Pobierz PDF

W najnowszym numerze TSL Biznes

POWIERZCHNIE MAGAZYNOWE

2018 rokiem ekspansji rynku magazynowego
Nie jest zaskoczeniem, że w związku z silnym popytem ze strony najemców, historycznie niskim poziomem pustostanów oraz długo oczekiwanym wzrostem stawek czynszu, rok 2018 był kolejnym rokiem ekspansji europejskiego rynku nieruchomości logistycznych.

Konsekwentnie, zgodnie z przyjętą strategią
2018 był dla Prologis w Polsce najlepszym rokiem operacyjnym od dekady – wskaźnik zajętości rodzimego portfolio osiągnął najwyższy historycznie wynik 97,2%. Obok rozwijania działalności operacyjnej, deweloper stawiał na innowacje wspomagające klientów, wprowadzając rozwiązania obniżające koszty i usprawniające pracę w magazynach.

Deweloperzy nie zamierzają zwalniać tempa
W roku 2018 na rynku nieruchomości logistycznych osiągnięto bardzo dobre wyniki. Czy podobnie będzie w 2019? Zwłaszcza w dobie obaw dotyczących niestabilności rynków kapitałowych, niepewności dotyczących Brexitu i napięć handlowych między USA a Chinami, co może mieć wpływ na światowe PKB.

Z prestiżową nagrodą za światowe standardy
27 lutego Robert Dobrzycki, dyrektor generalny (Chief Executive Offi cer Europe, CEO) Panattoni Europe, został laureatem honorowej nagrody „Tego, który zmienia polski przemysł”. Tytuł przyznała Grupa PTWP SA, wydawca magazynu gospodarczego Nowy Przemysł i portalu wnp.pl, co ogłoszono podczas gali wieńczącej Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Dekada na rynku magazynowym w Polsce
Rynek magazynowy w Polsce bije dziś rekordy. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat całkowity zasób nowoczesnej powierzchni magazynowej i logistycznej wzrósł o 40%, czyli o tyle samo co w przeciągu siedmiu wcześniejszych. A jeszcze inaczej wyglądał 10 lat temu, kiedy powstawała firma AXI IMMO.

LOGISTYKA

Kompleksowy pakiet usługa dla branży automotive
Operatorem logistycznym, który „romans” z branżą automotive rozpoczął w 1949 r. od obsługi fabryk samochodów Peugeot, jest GEFCO. Z latami zdobywał doświadczenie, a dziś jego partnerem jest wiele koncernów samochodowych. Jaka jest pozycja tej firmy na rynku logistycznym i w jakim kierunku zamierza się rozwijać? – na te pytania i wiele innych odpowiada Radosław Różycki, kierownik ds. rozwoju produktu, GEFCO Polska.

Z wieloletnim doświadczeniem w branży automotive
Branża motoryzacyjna jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów w Polsce. Charakteryzuje ją konieczność dostosowania procesu logistycznego do pracy just in time, a także terminowość oraz wysoka jakość usług.

Obsługa automotive z pełnym wahlarzem usług logistycznych
Od wielu lat obsługą logistyczną branży automovie zajmuje się Ekol. Dla tego sektora świadczymy m.in usługi transportu międzynarodowego, obsługi celnej, magazynowania, VAS, przygotowania zamówień, dostaw czy też zarządzania pustymi opakowaniami. Oferujemy nie tylko usługi logistyczne dotyczące części zamiennych, ale również pojazdów gotowych.

Aby działać bardziej efektywnie
Segment branży motoryzacyjnej przechodzi spore zmiany. Wielki rozwój na skalę światową (zwłaszcza na rozwijających się rynkach) w połączeniu z coraz bardziej restrykcyjnymi przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń, rosnącymi oczekiwaniami konsumentów w dziedzinie personalizacji oraz krótszymi cyklami życia produktów – to specyfika obsługi tej wymagającej branży.

Jak poradzić sobie z Brexitem. Dachser przygotowuje się na najgorsze
Wystąpienie o numer EORI, przypisanie właściwych kodów produktom, zgromadzenie dokumentów czy porozumienie się zawczasu z zagranicznymi kontrahentami – to wskazówki operatora logistycznego Dachser, jak eksporterzy i importerzy mogą przygotować się na scenariusz tzw. twardego Brexitu.

LOGISTYKA – TECHNOLOGIA

Opakowanie wielokrotnego użytku
UPS, producenci dóbr konsumenckich i firma TerraCycle, będąca międzynarodowym liderem w zakresie recyklingu, wspólnie opracowali opakowanie wielokrotnego użytku do transportu towarów, o nazwie Loop™. Zostanie ono przetestowane w Paryżu i Nowym Jorku. To pierwszy krok do jego pełnego wdrożenia na innych rynkach konsumenckich.

