Pobierz PDF

W najnowszym numerze TSL Biznes

Logistyka

Czy istnieją złote zasady współpracy w logistyce?
Według defi nicji logistyka kontraktowa, to usługa logistyczna, która dotyczy szeregu operacji prowadzonych na powierzchni magazynowej. Jest to długoterminowe i kompleksowe zarządzanie operacjami magazynowymi, a zarazem bardzo zaawansowana usługa świadczona na rynku TSL. To nie tylko wyładunki, magazynowanie, kompletacja zamówień i załadunki. Na zlecenie klienta operator często wykonuje także usługi dodatkowe, związane z co-packingiem czy co-manufacturingiem. Wie o tym każdy klient logistyczny i operator zajmujący się świadczeniem takich usług.

Logistyka jest coraz bardziej eko
Ekologia to temat niezwykle na czasie w grudniu, gdy w Katowicach odbywa się Szczyt Klimatyczny. Zwłaszcza, że nieco ponad miesiąc temu ogłoszono wyniki raportu IPCC,
czyli Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu, który alarmuje, że wzrost średniej globalnej temperatury na Ziemi o 1,5°C do końca wieku będzie miał znacznie poważniejsze skutki, niż sądzono. Aby im zapobiec konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań.

Zrównoważona ekologicznie sieć
Grupa DPDHL jest pionierem w dziedzinie ekologii logistyki. Wyznaczamy przyszłość sektora transportu i przyczyniamy się do ogólnoświatowego celu, jakim jest ograniczenie ocieplenia globalnego do dwóch stopni Celsjusza. Nasi klienci wiedzą, że pomożemy im zoptymalizować wpływ na środowisko, a dzięki zaproponowanym rozwiązaniom umożliwimy zredukować nawet do zera zanieczyszczenia związane z logistyką.

Ekologia to też oszczędności
Skalę oddziaływania swojego biznesu na środowisko stara się zmniejszyć także UPS. Realizuje to m.in. poprzez wdrażanie innowacyjnych technologii do swojej fl oty lądowej i powietrznej, a także podejmując różne inicjatywy ekologiczne. Jakie to są przedsięwzięcia? – na pytanie TSL Biznes odpowiada Norbert Kręcicki, dyrektor marketingu, UPS Polska.

Bycie „eko” wartością dodaną
Dachser od lat stawia na pionierskie pomysły, a w dziedzinie ekologii zawsze stara się być liderem w branży TSL. W swojej codziennej działalności stosuje więc wiele narzędzi mających ograniczać negatywny wpływ na środowisko.

Citylogin – projekt proekologicznej logistyki miejskiej
Inicjatywy mające na celu wsparcie polityki zrównoważonego rozwoju są elementem strategii Grupy FM Logistic. W 2014 r. podjęła ona szereg kroków mających zniwelować negatywny wpływ, jaki może wywierać na środowisko transport. W efekcie opracowano projekt Citylogin, polegający na długofalowym, skutecznym udoskonalaniu logistyki miejskiej.

Trendy, nowe technologie i modele biznesowe w branży logistycznej
Zmiany w globalnym łańcuchu dostaw, logistyce i transporcie, jak nigdy wcześniej napędzane są przez globalny rozwój gospodarczy, który obserwujemy w ostatnim czasie, ciągły postęp technologiczny oraz rozwój nowych modeli biznesowych. Przyczyną procesu przekształcania łańcucha dostaw i usług logistycznych są przede wszystkim innowacyjne technologie. Dzięki nim cały sektor może zaoferować alternatywne modele biznesowe, w tym rozwiązania 4PL.

Centralny Port Komunikacyjny intermodalnym węzłem transportowym
Zmiany w globalnym łańcuchu dostaw, logistyce i transporcie, jak nigdy wcześniej napędzane są przez globalny rozwój gospodarczy, który obserwujemy w ostatnim czasie, ciągły postęp technologiczny oraz rozwój nowych modeli biznesowych. Przyczyną procesu przekształcania łańcucha dostaw i usług logistycznych są przede wszystkim innowacyjne technologie. Dzięki nim cały sektor może zaoferować alternatywne modele biznesowe, w tym rozwiązania 4PL.

Mniej optymizmu niż przed rokiem. Raport CBRE i Panattoni Europe
CBRE i Panattoni Europe, przy wsparciu ze strony agencji badawczej Analytiqa specjalizującej się w badaniach sektora logistycznego, opracowały zestawienie kluczowych wskaźników efektywności przedsiębiorstw działających w tym sektorze i łańcucha dostaw. Raport o nazwie „Wskaźnik Poziomu Optymizmu w zakresie Logistyki i Łańcucha Dostaw w Polsce 2018/2019” nawiązuje do podobnych badań przeprowadzonych w innych krajach europejskich.

Logistyka-technologia

Czym się kierować przy wyborze akumulatora
Coraz częściej wózki widłowe, paleciaki i transportery do przewozu osób mają napęd elektryczny, a ich potencjał zależy w dużym stopniu od akumulatorów i prostowników stosowanych jako źródło energii. Wybór jest duży, więc nim podejmiemy właściwą decyzję musimy wziąć pod uwagę kilka najważniejszych czynników.

W oparciu o roboty samojezdne
Wydajne rozwiązanie typu „Goods to Man”, które obejmuje automatyczną realizację zamówień, to oferta jaką DB Schenker dało jednemu ze swoich klientów w magazynie pod Sztokholmem. Dzięki wprowadzonym tam metodom, zatrudnieni pracownicy korzystają z pomocy robotów.

