Pobierz PDF

> Wydarzenia

Targi SilesiaTSL EXPO w Sosnowcu – synergia branż

Expo Silesia zaprasza do udziału w kolejnej edycji Targów Transportu Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO, która odbędzie się w dniach 17-18 kwietnia 2012 r. w sosnowieckim centrum targowo-konferencyjnym. To wydarzenie, które jako jedyne łączy tematykę branż spedycji, transportu i logistyki. Wartością dodaną są interesujące wydarzenia towarzyszące.

Logistyczne święto tuż przed Euro 2012

Kibice piłkarscy z wypiekami na twarzy odliczają dni do rozpoczęcia Euro 2012. Najważniejsza impreza piłkarska na Starym Kontynencie wzbudza wiele emocji. Spore emocje towarzyszą także największemu w Europie Środkowo-Wschodniej spotkaniu logistyków. W dniach 16-18 maja Poznań stanie się areną obrad XI edycji Polskiego Kongresu Logistycznego LOGISTICS 2012.

Największe studenckie forum branży TSL przed nami

29 i 30 marca odbędzie się XI Forum Młodej Logistyki oraz Logistyczne Targi Pracy – wydarzenie dla każdego zainteresowanego sektorem transportu, spedycji i logistyki. Podczas dwóch dni w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej najbardziej aktywni studenci z Polski i zagranicy spotkają się z najważniejszymi przedstawicielami branży TSL.
> Logistyka

Meble w silosie

Regionalne Centrum Dystrybucyjne IKEA w Jarostach jest jednym z największych centrów dystrybucyjnych firmy na świecie. Ostatnio firma rozbudowała Centrum o dodatkową powierzchnię 47 tys. m2, dzięki czemu jego powierzchnia całkowita wzrosła do 150 tys. m2. Całkowity koszt rozbudowy rozpoczętej w grudniu 2009 roku wyniósł około 160 milionów złotych.

Pięciogwiazdkowa doskonałość

DB Schenker Logistics otrzymał wyróżnienie EFQM “Uznanie za doskonalenie” na poziomie 5 gwiazdek. Wyróżnienie to potwierdza dynamiczny rozwój firmy, zgodny z modelem Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM).

Sprawna wielokanałowa sprzedaż detaliczna

W ciągu ostatniej dekady radykalnie zmienił się sposób, w jaki robimy zakupy. Wcześniej, chcąc kupić na przykład telewizor, wybieraliśmy się do sklepu i kupowaliśmy model, który był akurat dostępny. Dziś przeszukujemy internet, porównujemy ceny oraz sprawdzamy w sklepie, jak dany przedmiot czy urządzenie wyglądają naprawdę. Następnie wracamy do domu i zamawiamy towar online. Internet daje bowiem konsumentowi szeroki wybór rozmiarów, kolorów i parametrów technicznych. Nowe trendy mają znaczący wpływ na działalność sprzedawców detalicznych, a w konsekwencji na ich operacje logistyczne. Jak poradzić sobie z nowymi warunkami i wyzwaniami?

 

Korytarze logistyczne szansą dla polskiego transportu

Dla przeciętnej polskiej firmy logistycznej korytarze logistyczne mogą kojarzyć się co najwyżej z inicjatywami unijnymi w zakresie rozwoju infrastruktury drogowej. Zagadnienie to ma jednak “drugie dno”, związane z niezwykle korzystnym położeniem Polski na mapie przepływów towarowych ze Skandynawii do południowej Europy. Branża TSL stoi w obliczu szansy, którą możemy wykorzystać w pełni lub tylko w stopniu minimalnym.

Sprawniejszy i bardziej efektywny picking i co-packing

Procesy pickingu i co-packingu to złożone wyzwania logistyczne. Tworzenie zestawów promocyjnych oraz przepakowywanie roduktów może sprawiać pozory łatwych do opanowania czynności. W rzeczywistości działania te okazują się dość skomplikowane i lepiej zlecić je fachowcom, którzy wypracowali wiele efektywnych rozwiązań, ułatwiających połączenie szeregu elementów co-packingu w sprawną całość. Wiele firm przekonało się, że tylko w ten sposób można uniknąć nieprzewidzianych problemów. Tym bardziej, że w tego typu usługach liczy się szybkość i efektywność.

> Systemy IT

Informatyka i telekomunikacja chętnie współpracują z nowoczesną logistyką

Czy logistyka z informatyką mają coś wspólnego? Okazuje się, że bardzo wiele… Można nawet zaryzykować stwierdzenie, iż jest to obustronna współpraca. Logistycy na szeroką skalę korzystają z nowoczesnego oprogramowania. Z drugiej strony sektor IT to klient, który coraz częściej korzysta z usług transportu i magazynowania, dostarczanych przez branżę TSL.

Zautomatyzowanie magazynów w Polsce – fakt, czy wciąż fikcja?

Magazyny to skomplikowane organizmy, których zarządzanie jest sporym wyzwaniem. Czasy, kiedy nad zachodzącymi tam procesami można było zapanować za pomocą kartki i ołówka, bezpowrotnie minęły. Dziś królują zaawansowane systemy IT, które wspierają zarządzanie magazynowe. Tak to wygląda w teorii. Jak w Polsce wygląda stopień automatyzacji magazynów w porównaniu z rynkami bardziej rozwiniętymi?

