Beauty 4.0: Jak sprostać największym wyzwaniom w łańcuchu dostaw branży kosmetycznej dzięki innowacyjnym rozwiązaniom

C

25-04-2018

Marki kosmetyczne, które nie wdrażają innowacyjnych rozwiązań do swoich łańcuchów dostaw, osiągają zdecydowanie mniejsze przychody. Co więcej, stwarzają one nowym graczom na rynku możliwość zdobycia udziałów w tej dynamicznie rozwijającej się branży.

Marki kosmetyczne, które nie wdrażają innowacyjnych rozwiązań do swoich łańcuchów dostaw, osiągają zdecydowanie mniejsze przychody. Co więcej, stwarzają one nowym graczom na rynku możliwość zdobycia udziałów w tej dynamicznie rozwijającej się branży.

Międzynarodowa grupa logistyczno-transportowa AsstrA-Associated Traffic AG oszacowała, że w ciągu ostatnich 5 lat europejska branża mody i urody wykazała roczny wzrost na poziomie 2-3%.

„Spodziewamy się, że pozytywna dynamika wzrostu w branży mody i urody utrzyma się również w 2018 roku. Na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy popyt na produkty kosmetyczne wzrośnie o 2%, stwarzając tym sposobem dostawcom usług transportowych nowe możliwości zwiększenia wartości w łańcuchu dostaw kosmetyków”, zaznacza Vitalij Verbilovich, kierownik Działu Research and Development AsstrA.

W skali globalnej branża warta jest 445 miliardów dolarów, a jej roczny wzrost do 2021 roku szacuje się na poziomie 4-6% rocznie. Jednakże wzrost ten nie będzie rozkładał się równomiernie na wszystkich sprzedawców. Sprzedaż kosmetyków w handlu elektronicznym w USA wzrasta rocznie średnio o 19%, zaś sprzedaż w sklepach stacjonarnych wykazuje wzrost jedynie o 1-2%.

Ta istotna różnica jest w znacznym stopniu napędzana poprzez preferencje konsumentów. Współcześni nabywcy mają całkowitą kontrolę nad procesem zakupu i chcą czegoś więcej, niż samego produktu: oczekują zaangażowania w markę, przejrzystości, szybkości i personalizacji. Zakupy przez Internet są dokładnie tym, czego pragną.

Podczas gdy nowocześni konsumenci chcą być blisko marki, tradycyjny łańcuch dostaw stwarza sytuację zupełnie odwrotną. Surowce transportowane są do producentów, następnie produkty są wytwarzane i dystrybuowane do sprzedawców detalicznych i dopiero w ostatniej fazie ma miejsce zakup danych produktów.

W jaki sposób można ulepszyć tradycyjny łańcuch dostaw produktów kosmetycznych, sprostać wymaganiom nowej grupy konsumentów i wprowadzić biznes na wyższy poziom?

Jednym ze sposobów jest dostarczenie konsumentom w ciągu najbliższych kilku lat nowych powodów do odwiedzenia sklepów stacjonarnych. Wiodące firmy z branży kosmetycznej, takie jak Estee Lauder, Armani Beauty, YSL Beauté, Sephora, Nyx, Mac zaczęły otwierać tymczasowe sklepy typu „pop-up”, które są ściśle związane ze sklepami internetowymi. Tego typu obiekty kładą główny nacisk na kosmetyki do makijażu, które dają znacznie bardziej widoczne rezultaty niż perfumy i produkty do pielęgnacji skóry lub włosów.

Modne punkty „pop-up” to odejście od tradycyjnego formatu sklepów. Spełniają one zdanie kanałów medialnych, nie zaś typowych powierzchni handlowych. Klienci są zachęcani do spędzania tam wolnego czasu, wypróbowania produktów, robienia selfie, korzystania z mediów społecznościach, poznawania wpływowych osób i uczenia się nowych sztuczek do makijażu pod okiem profesjonalistów. Zaangażowanie klientów wzrasta, lecz wciąż oczekuje się, że większość dokona zakupów online.

Szybkie i częste przesyłki zaspokajają zapotrzebowanie na spersonalizowane oferty detaliczne

Branża zmienia się w szybkim tempie, dzięki czemu pojawiają się nowe możliwości. Jedną z ostatnich tendencji jest trend w kierunku zintegrowanego łańcucha dostaw, w którym zaopatrzenie, produkcja, transport i sprzedaż detaliczna są współzależne i napędzane przez użytkownika końcowego.