Większa efektywność pracy dzięki wózkom samojezdnym
Automatyzacja coraz śmielej ingeruje niemal w całe środowisko przedsiębiorstwa, a ludzie i maszyny funkcjonują już równolegle. Jak przewiduje firma doradztwa strategicznego McKinsey & Company, do 2030 r. czynności zajmujące prawie połowę czasu pracy w Polsce, będą mogły zostać zautomatyzowane za sprawą istniejących technologii.

Systemy IT

Blockchain – technologia jutra wykorzystywana już dziś
Codziennie firmy logistyczne przewożą setki produktów, a na każdym etapie łańcucha logistycznego generowane są ogromne ilości danych. Informacje te trafiają do różnych baz, a do każdej z nich dostęp ma jedynie podmiot je zbierający, choć na różnych etapach procesu logistycznego często te same dane wykorzystywane są przez różne podmioty. Warto więc zadać sobie pytanie, czy dostępność do baz wszystkich uczestników procesu logistycznego nie usprawniłby go?

Branża kurierska i pocztowa

Coraz więcej B2C i C2X
Branża KEP powstała w wyniku potrzeb logistycznych przedsiębiorstw, które chciały szybko i bezpiecznie dostarczyć towary do swoich klientów. Zarówno nadawcą jak i odbiorcą przesyłek były głównie firmy (B2B). Pozostałe relacje między przedsiębiorstwami a osobami fizycznymi (B2C) oraz między samymi klientami indywidualnymi (C2C) obsługiwane były głównie przez operatorów pocztowych. To podejście zmienił jednak dynamicznie rozwijający się handel elektroniczny.

Transport drogowy

Jakie ograniczenia czekają tirowców od nowego roku?
Europa wydaje wojnę zanieczyszczeniom powietrza. Coraz więcej metropolii przygotowuje się do wprowadzenia ostrzejszych przepisów regulujących normy emisji spalin, wprowadzając szereg ograniczeń dotyczących wjazdu do poszczególnych rejonów. Jak łatwo przewidzieć, znacząco utrudni to pracę kierowcom ciężarówek.

Citroën wybrał Oddział Łajski GEFCO Polska
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze tytuł International Van Of The Year 2019 (Samochód dostawczy roku 2019) przyznano Citroënowi erlingo Van. I to po raz drugi. Poprzednio został nagrodzony w 1997 r. Dziennikarze mieli okazję go obejrzeć podczas wizyty w Centrum Składowania Samochodów GEFCO Polska w Łajskach.

Popyt na usługi przewoźników nie spada
Po dwóch miesiącach IV kwartału 2018 r. relacja pomiędzy udziałem ofert frachtów a udziałem ofert wolnych przestrzeni ładunkowych na rynku europejskim, wskazana przez barometr transportowy TIMOCOM, wyniosła 73:27. Takich wyników w tym okresie nie było nigdy dotąd.

E100 stawia na cyfryzację usług
E100 wyróżnia się na tle konkurencji tym, że oferuje unikalną kartę paliwową łączącą zachód i wschód. Firma pretenduje również do miana lidera we wdrażaniu innowacji technologicznych, które usprawniają pracę nie tylko właścicielom firm transportowych, ale również kierowcom, księgowym i logistykom.

Transport intermodalny

Unia hojnie wspiera intermodal
31 firm działających na polskim rynku przewozów intermodalnych otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej, na maksymalnym poziomie 50%, dla zadań zgłoszonych do konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Ogólna suma dofinansowania wyniosła 1,133 mld zł, przekraczając wielkość 1 mld zł przeznaczonych początkowo na ten cel.

Transport krajowy

Trwa dobra passa PKP Cargo
65-procentowy udział na polskim rynku mierzony pracą przewozową oraz zdobycie dominującej pozycji na rynku Europy Środkowej i Południowej – zarówno pod względem pracy przewozowej, jak i masy przewiezionych towarów – a także osiągnięcie pozycji lidera na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku, to ambitne cele jakie stawia sobie PKP Cargo na lata 2019–2023.

Prawo

Mandat karny i jego niewzruszalność
Ustawodawca zatwierdził zespół reguł, których przestrzeganie ma na celu pomóc społeczeństwu w funkcjonowaniu. Oczywiście są przepisy, które wywodzą się bezpośrednio z moralności, ogólnie przyjętego poczucia porządku i ładu społecznego, a większość ludzi nie myśli o ich złamaniu. Zdarza się jednak, że nie przestrzegamy tych mniejszej wagi.

Pożyczona licencja transportowa
Każda branża ma kilka mitów. Mitów, które ochoczo przekazywane są wszem i wobec. Transport również. Czy jedną z nich jest fakt pożyczania licencji transportowej? Czy firma Nowaka, skoro tak dobrze zna się z Kowalskim, może użyczyć mu swoich uprawnień? Czy może jednak należy dysponować własnym zaświadczeniem?

Rażące niedbalstwo – jak się nie „obudzić z ręką w nocniku”
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Jego odpowiedzialność jest odpowiedzialnością kontraktową opartą na zasadzie ryzyka. Co do zasady, przy jej określaniu istotny jest sam fakt niewykonania umowy lub jej nienależytego wykonania.

Wydarzenie

GS1 nagradza innowacyjność
Nagrody dla firm i organizacji, które do poprawy efektywności wykorzystały standardy GS1, to nowa inicjatywa GS1 Polska, która jest częścią globalnej organizacji, działającej w 150 krajach na świecie. Zwycięzców nagrodzono po raz pierwszy 15 listopada 2018 r. podczas konferencji Kod Innowacji.