Pobierz PDF

> Logistyka

 

Od dyskontów po e-commerce. Logistyka sieci handlowych
Grudzień to tradycyjnie najgorętszy okres w roku dla sieci handlowych. Choć szczyt handlowego sezonu dopiero przed nami, warto mieć świadomość że w magazynach i centrach dystrybucyjnych sieci handlowych już od wielu tygodni trwają gorączkowe przygotowania.

 

Jesteśmy na początku drogi
Wśród operatorów, którzy obsługują sieci handlowe jest arvato. Na czym polega specyfika obsługi tej branży? Czy operatorom opłaca się wchodzić w ten sektor? A jeżeli tak, to co daje największe korzyści? Na te i podobne pytania, redakcji TSL Biznes, odpowiada Lidia Ratajczak?Kluck, dyrektor obszaru media, e-commerce, programy lojalnościowe, arvato Polska.

 

Odliczając do miliona
O potędze nowoczesnych rozwiązań magazynowych najlepiej mówią liczby. Magazyn centralny polskiego producenta odzieży, spółki LPP ma możliwość realizacji do 400 tys. wydań produktów dziennie. Ciągły rozwój sieci sprzedaży wymusił zmiany w logistyce, a po otwarciu drugiego centrum dystrybucyjnego LPP będzie w stanie obsługiwać do miliona sztuk odzieży każdego dnia.

 

Z automotive czerpiemy najlepsze praktyki
Logistyka sieci handlowych to specyficzne wyzwanie, którego nie każdy operator chce się podjąć. Cóż, wielu produktom trzeba zapewnić kontrolowana temperaturę, inne wymagają konfekcjonowania, a dostawy muszą trafić w okna czasowe. Jak dużym wyzwaniem jest logistyczna obsługa tych sieci? Co jest tutaj najważniejsze, a co jest wyzwaniem? Na te i podobne pytania, Elżbiecie Haber z TSL biznes, odpowiada Aleksander Zacirka, dyrektor transportu i magazynowania GEFCO Polska.

 

Znaczenie systemów informatycznych we współpracy z sieciami
XXI w. charakteryzuje się dynamicznym rozwojem sieci handlowych. Ich ekspansja dostrzegana jest przez producentów, którzy związany z tym potencjał chcą wykorzystać jak najlepiej. Dostawcy liczą na osiągnięcie maksymalnych zysków i na uzyskanie silnej, stabilnej pozycji na rynku. Z kolei współczesny klient to odbiorca wymagający, o dużej świadomości i znajomości rynku. Dlatego obsługa logistyczna sieci handlowych to duże wyzwanie, ale też ogromne możliwości. W sprostaniu temu zadaniu pomaga rozbudowany system informatyczny.

 

Dla sieci sprzedających towary FMCG
Sieci handlowe są obecnie najważniejszym kanałem dystrybucji dla towarów FMCG i nie tylko. Biorąc pod uwagę ich siłę sprzedażową dostawcy zabiegają o współpracę z nimi.

 

Wypracować stałe godziny dostaw
Sieci handlowe są najważniejszym kanałem dystrybucji dla dużych producentów i importerów, dlatego by współpracować z największymi, operatorzy logistyczni dodają do swoich ofert i operacji rozwiązania spełniające oczekiwania klientów, a tym samym ich odbiorców. Hellmann Worldwide Logistics Polska nie jest bezpośrednim dostawcą usługi dla sieci handlowej. Możemy jednak poszczycić się współpracą z wieloma klientami, którzy dostarczają tam towar ? a to jest wyzwanie dla każdego operatora.

 

Globalne sieci potrzebują globalnych partnerów
O czym powinien pamiętać operator logistyczny chcący obsługiwać sieci handlowe? Czy jest to klient trudny do pozyskania na polskim rynku? Jakie czynniki decydują o sukcesie w zarządzaniu łańcuchami dostaw w sieciach handlowych? Na te i podobne pytania odpowiada Grzegorz Lichocik, prezes zarządu Dachser w Polsce.

 

Działać na rzecz społeczności
Zakończyła się 6. edycja Pucharu Narodowego Firm Społecznie Odpowiedzialnych ? Trophée National de l?Entreprise Citoyenne. Nagrodę Specjalną w kategorii Dużych Przedsiębiorstw za przedsięwzięcia na rzecz społeczności Log?ins otrzymała Grupa Norbert Dentressangle.

 

Chcemy być eko-pionierem
Jedną z niewielu firm logistycznych, które w swych działaniach kierują się zasadą zrównoważonego rozwoju, i to od lat, jest DB Schenker Logistics w Polsce. Jej prezes Janusz Górski jako jeden z niewielu przedstawicielu biznesu uczestniczył aktywnie w Szczycie Klimatycznym, który odbył się w Warszawie w dniach 11-22 listopada. Dlaczego wybrano właśnie jego? Czym wyróżnia się działalność DB Schenker Logistics? ? pytamy Janusza Górskiego.

