Opakowania zwrotne w logistyce: ekonomia i ekologia

C

26-08-2020

Wprowadzenie opakowań zwrotnych oraz powiązanych z nimi usług to skuteczny sposób optymalizacji logistyki produkcji.

Wprowadzenie opakowań zwrotnych oraz powiązanych z nimi usług to skuteczny sposób optymalizacji logistyki produkcji.

 

 

 

Dużą zaletą opakowań wielokrotnego użytku jest ich uniwersalność, dzięki temu mogą być stosowane praktycznie w każdym sektorze przemysłu i wspierać dostawy na linię montażową, niezależnie od charakteru komponentów. O tym jak opakowania zwrotne oraz usługi powiązane mogą wpłynąć na optymalizację łańcucha dostaw opowiada Sébastien Roger, dyrektor działu opakowań wielokrotnego użytku w GEFCO.

 

Jak ważne miejsce w łańcuchu dostaw zajmują opakowania zwrotne?

– Współpracując z klientami dokonujemy przeglądu strategii rozwiązań logistycznych oraz analizujemy możliwości wprowadzenia opakowań zwrotnych. W zależności od rodzaju działalności biznesowej, dla niektórych klientów GEFCO oznacza to przejście od zarządzania opakowaniami jednorazowymi do opakowań wielokrotnego użytku, co jest istotną zmianą w ich strategii. Dla innych jest to kwestia pełnego outsourcingu logistyki w zakresie zarządzania opakowaniami, co stanowi z kolei wyzwanie finansowe.

Konkretnie rzecz ujmując, jako GEFCO przekazujemy opakowania zwrotne dostawcom naszego klienta, a po dostawie towarów do zakładu produkcyjnego opakowania odzyskujemy. W ramach takiej współpracy zajmujemy się kompleksowo zarządzaniem łańcuchem dostaw. GEFCO posiada 6,5 mln opakowań zwrotnych, ich specyfikacja nie zawsze odpowiada oczekiwaniom klienta. W takim przypadku możemy wspólnie stworzyć projekt optymalnego typu opakowania, który będzie dopasowany do charakteru działalności biznesowej i przepływów logistycznych. Do naszych obowiązków należy również stała kontrola jakości i utrzymanie opakowań w dobrym stanie.

Zajmujemy się również inżynierią przepływów oraz ich planowaniem za pomocą platformy internetowej GEFCO Netbox. Prowadzimy także szkolenia i zarządzamy zmianą, pozostając w bezpośrednim kontakcie z zespołami klienta i jego partnerów. Możemy służyć wsparciem dla zespołów w całej Europie i na każdym etapie łańcucha dostaw.

 

Dla kogo przeznaczone są tego typu rozwiązania?

– Opakowania zwrotne przeważnie wdrażamy u klientów z szeroko rozumianego sektora przemysłowego. Do tej pory rozwiązania te wdrażaliśmy przede wszystkim u głównych graczy z branży motoryzacyjnej. Nieco ponad rok temu dedykowane rozwiązanie opakowań wielokrotnego użytku zaimplementowaliśmy w 10 zakładach montażowych Airbusa we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Niemczech.

Wybór opakowań zwrotnych ma dwie główne zalety. Przede wszystkim jest efektywny kosztowo i podwyższa jakość usług, jednocześnie redukuje negatywny wpływ na środowisko naturalne. W ramach współpracy zapewniamy integralność i standaryzację procesów obsługi opakowań, załadunku i magazynowania. Poprawiamy również płynność łańcucha dostaw poprzez zwiększanie dostępności opakowań przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad budżetem.

 

Na czym konkretnie polega efektywność kosztowa opakowań zwrotnych?

– Oszczędności można szukać na wielu poziomach. Pierwszą korzyścią jest nasza zdolność do inwestowania w opakowania w imieniu naszych klientów. Klient nie ponosi zatem kosztów inwestycji, zarządzania czy utrzymania, a jedynie wynajmuje opakowania zwrotne. Dzięki temu osiąga korzyści w zakresie przepływów pieniężnych i oszczędza czas. Z kolei dla klientów, którzy już korzystają ze standardowych opakowań zwrotnych, możliwe jest ich łączenie i tym samym obniżenie kosztów transportu, co nazywane jest „efektem puli”. Dodatkowo trzeba pamiętać, że korzystając z opakowań wielokrotnego użytku optymalizujemy szybkość załadunku i powierzchnię magazynową, zyskujemy gwarancję integralności komponentów oraz mamy pełną kontrolę nad kosztami pakowania.

 

Jakie są perspektywy rozwoju tego typu rozwiązań w przyszłości?

Od pewnego czasu internet rzeczy (IoT) rewolucjonizuje świat przemysłu. Dlatego obecnie pracujemy nad rozwiązaniami wykorzystującymi tę technologię, tak aby zwiększyć identyfikowalność i zapewnić naszym klientom lepszą widoczność towarów w całym łańcuchu dostaw. Dzięki ponad 25-letniemu doświadczeniu GEFCO w zarządzaniu opakowaniami zwrotnymi zdobyliśmy zaufanie głównych graczy z branży motoryzacyjnej i lotniczej.

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C