Magazyn bardziej bezpieczny
Rozwiązania minimalizujące ryzyko wypadku z udziałem pojazdu, wspomagające pracę operatora z ładunkiem, czy systemy do zarządzania flotą wózków widłowych chroniące przed utratą danych lub ich nieuczciwym użyciem wspierają pracodawców w organizacji bezpiecznej pracy magazynu. Takie standardowe i dodatkowe systemy podnoszące poziom ochrony osób kierujących wózkami widłowymi oraz pozostałych pracowników w swej ofercie ma firma Jungheinrich.

KIERUNEK – SKANDYNAWIA

Prom jako element łańcucha dostaw
Skandynawia stanowi blisko 20% w wolumenie międzynarodowym obsługiwanym przez DB Schenker. Obsługujemy Szwecję, Norwegię Danię i Finlandię.

Prosto z Danii do Polski
Na polskim rynku obecnych jest sporo firm logistycznych o korzeniach skandynawskich, które swe oddziały mają u nas. Jedną z nich jest Prime Cargo – duński operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze branży e-commerce & retail.

Na terenie całej Skandynawii
Firmą, która ma swoje oddziały we wszystkich krajach skandynawskich, czyli Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii, jest Agility. Tak jak na całym świecie, skandynawskie oddziały Agility świadczą usługi z zakresu spedycji morskiej, lotniczej, drogowej oraz logistyki kontraktowej i project cargo.

Podstawą transport intermodalny
Firmą, która prowadzi działalność na terenie Skandynawii jest Ekol. Od 2017 r. posiada spółkę Ekol Nordics w Szwecji w Goteborgu. Z tego miejsca obsługuje cały półwysep. A to, czy i kiedy otworzy kolejne spółki w tej części Europy, zależy m.in. od skali biznesu jaką uda się pozyskać.

TRANSPORT DROGOWY

Czas na wynajem – wczoraj i dziś
Nie trzeba nikogo przekonywać, że Polska jest potęgą na rynku transportu drogowego w Europie. Po skromnych początkach, które miały miejsce po otwarciu rynku w 1990 roku, nastąpił gwałtowny wyścig wielu przedsiębiorstw, aby w szybkim czasie osiągnąć wzrosty typowe dla firm z Europy Zachodniej.

Czy transport się opłaca? TIMOCOM LiveTalk z prezesem zarządu firmy Adar Adamem Aszykiem
Ilu przewoźników, spedytorów czy logistyków tyle opinii o branży TSL. TIMOCOM korzystając z okazji, jaką stworzyły Targi TransLogistica Poland 2018 w Warszawie, postanowił zatem zapytać prezesa zarządu firmy Adar Adama Aszyka m.in. o to, dlaczego zredukował firmową flotę do zera, czy informatyzacja to dobra inwestycja oraz czy mała firma transportowa ma szansę na dzisiejszym rynku i czy transport może się w ogóle opłacać.

Czas na Bałkany
Europa i Unia Europejska to nie tylko Zachód. W kontekście przewozów drogowych warto pamiętać również o dużym potencjale eksportowo-importowym Europy Południowo-Wschodniej, w tym Półwyspu Bałkańskiego.

Czy Brexit zatrzyma rozwój polskiej branży transportowej?
Polska branża transportowa jest europejskim hegemonem – co czwarta ciężarówka na europejskich drogach jest z Polski, a polscy przewoźnicy od 2008 r. zajmują pierwsze miejsce pod względem liczby tonokilometrów. Jednym z ważniejszych rynków, na których działamy jest Wielka Brytania. Nieuchronnie zbliżający się Brexit może znacząco utrudnić pracę naszych przewoźników na Wyspach.

PRAWO

Jak zarobić na transporcie, gdy koła ciężarówki kręcą się w odwrotną stronę
Głównym celem prowadzenia działalności gospodarczej jest osiąganie zysku. Obserwowane przypadki z podwórek przewoźników potwierdzają, że niektórym przyświeca jednak inny cel – strata. Zakładają firmę, inwestują w pojazdy i pracowników oraz ciężko pracują, aby finalnie stracić cały majątek, znajomych i rodzinę. Choć prowadzenie działalności transportowej nie jest łatwe, to zaakceptowanie skutków takiego działania jest jeszcze trudniejsze.

Wpisy manualne po nowemu – poradnik
Kierowcy stanowią specyficzną grupę zawodową, ponieważ każda minuta ich aktywności powinna być zarejestrowana na karcie kierowcy lub wykresówce. Odnotowane muszą być również wszelkie czynności, które były realizowane poza pojazdem. W jaki sposób jednak należy je rejestrować, jeżeli nie ma dostępu do tachografu? Co w przypadku urlopu czy L4 i kiedy wystarczy sam wpis manualny, a kiedy lepiej zaopatrzyć pracownika w zaświadczenie? O tym w naszym poradniku.

TRANSPORT WODNY

Z doskonałymi perspektywami, zwłaszcza po pogłębieniu Łaby
W hamburskim porcie w 2018 r. przeładowano 135,1 mln t towarów. Przewozy koleją w głąb lądu zwiększyły się do 46,8 mln t (+2,7%), a w przypadku kontenerów do 2,44 miliona TEU (+4,7%). To całkiem dobry wynik.