozwala na sterowanie bardziej precyzyjnie, intuicyjne i sprawne niż dotychczas. Co więcej, dzięki zintegrowanemu wyświetlaczowi i manetkom umożliwia kontrolę wszystkich parametrów pracy wózka – w tym przemieszczeń hydraulicznych. Rozwiązanie o analogicznych funkcjach zostało wykorzystane w modelu RX 20, nagrodzonym międzynarodową nagrodą dla wózka widłowego roku 2018. Inteligentny interfejs wskaźników i sterowania – STILL Easy Control – umożliwia wygodne monitorowanie i sterowanie wszystkimi funkcjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i wydajność pracy. Na monitorze wyświetlany jest komplet informacji o parametrach takich jak: prędkość poruszania, kąt nachylenia podłoża, stabilność, stan baterii, a dostępne na nim menu pozwala dostosować tryb działania do obecnych warunków. Przemysłowe systemy assistance zyskują na znaczeniu i popularności – mówi Fischer. Pozwalając w istotnym stopniu zwiększyć wydajność, stają się bardzo pożądanym przez klientów rozwiązaniem – dodaje przedstawiciel STILL.

Stabilność i kompensacja

Piętnaście lat temu wprowadzono na rynek Curve Speed Control – rozwiązanie automatycznie ograniczające prędkość na zakrętach, gwarantując wysoką stabilność boczną i zapobiegając przewróceniu się wózka na wirażu. Zastosowane po raz pierwszy w wózkach serii RX 50 stało się dziś standardem i inspiracją dla podobnych usprawnień. I tak, w 2017 roku zaprezentowano ALS – system aktywnej stabilizacji ładunku, wykorzystywany w pojazdach obsługujących najwyższe kondygnacje regałów. Zastosowany układ hydrauliczny redukuje drgania masztu nawet o 90%. W przypadku wózka systemowego MX-X odbywa się to dzięki inteligentnemu sterowaniu prędkością unoszenia w zależności kąta odchylenia, wysokości i masy ładunku. Reach truck FM-X aktywnie generuje natomiast impulsy tłumiące wibracje.

Nowością w tym obszarze, zaprezentowaną na CeMAT po raz pierwszy, jest system AFC (ang. Active Floor Compensation), kompensujący nierówności podłogi i oferujący alternatywę dla kosztownych inwestycji w posadzki w magazynach z wąskimi alejkami. Uruchamia się on tylko w przypadku, gdy podczas jazdy sensory odnotują nierównomierny rozkład ciężaru na osiach. System na bieżąco kompensuje rozbieżności, utrzymując podstawę wózka w poziomie, zapobiegając tym samym odchylaniu się masztu od pionu. – Dumą napawały już uzyskane przez pojazdy wyposażone w system ALS ogólne zwyżki wydajności na poziomie 5% – mówi Fischer. – Układ AFC idzie jednak o krok dalej. Zamiast tłumić drgania, eliminuje przyczynę ich powstawania. Na rynku dotychczas nie było niczego podobnego – zachwala CSO STILL.

Praca na wysokości

Obsługa wyższych kondygnacji regałów wiąże się nie tylko z poradzenia sobie z drganiami masztu, ale także z koniecznością kontroli, czy nie są przekraczane dopuszczalne wartości udźwigu resztkowego. Stosowane w wózkach podnośnikowych STILL układy DLC (ang. Dynamic Load Control), prezentują na wyświetlaczu informacje o wysokości, na jakiej znajdują się widły oraz szacunkowej masie ładunku. W wariancie DLC 3 istnieje także możliwość uruchomienia alarmowych sygnałów wizualnych i dźwiękowych lub nawet blokady podnoszenia w razie przekroczenia bezpiecznego poziomu. Prezentowanie produktów z punktu widzenia zastosowanych systemów wspierających operatora spotkało się u gości naszego stoiska z dużym zainteresowaniem. Spodziewamy się, że nacisk na ergonomię pracy i eliminowanie zagrożeń będzie ze strony klientów coraz większy – mówi Paweł Włuka, reprezentujący polski oddział STILL na targach CeMAT. Ciągłe poszerzanie asortymentu systemów bezpieczeństwa oraz udoskonalanie już sprawdzonych usprawnień sprawia, że jako dostawca rozwiązań transportu wewnętrznego jesteśmy gotowi na wyzwania przyszłości – konkluduje Dyrektor Marketingu STILL Polska.