Klucz do sukcesu wdrożenia systemu informatycznego klasy WMS i ERP

System informatyczny, zwłaszcza taki, który w przyszłości będzie mieć wpływ na działanie kluczowych obszarów biznesowych firmy, musi być rozpatrywany z podwójnej perspektywy. Z jednej strony – jako inwestycja, podlegająca tym samy regułom, co “inwestycje materialne”, np. budowa nowego magazynu, czy zakup nowych samochodów, z drugiej zaś – w odróżnieniu od “inwestycji materialnych”, system informatyczny przenika firmę i ma wpływ na jej działanie w stopniu dużo większym, choć czasem trudniej dostrzegalnym.

Tylko WMS – czy może jednak?

Istnieje gdzieś uzasadnione przeświadczenie, że nowoczesne organizacje wykorzystują nowoczesne narzędzia do podnoszenia efektywności wyników swojej pracy. Niestety towarzyszy temu pewien skrót myślowy, jakoby wdrożenie zaawansowanego systemu IT miało być rozwiązaniem wszelkich problemów i początkiem długiej drogi sukcesów. Czy wdrożenie systemu WMS w magazynie jest jedynym słusznym rozwiązaniem czy czasem po prostu nie jest na to jeszcze za wcześnie?

Centrum kompetencyjne Consafe Mobility w Polsce

Firma Consafe Logistics powołała do życia Centrum Kompetencyjne Consafe Mobility – największy ośrodek tego typu w swoich strukturach międzynarodowych. Celem instytucji jest tworzenie i wdrażanie mobilnych rozwiązań informatycznych będących wsparciem dla firm w obszarze sprzedaży, serwisu, dystrybucji oraz transportu. Centrum kompetencyjne składa się z zespołu profesjonalnych deweloperów świadczących usługi programistyczne dla polskich i międzynarodowych firm.

Rok 2012 dla ERP – test na elastyczność rozwiązań

Kształt polskiego rynku systemów ERP w 2012 roku jest niemal całkowicie zależny od decyzji strategicznych na najbliższe lata, jakie podejmą zarządy firm. W tym zakresie można mówić o dwóch zupełnie różnych scenariuszach – znacznym wzroście inwestycji w IT jako sposobie na optymalizację biznesu i zdystansowanie się od konkurencji lub o odroczeniu inwestycji do momentu wyklarowania się sytuacji gospodarczej.

> Transport drogowy

Dokąd zajedzie polski transport w 2012?

Część uczestników polskiego transportu ciężarowego w dalszym ciągu odczuwa skutki wielu trudnych zmian dla branży w roku 2011. Najpierw walka o rosyjskie zezwolenia, potem ogromne zamieszanie z wprowadzeniem elektronicznego systemu opłat drogowych, w końcu niekorzystny – zwłaszcza dla małych firm – pakiet ustaw transportowych wprowadzony 4 grudnia. Jeśli dorzucimy do tego wzrost cen paliwa, to w rezultacie rok 2012 dla polskiego transportu nie rysuje się optymistycznie. To główne wnioski analizy przeprowadzonej po raz kolejny przez Trans.eu

Stałe trasy to dobry biznes

Giełdy ładunków kojarzą się niekiedy przewoźnikom z “ostatnią deską ratunku”, mogącą ich uchronić przed pustymi przejazdami, czy przymusowym przestojem taboru. W wielu przypadkach, zarówno oferowane stawki jak i bezpieczeństwo zawieranych okazyjnie transakcji, pozostawiają wiele do życzenia.

Pół roku viaTOLL w Polsce

1 lipca 2011 r. niewątpliwie w naszym kraju nastąpił przełom w sposobie poboru opłat za wyznaczone odcinki dróg. To ważny moment, bo powrotu już nie ma, ale…

Rok wyzwań w transporcie

Branża transportowa w 2011 roku musiała stawić czoła wielu wyzwaniom, m.in.: wahaniu kursów walut, zmianie przepisów czy wzrostowi cen paliwa. Ostatnich 12 miesięcy było okresem wyczekiwania, po widocznym ożywieniu w 2010 roku, firmy wnikliwie obserwowały zmiany na rynkach unijnych i ostrożnie na nie reagowały. Ostatni kwartał był najlepszy w roku pod względem ilości dóbr eksportowanych z Polski, było to o ponad 40% więcej niż kwartał wcześniej.

Jak zaoszczędzić na paliwie?

3,67; 4,32; 5,15; 5,75… Jaka jest kolejna liczba w szeregu? To nie matematyczny quiz, ale średnie ceny oleju napędowego dwa lata temu, rok wstecz, 3 miesiące temu i… obecnie. Planowane kolejne podwyżki nie nastrajają optymizmem przewoźników drogowych, którzy ponoszą coraz większe koszty utrzymania samochodów. Możliwość zmniejszenia strat oferuje telematyka.

