TSL Biznes – luty 2020

C

Logistyka

E-commerce zmienia logistykę branży odzieżowej
Krótki cykl życia produktu, częste zmiany asortymentu, zmienność trendów, duża konkurencja i globalny łańcuch dostaw – z tymi wyzwaniami na co dzień mierzy się branża fashion. Logistyka dla tego segmentu musi sprostać zatem wielu wyzwaniom.

Zależnie od potrzeb – usługi dla handlu detalicznego, hurtowego i e-commerce
Świat współczesnej mody to nadal „fast fashion”, czyli ciągle zmieniające się kolekcje i nowe trendy. W tej sytuacji istotnym aspektem jest czas jaki mija od powstania kolekcji, poprzez jej produkcję do momentu wejścia na rynek. Im szybciej się to dzieje tym lepiej. A w tym pomaga operator logistyczny.

Przyszłość przyniesie zmiany. Obsługa logistyczna pojazdów gotowych
Wraz ze wzrostem popularności elektromobilności, car sharingu i rynku e-commerce rośnie rola usług w łańcuchu dostaw pojazdów gotowych, stwarzając nowe możliwości i wyzwania dla operatorów logistycznych. Ewolucja jest wynikiem wpływu nowych rynków, rozwoju technologicznego i zmieniających się oczekiwań klientów.

p style=”text-align: justify;”>„Zielone” DPD Polska coraz bliżej społeczności
DPD Polska, realizując ideę zrównoważonego rozwoju, działa zgodnie ze strategią CSR przyjętą przez DPDgroup pod hasłem DrivingChange. Dąży do obniżenia emisji CO2, usprawnień w logistyce miejskiej, promuje przedsiębiorczość i zachowuje wrażliwość na potrzeby najbliższych społeczności.

Logistyka – Technologia

Zdany test wielkiej próby. Austriackie Koleje Państwowew Wolfurcie/Vorarlbergu i jedna z największych bram w historii firmy Efaflex
Brama-gigant o wysokości 11 tys. mm i szerokości 8,5 tys. mm to szybkobieżna brama spiralna EFA SST XL, która pomimo swoich rozmiarów, otwiera się z prędkością 0,5 m/s i zamyka z prędkością 0,3 m/s, co spowalnia dopływ zimnego powietrza do hali serwisowej Austriackich Kolei Państwowych w Wolfurcie.

Finansowanie

Ostatnia szansa na unijne dofinansowanie dróg
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podsumowało dotychczasowe wykorzystanie funduszy unijnych w perspektywie 2014-2020 na transport i związaną z nim infrastrukturę. Chodzi o trzy projekty: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Programu Polska Wschodnia oraz instrument „Łącząc Europę” (CEF).

Czynniki, które wpłynęły na wyniki leasingu w 2019 roku
Podczas konferencji prasowej podsumowującej wyniki firm leasingowych w 2019 r., Związek Polskiego Leasingu podał, że udzieliły one łącznego finansowania na poziomie 77,8 mld zł. W większości były to środki wydane na inwestycje przedsiębiorstw, które stanowią 99,4% wszystkich klientów polskiej branży leasingowej.

Prawo

Biała lista – jak zabezpieczyć się przed kontrolą… informacje ogólne
Od 1 stycznia 2020 r. każda płatność wynikająca z TRANSAKCJI o wartości powyżej 15 tys. zł powinna trafiać na jeden z zarejestrowanych rachunków na białej liście. W przeciwnym wypadku nabywca nie zaliczy wydatku do kosztów uzyskania przychodu (w PIT lub CIT) i dodatkowo odpowie solidarnie z dostawcą za nierozliczony VAT z tytułu danej transakcji.

Najnowsze zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ich skutki dla branży TSL
Branża TSL od dawna boryka się z problemem zatorów płatniczych. Opóźnienie płatności w jednej firmie może spowodować opóźnienia u całego szeregu jej usługodawców. Od stycznia 2020 r. znacząco zmieniły się przepisy ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, co w założeniu powinno poprawić płatności faktur. Jakie przepisy uległy zmianie i jaki będzie to miało wpływ na branżę transportową?

