TSL Biznes – lipiec – sierpień 2011

C
[su_button url=”http://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_07m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

Drodzy Czytelnicy!

Według branżowych sceptyków pierwszego lipca miał nastąpić transportowy koniec świata – przynajmniej lokalnie, tu w Polsce. A wszystko za sprawą e-myta. Tymczasem przyszedł pierwszy lipca i… cisza, nic się nie zmieniło. Ale nie bądźmy aż tak drobiazgowi, system po kilkunastu godzinach w końcu ruszył i działa (przynajmniej takie mamy oficjalne informacje).

Od razu w pierwszych dniach lipca trafili się niedoinformowani, a może po prostu bardziej cwani “transportowcy”, których szybko wyłapały systemy kontrolne – zarówno te manualne, w postaci “krokodyli”, jak i automatyczne, obsługiwane przez operatora systemu. Podobno takich podejrzanych przypadków w pierwszym tygodniu trafiło się wcale nie mało. Jednak porządni i rzetelni przewoźnicy, po mniejszych lub większych przejściach, w końcu wyposażyli swoje pojazdy w magiczne pudełeczka i bez mrugnięcia okiem (bo co innego mogliby zrobić) zaczęli odprowadzać drogową daninę.

Narzekania na myto będzie pewnie jeszcze sporo, ale uczciwie patrząc, nowy system opłat jest zdecydowanie bardziej uczciwy ze społecznego punktu widzenia. Płacą ci, którzy faktycznie użytkują drogi. Ale tak to już u nas jest, że każdy chciałby jeździć równymi i nowoczesnymi drogami, ale nie chciałby za nie płacić. Tak się niestety nie da – ktoś musiałby i tak te koszty pokryć. Trzeba pamiętać, że wpływy z systemu winietowego w jego schyłkowym okresie nie pokrywały nawet opłat przekazywanych koncesjonariuszom zarządzającym autostradami prywatnymi. Jednym słowem, jako branża transportowa musimy się po prostu przyzwyczaić, że za użytkowanie dróg trzeba będzie płacić. Muszą też zrozumieć to spedytorzy i logistycy, odpowiednio kalkukując stawki.

Z przygotowaniem samej branży transportowej też nie było idealnie. Owszem, tak na prawdę czasu nie było za wiele, bo konkrety o e-mycie pojawiły się bardzo późno i nawet po starcie systemu rejestracji (1 maja) pewne istotne elementy jeszcze się zmieniały. Jednak kto chciał, ten mógł zapoznać się z informacjami (choćby na łamach naszego miesięcznika) i odpowiednio wcześniej zarejestrować się w systemie i zamówić urządzenie. Niestety po raz kolejny wygrało typowo polskie odwlekanie wszystkiego na ostatnią chwilę, co w efekcie spowodowało zatkanie systemu rejestracji i dystrybucji viaboxów. Ale spokojnie, końca świata nie było. Pył wokół myta nieco opadnie i wszystko wróci do normy.

Tymczasem skorzystajmy z okresu letniego i może od tego wszystkiego nieco odpocznijmy – tego serdecznie życzę wszystkim naszym Czytelnikom.

 Mirosław Ganiec
redaktor naczelny

> Wydarzenia

Kongres Polskich Menedżerów Logistyki PL-LOG 2011

Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki zaprasza do wzięcia udziału w tegorocznym Kongresie Polskich Menedżerów Zarządzania Łańcuchem Dostaw, który odbędzie się w dniach 20-21 października w warszawskim Hotelu Novotel przy ul. Żwirki i Wigury.

Jak poradzić sobie z polskim mytem?
Spotkania transportowe TSL Biznes i Truck & Van

Nowy system elektronicznej opłaty drogowej spowodował w branży transportowej spore zamieszanie. Praktycznie do wiosny nikt nie znał oficjalnych szczegółów, które zresztą i tak zmieniały się jeszcze na kilka tygodni przed uruchomieniem systemu. Dlatego też wielu przewoźników do ostatnich dni nie wiedziało, jak najlepiej poradzić sobie z nową formą opłat. By przybliżyć ten temat, redakcja miesięczników TSL Biznes oraz Truck & Van wraz z partnerami zorganizowały w czerwcu cykl bezpłatnych spotkań, przybliżających system polskiego e-myta.