„Od stycznia 2018 r. obserwujemy rosnące zapotrzebowanie ze strony firm eksportujących towary z UE do Rosji na etykietowanie produktów kosmetycznych. Dokładamy wszelkich starań, aby aktywnie śledzić pojawiające się zmiany w otoczeniu, dlatego teraz oferujemy naszym klientom etykietę z kodami kreskowymi, oznaczanie cen oraz usługę pakowania produktów. Najważniejsze zmiany związane są z rosnącą szybkością dostarczania towarów. Czas transportu powinien być jak najkrótszy, dlatego aby uniknąć długich przerw, musimy dokładnie planować kurs ciężarówek. Korzystamy również z usług dwóch kierowców, a nasze przyczepy są wyposażone w specjalne zamki z GPS i alarmy bezpieczeństwa. Zazwyczaj sprzedawcy detaliczni nie dysponują dużą ilością wolnego miejsca do przechowywania towarów, dlatego często jesteśmy proszeni o dostarczanie niewielkich ilości towaru bezpośrednio do sklepów 2-3 razy w tygodniu. Obecnie oferujemy tę usługę tylko na polskim rynku, ale mamy nadzieję, że wkrótce rozpoczniemy taką współpracę również w innych krajach”, zaznacza Fedor Pakush, kierownik działu AsstrA Fashion and Beauty Logistics.

Zrównoważony rozwój kluczowym elementem łańcucha dostaw kosmetyków

Łańcuch dostaw kosmetyków i perfum jest imponujący. Pozwala on na elastyczne wprowadzanie innowacji i jednoczesne sprostanie złożonym wyzwaniom, takimi jak wahania cen surowców, precyzyjne procesy produkcyjne, nowatorscy klienci oraz krótkotrwałe trendy w zakresie jakości i trendów modowych. Stale wprowadzane innowacje i krótkie cykle życia produktów powodują, że popyt jest wyjątkowo niestabilny. Z uwagi na to pojawia się potrzeba wdrażania zrównoważonych procesów produkcji i planowania łańcucha dostaw, a także minimalizacji ilość odpadów.

W ubiegłym roku branża kosmetyczna w USA osiągnęła wartość 18 miliardów USD, co wykazało wzrost o 10% w stosunku do poprzedniego roku. Kosmetyki ekologiczne wraz z dermokosmetykami i kosmetykami na bazie probiotyków zyskują coraz większą popularność, co wynika ze zwiększonej świadomości wśród klientów, którzy widzą różnice między marketingiem a nauką. Podobny wzrost popytu można zaobserwować wśród inteligentnych urządzeń stosowanych w branży kosmetycznej. Dane Euromonitor pokazują, że w 2016 roku na całym świecie sprzedano 8,3 miliarda elektrycznych urządzeń czyszczących do twarzy, co odzwierciedla rosnącą potrzebę na „inteligentne” i spersonalizowane rozwiązania oparte na innowacyjnych urządzeniach, które pomagają klientom rozwijać codzienne nawyki, śledzić rezultaty i korzystać z produktów dokładnie dopasowanych do ich wymagań.

„Współpracujemy z firmami kosmetycznymi od wielu lat. Obecnie obsługujemy ponad 70 klientów branży kosmetycznej, od małych firm po międzynarodowe koncerny. Gromadzimy dane o przesyłkach od wielu lat, dlatego nasz inteligentny system biznesowy pozwala na analizę informacji dotyczących klientów oraz sezonowości, mającej wpływ na daną branżę. Pomaga nam to przewidzieć i uniknąć problemów związanych z załadunkiem, jak również uprzednio zaplanować wszystkie działania”, podkreśla Fedor Pakush.

Producenci kosmetyków używają specjalistycznych składników, które muszą być przechowywane i transportowane z wielką ostrożnością, w celu uniknięcia negatywnych skutków związanych z pogodą, temperaturą, wilgocią i światłem. Wymienione wyżej aspekty wpływają na wzrost cen dla dostawców i przewoźników. Zrównoważony rozwój i efektywność są zatem kluczowymi elementami konkurencyjnej cenowo produkcji.

Personalizacja dominuje w łańcuchu dostaw branży kosmetycznej

Trend w kierunku zindywidualizowanych oraz spersonalizowanych produktów kosmetycznych sprzyja elastyczności w zakresie reakcji na pojawiające się zmiany rynkowe. Ważnym narzędziem w tym zakresie jest system SRM, który wspiera segmentację, identyfikację, definicję i automatyzację zmian związanych z rynkiem.

Zapotrzebowanie klientów na jak najszybszą realizację zamówienia – najlepiej tego samego dnia, a być może nawet natychmiastowego – wymaga bardziej elastycznych rozwiązań transportowych. Dzięki sprawniejszemu zarządzaniu transportem, logistyka jest realnym sposobem na zwiększenie satysfakcji klientów. Idealne rozwiązanie stanowi zdecentralizowana struktura logistyczna.

AsstrA-Associated Traffic AG realizuje dostawy typu „delivery by today” poprzez procesy logistyczne i transportowe wychodzące nie z jednej centrali, ale z licznych przedstawicielstw zlokalizowanych blisko klientów. Od 2018 r. AsstrA jest obecna w 18 krajach na świcie – w Europie, na Bliskim Wschodzie i na Dalekim Wschodzie. Szeroka obecność geograficzna AsstrA umożliwia natychmiastową realizację dostawy, co pozytywnie wpływa na satysfakcję klientów.

Źródło: AsstrA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C