Panattoni informuje o znaczącym wzroście wynajmowanej powierzchni w 2020 roku w Polsce. Ożywieniu na rynku magazynowo-przemysłowym sprzyjały nowe trendy: przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumenta końcowego oraz dążenie sieci handlowych do zabezpieczenia ciągłość łańcucha dostaw.

 

Wzrost znaczenia handlu internetowego był widoczny już wcześniej, ale pandemia spowodowała, że konsumenci masowo zaczęli się przenosić z tradycyjnych kanałów sprzedaży do sieci. Szacuje się, że w 2020 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie o 16 -18% do ponad 44 mld zł., a w 2023 roku ma to już być 58 mld zł. Z kolei według raportu „Europa 2020: Region e-commerce” oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie ponad 700 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7% w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku.

Przy tak szybko rosnących zamówieniach internetowych oraz obrotach, firmy z branży e-commerce potrzebowały nowych powierzchni do zaspokojenia popytu. Jak szacuje Panattoni inwestycje związane z branżą e-commerce stanowiły w tym roku blisko 30% realizacji dewelopera. Przykładem jest firma Globalway wchodząca w skład grupy Costway, dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w ramach Panattoni Park Tricity East IV (52 000 m kw.). Gdańskie centrum dystrybucyjne ma ułatwić firmie handel w Polsce i w Europie. Wśród strategicznych partnerów Globalway są Wallmart, Amazon, eBay, Wish i Home Depot.

Ponieważ klienci oczekują otrzymania zamówienia możliwie jak najszybciej, zwiększa się też, w ramach dostaw „ostatniej mili”, zapotrzebowanie na operatorów logistycznych czy platformy przeładunkowe blisko końcowych odbiorców oraz zainteresowanie powierzchniami w obrębie parków miejskich czy w mniejszych miejscowościach. InPost zajmuje już ponad 30 000 m kw. powierzchni magazynowej udostępnionej przez Panattoni m.in. w Toruniu, Szczecinie, Opolu czy Olsztynie. W ostatnim kwartale tego roku objęła kolejne w A2 East Warsaw Park (8200 m kw.), Panattoni Park Lublin III (8100 m kw.), Panattoni Park Bydgoszcz II (2470 m kw.), Panattoni Park Białystok II (8500 m kw.) oraz City Logistics Kraków 1 (9000 m kw.).

Duży wpływ na rynek najmu powierzchni magazynowych miały też sieci handlowe, które musiały udoskonalić swoje strategie omnichannel, koncentrując się bardziej na sprzedaży online i sklepach internetowych. Wymuszało to na nich konieczność zabezpieczenia łańcucha dostaw i przestawienie się z popularnego dotychczas rozwiązania dostaw just-in-time oraz zabezpieczenie dodatkowej powierzchni magazynowej. W marcu tego roku deweloper wynajął 35 000 m kw. w Panattoni Park Gliwice III jednej z dużych sieci handlowych, która chciała realizować zamówienia internetowe produktów odzieżowych, sportowych, ogrodowych oraz wyposażenia domu, w tym sprzętu AGD. Najemca wprowadził się do parku już w kwietniu br., dzięki czemu zapewnił swoim konsumentom stały dostęp do oferty.

Offshoring zyskuje na znaczeniu. W popycie na powierzchnie przemysłowe rośnie udział przedsiębiorstw produkcyjnych, które na fali pandemii i problemów z importem coraz częściej myślą o dywersyfikacji źródeł dostaw i zaprzestaniu bazowania na jednym azjatyckim poddostawcy. Przy przenoszeniu produkcji bliżej konsumentów końcowych, Polska staje się idealną lokalizacją. Wynika to z jej położenia w Europie, dostępu do wykwalifikowanych pracowników i nadal niższych kosztów pracy. Dzięki utworzeniu nowych linii produkcyjnych blisko rynków zbytu, firmy skracają łańcuch dostaw i zwiększają ich bezpieceństwo. Przykładem fabryka w Rzeszowie budowana przez Panattoni dla Phoenix Contact E-Mobility. Od początku 2021 roku w obiekcie o powierzchni 15 000 m kw. będą produkowane i testowane kable do ładowania dla producentów samochodów elektrycznych.

Istotna w sektorze nieruchomości przemysłowych staje się też troska o środowisko. Rozważne wykorzystanie zasobów i proekologiczna, energooszczędna eksploatacja zaczyna odgrywać coraz większą rolę w wielu przedsiębiorstwach. Coraz więcej inwestorów chce, aby ich magazyny i hale produkcyjne były budowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zwłaszcza, że przejście na zieloną energię oznacza również znaczną redukcję kosztów operacyjnych. Dlatego Panattoni, idąc za potrzebami rynku, wdrożyło koncepcję zrównoważonego rozwoju „Go Earthwise with Panattoni”, co pozwoliło znacząco zniwelować wpływ inwestycji dewelopera na środowisko i zadbać o dobrostan pracujących tam osób. Przykładowo, wszystkie budowane przez Panattoni obiekty mają podwyższoną izolację dachów i ścian oraz szczelność budynku, co pozwala na redukcję emisji spalin i dwutlenku węgla oraz daje do 20% oszczędności energii na ogrzewanie. Dzięki nowym technologiom pozwalającym na zautomatyzowane zarządzanie energią elektryczną oraz minimalizację zużycia wody, oszczędności na tych mediach mogą sięgać nawet 60-70%. Dodatkowo, w celu poprawy komfortu pracy, Panattoni wprowadziło m.in. przeszklone elewacje, zwiększające dopływ światła słonecznego, powiększa strefy zieleni i wypoczynku (m.in. nowe nasadzenia, hotele dla pszczół) wokół obiektów.

Potwierdzeniem tych wszystkich zmian jest certyfikacja inwestycji Panattoni w systemie BREEAM na poziomie Very Good. Tylko w tym roku certyfikaty z tą notą otrzymały już inwestycje o łącznej powierzchni 520 400 m. kw. (Polska). W sumie Panattoni zrealizowało w Polsce już 50 obiektów zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju. To łącznie aż 2,6 mln m kw. powierzchni poddanej certyfikacji, a kolejne 1,5 mln m kw. jest w planach. Certyfikacji poddawane są inwestycje dewelopera w Wielkiej Brytanii czy Czechach. Do tej pory uzyskało ją 100 inwestycji. W całej Europie Panattoni planuje certyfikację kolejnych 2,5 mln m kw.