> Logistyka

 

Sposób na Rosję. Własny czy właściwy?
Polska należy do czołówki partnerów handlowych Rosji. Zajmujemy czwarte miejsce wśród eksporterów unijnych do Rosji, ale czy tak na prawdę odpowiednio dobrze znamy tamtejszy rynek, jego skomplikowaną specyfikę, odmienne prawo, inną mentalność… Handel w Rosji nie jest łatwy, ale ci, którzy tam zaistnieli, doceniają wielkość, chłonność i zainteresowanie rynku europejskimi produktami. Rosji nie wystarczy znać – Rosję należy czuć i rozumieć, a to domena niewielu operatorów logistycznych.

Transport, który niesie życie

Tysiące ludzi zawdzięczają swoje “drugie życie” udanym przeszczepom. Współczesna transplantologia praktycznie nie mogłaby się obyć bez specjalizowanych usług transportowych, dzięki którym tkanki ludzkie potrzebne przy przeszczepach trafiają do placówek medycznych na czas i w nienaruszonym stanie. Jedną z placówek, zajmujących się przeszczepianiem tkanek, głównie zastawek serca u dzieci, jest Klinika Kardiochirurgii Centrum Zdrowia Dziecka. Operatorem usług transportowych, zapewniającym należyte warunki przewozu, jest firma TNT Express.

Centrum dystrybucyjne na region Europy Wschodniej i Południowej? Najlepiej na Górnym Śląsku

Inwestycja w centrum dystrybucyjne ma na celu optymalizację kosztów łańcucha logistycznego firm produkcyjnych. Aby krok ten okazał się opłacalny, ważny jest wybór odpowiedniej lokalizacji. Górny Śląsk z wielu powodów wydaje się najlepszym miejscem na centrum dystrybucyjne na region Europy Wschodniej i Południowej.

Kolejna konsolidacja w branży logistycznej. Grupa Raben przejmuje Wincantona

W branży logistycznej odbywa się stosunkowo dużo przejęć przedsiębiorstw. DHL wchłonął Servisco, UPS kupiło Stolicę, Schenker przejął Spedpol, a Masterlink zmienił barwy na DPD. Swego czasu były to dość spektakularne wydarzenia i sporo się o nich mówiło. Od ok. 5 lat na polskim rynku było względnie spokojnie. Oczywiście pojawiały się drobne akwizycje, ale firmy rozwijały się głównie organicznie. Zmieniła to informacja o przejęciu Wincantona, która został ogłoszona na początku czerwca br. przez Grupę Raben.

> Kurier Express Poczta

 

Rewolucja w podejściu do dystrybucji przesyłek
Dzisiejszy rynek logistyczny wymaga ciągłej wymiany informacji. Informowanie kuriera plikiem EDI o nadawanych przesyłkach to jedno. Odbiorcę przesyłki trzeba jeszcze poinformować o tym, gdzie i jak może śledzić przesyłkę. Najlepiej, aby niezależnie od użytego produktu była to zawsze taka sama forma prezentacji danych, czy to na stronie sklepu internetowego, czy na komputerach działu obsługi klienta. Dzisiejsze nowoczesne aplikacje dają możliwość śledzenia przesyłek i udostępniania ich statusu w jednej zintegrowanej formie – niezależnie od tego, przez jakiego operatora są przesyłane.

Specjalne warunki dla wrażliwych
Przewóz narządów, próbek klinicznych czy fragmentów tkanek oraz wielu produktów spożywczych, farmaceutyków i kosmetyków wymaga szczególnych warunków. Musi być zachowana higiena i odpowiednia temperatura, a czas dostawy powinien być możliwie jak najkrótszy. Taką usługę mogą wykonać jedynie przewoźnicy z dużym doświadczeniem, mający odpowiednie zaplecze i mogący zapewnić odpowiednie warunki transportu. Jest ich niewielu, najczęściej są to firmy kurierskie, rzadziej międzynarodowi duzi przewoźnicy.