Przed jaki sąd pozwać dłużnika
Zarobkowy przewóz towarów pojazdami z jednego państwa (miejsce przyjęcia przesyłki) na teren innego (miejsce dostawy), gdy przynajmniej jedno z tych państw przystąpiło do konwencji CMR (konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów – Genewa 1956 r.), determinuje wykorzystywanie – przy okazji sporu na tle wykonania zlecenia – zapisów wspomnianego aktu prawnego.

Transport Kolejowy

„Zielona” kolej na wodorze
Zatwierdzony 13 grudnia 2019 r. przez Komisję Europejską „Europejski Zielony Ład” („European Green Deal”), czyli plan zakładający przez Unię Europejską osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., objął także transport. Branża ta powinna ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w okresie następnych 30 lat o 90%. Rząd polski, ze względu na nasze uzależnienie od paliw kopalnianych, wstrzymał się na razie z przyjęciem tego dokumentu. Do realizacji tego celu gotowa jest natomiast nasza branża kolejowa, przede wszystkim jej sektor przewozów towarowych.

Transport Drogowy

Transport chłodniczy – jak zapewnić sobie zlecenia przez cały rok?
Gdy kończy się sezon na chłodnie, firmom transportowym specjalizującym się w transporcie chłodniczym zazwyczaj praca pali się w rękach. Jak znaleźć ładunki, których wtedy na rynku jak na lekarstwo? Stojące samochody to przecież rosnące koszty i brak zysku – istny koszmar! Jak się jednak okazuje, są firmy, które potrafią poradzić sobie z takim problemem.

Transport Intermodalny

Coraz lepsze wyniki
Podczas gdy kolejowe przewozy towarowe w Polsce borykały się w 2019 r. z rynkowymi trudnościami i zapewne odnotują znaczny spadek, zarówno pod względem masy towarów, jak i pracy przewozowej, to transport intermodalny bije kolejne rekordy. W trzecim kwartale 2019 r. przewozy intermodalne odnotowały poziom 5,1 mln ton, a wykonana praca przewozowa to ponad 1,8 mld tonokilometrów. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego (UTK), od lipca do września licencjonowani przewoźnicy przetransportowali ponad 352 tysiące sztuk jednostek, co stanowiło 544 tysięcy TEU. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku ich liczba wzrosła o 10,8% (wg TEU o 11,9%).

Nowy Jedwabny Szlak – szansa, której nie można zaprzepaścić
Relacje handlowe Polski z Chinami z roku na rok nabierają na znaczeniu. W 2008 r. import z Chin do Polski wynosił ok. 40 mld zł, natomiast w 2018 r. osiągnął już ponad 110 mld zł. W ciągu 5 lat liczba pociągów z Chin do Unii Europejskiej zwiększyła się ponad dwudziestokrotnie. Nowy Jedwabny Szlak stanowi więc dla Polski szansę na rozwój gospodarczy oraz osiągnięcie wymiernych zysków finansowych. Aby tak się stało, konieczne jest jednak podjęcie aktywnych działań.

Od przewoźnika kolejowego do operatora logistycznego
Celem PKP Cargo S.A. jest zyskanie pozycji operatora logistycznego, a nie tylko przewoźnika kolejowego. Ale, aby świadczyć usługi w tym zakresie niezbędny jest odpowiedni tabor. Dużym krokiem w tym kierunku jest zakup platform intermodalnych do przewozu kontenerów. Pierwsze 50 sztuk spółka odebrała w grudniu 2019 r.

Nowy Jedwabny Szlak szansą na rozwój
Kiedy 7 lat temu zainicjowano przewozy kolejowe towarów w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku i uruchomiono pierwsze połączenia kolejowe do/z Polski, powstało wiele nowych możliwości, a szczególnie dla takich firm jak Loconi Intermodal.

Terminal Spedcont w ciągłej rozbudowie
Perspektywy rozwoju transportu intermodalego w Polsce rysują się dobrze. Rośnie rynek usług intermodalnych, dzięki którym, w czasach poszukiwania przez firmy oszczędności, podmioty je świadczące mogą zapewnić usługi kompleksowe przy maksymalnej optymalizacji kosztów związanych z operacją logistyczną. Do takich firm należy SPEDCONT – spółka funkcjonująca w ramach Grupy PEKAES.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C