Mniejsi przewoźnicy sięgnęli po karty

O skutkach wprowadzenia systemu viaTOLL, o rynku kart paliwowych oraz o ogólnej sytuacji w branży transportowej mówi Michał Bałakier, prezes DKV Euro Service Polska sp. z o.o.

Przybliżamy systemy e-myta: Niemcy

Nasilenie transportu kołowego w Europie z roku na rok jest coraz większe. Idą za tym rozwiązania technologiczne, których celem jest przyspieszenie i ułatwienie przewozu towarów. Kluczową zmianą w tym zakresie jest w ostatnich latach zastępowanie winiet nowoczesnymi systemami elektronicznego poboru myta. Wspólnie z DKV Euro Service przybliżamy rozwiązania stosowane w poszczególnych krajach.

Ciężarowy sprint

Sytuacja na rynku ciężarówek wróciła do normalności. Ciągniki wiodą prym. Podwozia dążą do stabilizacji.

Dwukrotny wzrost sprzedaży Dynafleet

Sprzedaż opracowanego przez Volvo Trucks systemu zarządzania flotą on-line, Dynafleet, podwoiła się w ciągu półtora roku. Coraz więcej klientów przekonuje się, że narzędzie to pomaga znacząco zredukować koszty paliwa.

Startują Mistrzostwa kierowców w jeździe ekonomicznej

W celu podkreślenia dużego wpływu kierowcy na ekonomikę paliwową, Volvo Trucks zapoczątkowało w ubiegłym roku międzynarodowy konkurs na najoszczędniejszego kierowcę – The Drivers’ Fuel Challenge – zakładając, że będzie to wydarzenie cykliczne. Konkurs, w którym zawodowi kierowcy samochodów ciężarowych rywalizują ze sobą w jeździe ekonomicznej, został przyjęty entuzjastycznie i z dużym zainteresowaniem. Dlatego w bieżącym roku zostanie on rozegrany w funkcjonującym w ramach Volvo Trucks Regionie Europy Centralno-Wschodniej, a więc również w Polsce.

Trzy dekady szkolenia kierowców

Kierowca jest najważniejszy! To od niego w największej mierze zależy bezpieczeństwo i ekonomika pojazdu. Dlatego MAN ProfiDrive już od 30 lat szkoli kierowców pojazdów ciężarowych i autobusów w zakresie bezpiecznej i ekonomicznej jazdy.

> Prawo

Koszty leczenia kierowcy za granicą – konieczność czy zbędny wydatek na ubezpieczenie prywatne?

Coraz częściej kadra zarządzająca przedsiębiorstwami z branży TSL decyduje się na zaaranżowanie ubezpieczenia kosztów leczenia (KL) wskutek nieszczęśliwego wypadku i nagłej choroby dla swoich pracowników, w szczególności dla kierowców wyjeżdżających poza granice Polski w celach służbowych. Czy warto inwestować w taką polisę?

Licencje transportowe – jakie zmiany przyniosło nowe prawo?

Po wejściu w życie nowych przepisów regulujących działalność transportową, wielu przewoźników dotkliwie odczuło skutki zmian. Jedną z kluczowych i bolących środowisko transportowe spraw było wprowadzenie nowych zasad stosowania zabezpieczeń finansowych, niezbędnych do uzyskania licencji na prowadzenie działalności.

Import towarów – czy przysługuje odliczenie podatku naliczonego, gdy nie ma SAD-u ani PZC, a agencja celna przekazuje jedynie komputerowy wydruk?

Możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów stanowi czasami dla podatników zagadkę. Dlaczego? Otóż dlatego, że po wprowadzeniu uproszczeń rozliczeń związanych z importem towarów nie zawsze otrzymamy dokument, który wygląda jak SAD. Sytuacja dotyczy głównie tych podatników, którzy importu towarów dokonują sporadycznie i korzystają przy tym z usług agencji celnej.

> Powierzchnie magazynowe

Dobre wieści z rynku magazynowego

Polski rynek powierzchni magazynowej znów stanął na nogi. Wnioski płynące z przygotowanego przez firmę Jones Lang LaSalle raportu “2011: Rynek powierzchni magazynowych w Polsce” są pozytywne; poziom popytu był rekordowy, a na rynku znów  pojawiło się wiele nowych projektów.

Prologis podsumowuje wyniki w Europie Środkowo-Wschodniej

W minionym roku firma Prologis wynajęła ponad 1,7 miliona m2 powierzchni w regionie, z czego prawie 58% w Polsce. Ten wynik pozwolił Prologis pobić ubiegłoroczny rekord w Europie Środkowo-Wschodniej o prawie 400 000 m2.

> Logistyka – technologia

Oczekujemy stabilnego napływu zleceń

W ciągu minionych trzech lat eksperci dostarczali nam skrajnych informacji na temat stanu światowej gospodarki: w latach 2008-2009 prześcigali się w przekazywaniu pesymistycznych danych, w 2010 roku z kolei mnożyli pozytywne wiadomości z rynku. Obecne sygnały wskazują znów na mocne zahamowanie gospodarki. Zmiany te mają także wpływ na logistykę i intralogistykę.
Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.