> Powierzchnie magazynowe

 

Polska Centralna – z tarczą, czy na tarczy?
Czy nowe punkty na magazynowej mapie Centralnej Polski przyciągną jeszcze większą liczbę najemców do tego regionu? Czy starsze lokalizacje magazynowe powinny czuć się zagrożone przez nowe, które dobierane są pod kątem dostępu do ciągle rozwijającej się infrastruktury drogowej? Które z nich mają problemy, które wychodzą obronną ręką, a które są wschodzącymi gwiazdami? Jak rynek wygląda dzisiaj, a jak może wyglądać jutro? Z tarczą, czy na tarczy?

Wymagania klientów powierzchni magazynowych
Wraz z rozwojem rynku zmieniają się funkcje i parametry powierzchni magazynowych. Dziś nie mówimy już o jednej homogenicznej grupie obiektów stricte magazynowych, ale o kilku specjalistycznych kategoriach, takich jak centra dystrybucyjne czy obiekty magazynowo-przemysłowe. Rosną również wymagania stawiane deweloperom przez klientów, którzy coraz częściej, właśnie poprzez nowoczesną logistykę, budują swoją przewagę konkurencyjną.

> Logistyka – technologia

 

Jak usprawnić logistykę dostaw? Zarządzanie paletami w firmie
Rozmawiamy z Tadeuszem Szlassa, kierownikiem magazynu wyrobów gotowych w firmie Inco Veritas S.A. Grupa Chemii Gospodarczej

Toyota I_Site – rozwiązanie biznesowe, które czyni różnicę
Oficjalnie wprowadzony na rynek w 2008 roku system Toyota I_Site dostarcza informacje i wsparcie potrzebne firmom do skuteczniejszego zarządzania transportem wewnętrznym. Łączy on zindywidualizowane raporty na temat aktywności wózków oraz innych istotnych danych biznesowych ze spersonalizowaną analizą i poradami specjalistów w zakresie zarządzania flotą Toyoty. Toyota I_Site umożliwia posiadaczom i kierownikom floty poprawę wydajności i bezpieczeństwa przy jednoczesnym obniżeniu kosztów całkowitych.

Oprogramowanie Cape Pack – niezastąpione narzędzie w dziedzinie optymalizacji załadunku
Z punktu widzenia osób zajmujących się logistyką magazynowania i transportu, jednym z najważniejszych problemów do rozwiązania jest znalezienie optymalnego sposobu załadunku określonej ilości produktów jak najefektywniej wykorzystując dostępne miejsce, czy to w opakowaniu zbiorczym, na palecie oraz na środku transportu.

 

> Prawo

Kary Inspekcji Transportu Drogowego
Część I – Mandaty

Prowadzenie działalności transportowej wiąże się z koniecznością przestrzegania rygorystycznych przepisów, dotyczących m.in. czasu prowadzenia pojazdu, bezpieczeństwa na drodze, sposobów przewozów niektórych rodzajów ładunków. Naruszenie określonych w tych przepisach zasad może skutkować nałożeniem na firmę dotkliwych kar pieniężnych. Warto zatem wiedzieć, jak postępować, by uniknąć takich kar lub je zminimalizować i jakie kary grożą za poszczególne naruszenia.

Dylematy podatkowe: spedycja czy logistyka?

Ustawodawca przyzwyczaił nas, że usługi świadczone przez podmioty działające w branży TSL często rozliczane są na gruncie podatku VAT w sposób szczególny, co w dużej mierze wynika ze specyfiki działania branży. Najczęściej mówi się w tym kontekście o usługach transportowych i usługach spedycyjnych. Warto jednak zastanowić się, czy bardziej złożona logistycznie działalność może, na gruncie podatku VAT, zostać uznana za usługę spedycyjną i w związku z tym być rozliczana na analogicznych zasadach.

> Transport drogowy

Czego transportowcy nie wiedzą o transporcie?

Stan wiedzy przewoźników o ich prawach i obowiązkach: bardzo niski! Taki wniosek nasuwa się po analizie wyników konkursu nt. wiedzy o transporcie, który w ramach kampanii społecznej przeciw kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie pt. “Rzetelny Przewoźnik” przygotował jeden z partnerów akcji: operator giełdy Trans.eu.

Ruszył system viaTOLL

Z dwudniowym opóźnieniem, ale ruszył – przynajmniej częściowo. Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony i objął w pierwszym etapie 1560 km wybranych odcinków dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Jednocześnie ruszyły też pierwsze kontrole.

