Przed nami najgorętszy okres w roku dla branży e-commerce i firm kurierskich. Żeby paczka na czas trafiła ze sklepu internetowego do klienta niezbędna jest odpowiednia technologia wspierająca logistykę zamówień.

Nie tylko dzieci lubią Gwiazdkę. Okres, który zaczyna się od „czarnego piątku” i trwa przez „cyfrowy poniedziałek”, mikołajki i święta aż po zimowe wyprzedaże, to żniwa dla branży e-commerce i firm kurierskich. Liczba zamówień w tym okresie rośnie, według różnych szacunków, nawet o 70 proc. Ten pik dotyczy w głównej mierze sektora B2C. Dla firm to szansa na konkretne zyski, o ile tylko potrafią sprawnie wspiąć się na zimowy szczyt paczkowy. Jest to – jak każda zimowa wyprawa górska – spore wyzwanie, które wymaga technologicznego wsparcia.

Technologia wspiera zimowe szaleństwo zakupowe
Bez automatyzacji trudno mówić o wydajnym e-commerce. Technologia zwiększa wydajność firm, pozwala kontrolować poprawność wydań (np. porównując w locie fizyczną wagę paczki z sumą wag towarów, które według zamówienia powinny się w niej znaleźć), a następnie pomaga sprawnie obsłużyć proces zwrotów – mówi Marek Kuropieska, prezes zarządu firmy Aspekt – integratora dedykowanych rozwiązań dla branży logistycznej.
Kwestia zwrotów to element niezwykle istotny, bo nawet co drugi zamówiony w e-sklepie produkt wraca do magazynu, co wiąże się m.in. z koniecznością przeprowadzenia kontroli jakości, przepakowania go i przeetykietowania. Warto korzystać z odpowiedniego wsparcia technologicznego.

Od oprogramowania po sprzęt
Podstawą musi być sprawnie funkcjonujący, łatwy w obsłudze i skalowalny system WMS, taki jak WMS Rewista. To autorski system firmy Aspekt i owoc jej 20-letniego doświadczenia w branży. – Zapewnia on możliwość obsługi logistycznej magazynów e-commerce, współpracuje z najpopularniejszymi platformami web shop i systemami firm kurierskich, wspiera multi order picking, zapewnia scalanie zleceń kompletacyjnych pochodzących od tego samego zamawiającego, integruje się z automatyką magazynową, wspiera procesy kontroli jakości i obsługę zwrotów – wymienia zalety Rewisty Marek Kuropieska.
Jeśli chodzi o kwestie sprzętowe swoim klientom z branży e-commerce Marek Kuropieska poleca przede wszystkim urządzenia typu wearable, „ubieralne”, czyli wszystkie te, które zapewniają pracownikom magazynów wolne ręce. – Świetnie się to sprawdza w przypadku pickingu drobnych przedmiotów. Takie urządzenie musi być oczywiście odpowiednio ergonomiczne, czyli wyposażone w duży ekran i odporne na upadki, ale nadal lekkie i wygodne w użytkowaniu – mówi Marek Kuropieska.

Walka o każdą sekundę
Dynamiczny rozwój e-handlu oddziałuje na podmioty działające na rynku na wiele różnych sposobów. Zmienia się przestrzeń magazynów, organizacja pracy w nich, systemy transportu wewnętrznego.
Czas dostawy, właściwy wygląd paczki, anonsowanie dostarczenia, rzetelna informacja o statusie zamówienia w czasie rzeczywistym. Wszystkie te elementy, składające się na tzw. customer experience – odgrywają w e-commerce niezwykle istotną rolę. Nie wyobrażam sobie satysfakcjonującego dla klienta procesu zakupowego bez odpowiednio dobranej i właściwie wykorzystywanej technologii – mówi Marek Kuropieska.