Od początku listopada, dzień po dniu liczba paczek w firmach kurierskich systematycznie wzrasta. Jednak prawdziwy szczyt zaczyna się pod koniec listopada, po „czarnym piątku” i następującym po nim „cyfrowym poniedziałku”. Wtedy to kurierzy DPD Polska doręczają znacząco więcej paczek, a sortownie zwiększają swoją wydajność nawet o połowę.

11,3 mln obsłużonych paczek, średnio 600 tys. na dobę. Te liczby dotyczą ubiegłego szczytu paczkowego w DPD Polska (dane za grudzień 2017), podczas którego rekordowe wolumeny (blisko 900 tys. paczek, czyli średnio 30 doręczeń na sekundę) zanotowano 18 grudnia 2017.

Każdy kolejny rok jest dla nas rekordowy. Od wielu lat utrzymujemy ok. 20 procentowy wzrost r/r. W całym 2017 r. doręczyliśmy 126 mln przesyłek, czyli 23% więcej niż w 2016 r. To świadczy o rosnącej dynamice rynku, ale także pokazuje wysoki poziom zaufania do naszych usług. Dlatego robimy wszystko, by nie zawieść naszych klientów i odbiorców paczek także w okresie przedświątecznym – zapewnia Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Przejście w tryb specjalny

W DPD Polska z końcem października uruchamiane są specjalne procedury na czas świątecznego szczytu paczkowego. Celem tych działań jest zachowanie bardzo wysokiej doręczalności – aż 95 przesyłek na 100 trafia do rąk odbiorcy już w pierwszej próbie. W tym okresie firma zwiększa zatrudnienie, m.in. w magazynach, contact center oraz na stanowiskach kurierów.

Wszystko po to, aby doręczenia odbywały się płynnie, także w przedświąteczne soboty. Skuteczność doręczeń zależy jednak nie tylko od kuriera czy pogody za oknem. Sporo zależy od zamawiających i od sklepów internetowych – dodaje Rafał Nawłoka.

Złote zasady świątecznych zakupów

Firma DPD Polska, jak co roku radzi, jak uniknąć problemów z dostarczeniem przesyłki pod choinkę. Przede wszystkim zamówienie w sklepie internetowym warto złożyć z bezpiecznym wyprzedzeniem, najlepiej dwutygodniowym, a najpóźniej na pięć dni roboczych przed Wigilią. Będzie to również dobre zabezpieczenie przed skutkami czynników losowych, w tym m.in. wystąpieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, które mogą spowodować opóźnienia, a na te kurier po prostu nie ma wpływu. Należy zadbać także o prawidłowe wpisanie adresu odbiorcy i danych kontaktowych (telefon, e-mail etc.).

Paczki standardowo doręczane są w godzinach pracy (pomiędzy 9 a 17), dlatego warto pomyśleć o zamówieniu przesyłki do miejsca, gdzie spędzamy większą część dnia. Jeżeli jednak nie wiemy, gdzie będziemy podczas doręczenia, możemy skorzystać z sieci Pickup. Najbliższy punkt jest świetną alternatywą odbioru i nadania przesyłki. Zalecamy również sprawdzić, czy zamawiany towar jest dostępny w magazynie e-sklepu. Jego brak z pewnością wydłuży cały proces realizacji zamówienia.

Zalecamy także korzystać z usług dodatkowych, jakie oferuje dana firma kurierska. Przesyłki zlecane DPD Polska można monitorować przez specjalne narzędzie na stronie internetowej. Elastyczne zarządzanie czasem odbioru paczki ułatwia z kolei usługa Predict – mówi Rafał Nawłoka.

W jej ramach odbiorca otrzymuje powiadomienie e-mail lub sms, zawierające precyzyjną informację o planowanym doręczeniu wraz z wygodną opcją zmiany terminu doręczenia oraz imię i numer telefonu kuriera. Jeżeli paczka została wysłana „za pobraniem”, konsument może zapłacić u kuriera kartą, Blikiem lub gotówką.

Zastosowanie się do powyższych wskazówek zwiększy prawdopodobieństwo, że przesyłki dotrą na czas i we właściwe miejsce, w dobrym stanie i bez niepotrzebnych emocji związanych z ewentualnymi opóźnieniami.