Wiosenne ożywienie w branży transportowej

Wiosenne miesiące przyniosły ożywienie w branży transportowej. W II kwartale 2011 r. zanotowano 50% wzrost liczby ładunków zamieszczonych w giełdzie Teleroute względem I kwartału 2011 roku. Miniony kwartał okazał się bardzo podobny do drugiego kwartału roku ubiegłego. Liczba ładunków przewożonych do Polski była o 65% wyższa niż w poprzednich trzech miesiącach bieżącego roku. Natomiast transport towarów z Polski zanotował 30% spadek względem I kwartału. To główne wnioski wynikające z analizy ładunków zamieszczonych w międzynarodowej giełdzie transportowej Teleroute.

 

> Transport kolejowy

Trudny powrót na drogę wzrostu. Operatorzy kolejowi mozolnie odrabiają straty
Europejski rynek towarowych przewozów kolejowych, po ostrym spadku w kryzysowym 2009 r., zaczyna powoli wracać do normy. Proces finansowego uzdrawiania przebiega jednak w niektórych krajach, szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej, dość boleśnie i wymagać będzie dalszych poświęceń.

> Transport lotniczy

Meandry transportu multimodalnego towarów niebezpiecznych

Lotniczy i morski transport towarów niebezpiecznych to najczęściej rozwiązanie multimodalne. Właściwie nie można mówić o transporcie wyłącznie lotniczym czy morskim, jako że raczej nie zdarza się, by nadawca i odbiorca mieli siedzibę umiejscowioną bezpośrednio w porcie lotniczym czy morskim. Te miejsca są tylko punktami przeładunkowymi. Punktami, do których i z których towar dowozi się transportem lądowym: kolejowym, a najczęściej – drogowym. Transport multimodalny towarów niebezpiecznych rodzi jednak pewne trudności, bowiem każda z gałęzi transportu ma swoje własne wymagania.

Okęcie w odstawkę?
Ministrowi Grabarczykowi marzy się budowa nowego portu lotniczego

Pomysł budowy między Łodzią i Warszawą centralnego portu lotniczego (CPL), który miałby spełniać rolę środkowoeuropejskiego hubu przesiadkowego, pojawia się od kilku dobrych lat. Ostatnio postanowił go odświeżyć minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk.

Dolina Lotnicza – magnes dla inwestorów oraz katalizator dla nauki i rozwoju

Niewiele jest w Polsce projektów, które w skuteczny sposób łączą wokół wspólnego celu kilkadziesiąt przedsiębiorstw z jednego rynku, ale o różnych profilach działalności. Jeśli dodatkowo dzieje się tak na rynku, który ma prawie 70 letnią historię, całkowity obrót sięgający 2,8 miliardów złotych oraz globalne zatrudnienie 22 tys. pracowników, fakt ten nabiera dodatkowej wartości. Taką inicjatywą jest Dolina Lotnicza.

> Kadry i zarządzanie

Rola pracowników w tworzeniu standardów w TSL
Branży TSL towarzyszy powstawanie coraz większej liczby portali i wydawnictw transportowych, coraz częściej odbywają się różnego rodzaju seminaria i wykłady oraz organizowane są coraz liczniejsze konferencje o tematyce transportowej i spedycyjnej. Przeważają oczywiście tematy związane z prawem przewozowym, łańcuchem dostaw, nowinkami technicznymi, rozwiązaniami IT dla transportu lub też nowościami, np. o systemie elektronicznej opłaty drogowej. Bardzo rzadko mówi się o tych, którzy bezpośrednio stykają się z tymi zagadnieniami, czyli o pracownikach firm transportowych i spedycyjnych.

 

> Ludzie TSL

 

Moja świętokrzyska Toskania
Jacek Tarkowski

3 godziny jazdy z Warszawy. Mijam Busko-Zdrój i widzę drogowskaz w lewo: Zbrodzice 4 km. Wjeżdżam w małą, kręta drogę i mam wrażenie, że przekroczyłam granice do innego świata. Zaczęła się przygoda. Winnica znajduje się około 600 m od domu, czyli Jacka siedliska i wytwórni wina. Włączyłam dyktafon i ruszyliśmy w drogę.

 

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C