 

Systematycznie, od wielu lat
1500 sadzonek drzew na terenie Chojnowskiego Parku Narodowego, posadzonych przez 180 pracowników UPS Polska w ramach wolontariatu pracowniczego, to efekt jednej z wielu działań przeprowadzonych ostatnio przez firmę. Akcja wpisuje się również w jej politykę prowadzoną w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.

 

Wyjść poza korzyści finansowe Zrównoważony rozwój i dialog z interesariuszami
DB Schenker Logistics w Polsce opublikował raport społeczny za lata 2011-2012, który przedstawia dane ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. To już trzeci z kolei raport tej firmy, a drugi zgodny ze standardami GRI. Opisuje on działania podejmowane we współpracy z pracownikami, klientami, dostawcami, uczelniami i społecznościami lokalnymi, a jego celem jest zaprezentowanie interesariuszom wyników prowadzenia biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

 

?Zielone zarządzanie? sprzyja środowisku
Aby zrealizować cel jakim jest ochrona środowiska, DHL Express w Polsce prowadzi liczne działania, zmierzające do redukcji CO2, takie jak modernizacja floty samochodowej, optymalizacja tras kurierskich, monitoring zużycia energii elektrycznej, wody, segregacja odpadów, akcje świadomościowe dedykowane pracownikom oraz szkolenia środowiskowe.

 

Sposób na Rosję
Ostatnie miesiące 2013 r. przyniosły wiele zawirowań w stosunkach polsko-rosyjskich. Większość firm obsługujących Europę Wschodnią stawia przed sobą pytanie ? co dalej? Na jakich warunkach będą odbywały się dostawy ładunków z Europy do Unii Celnej? Co będzie z karnetami TIR? Kto będzie udzielał gwarancji w przypadku zniesienia ich obowiązywania na terenie Federacji Rosyjskiej?

 

 

 > Logistyka ? technologia

 

Przezroczyste lamele – Zapewniają odpowiedni dopływ światła do hal produkcyjnych
Producent napojów Friedrich Lütvogt GmbH & Co.KG decyduje się na bramy Eflaflex, aby zapewnić pomieszczeniom perfekcyjny wgląd i zdrowy klimat.

 

MAŁA PALETA INKA ? oszczędność miejsca i pieniędzy
Liczba ciężarówek na polskich drogach stale rośnie, jednak powierzchnia załadunkowa bardzo często nie jest wykorzystana do końca. Lepsze wykorzystanie tej przestrzeni podczas transportu, a także miejsca przy składowaniu, umożliwia, handlowcom i producentom, paleta połówkowa Inka.

 

 

 > Systemy IT

 

 

Systemy komisjonowania. Współczesne możliwości i problemy wdrożeniowe.
Magazyny i zachodzące w nich procesy związane z przechowywaniem i przepływem dóbr, stanowią jeden z kluczowych elementów łańcuchów dostaw. Mimo stosowania nowoczesnych systemów nadal jeden z głównych problemów w wielu przedsiębiorstwach stanowią koszty związane z magazynowaniem. Wielkość kosztów związanych z zapasami i zarządzaniem nimi na świecie, wg różnych źródeł, oscyluje w zakresie 30%-40% rocznych kosztów działalności przedsiębiorstwa.

 

Jak efektywnie wybrać i wdrożyć system informatyczny? Część II. Przygotowanie projektu wdrożeniowego.
W poprzedniej części cyklu artykułów, który ukazał się w numerze TSL biznes 10/2013 (40), nakreśliliśmy motywacje, jakie stoją za wdrożeniem systemów informatycznych oraz ich wpływu na podejmowanie decyzji. Zasadniczą konkluzję tego artykułu można sprowadzić do stwierdzenia, że z punktu widzenia wyboru rozwiązań informatycznych najbardziej problematyczny jest wybór rozwiązań zintegrowanych, tj. takich, które funkcjonują w skali dużej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, całego przedsiębiorstwa lub też wykraczające poza jego granice.

 

 

> Transport drogowy

 

Współpraca TimoCom z LOSTnFOUND ułatwia codzienną pracę spedytorów
Dziś nie można już wyobrazić sobie codziennej pracy bez giełd transportowych online i systemów telematycznych, które wyraźnie zwiększają wydajność ekonomiczną przedsiębiorstwa oraz transparentność i bezpieczeństwo przewozów. Teraz, dzięki wprowadzonemu przez TimoCom TC eMap?, pierwszy raz na rynku dostępne jest rozwiązanie trackingowe połączone bezpośrednio z giełdą ładunków.

 

Polscy przewoźnicy ostrożniejsi
Polski sektor TSL z roku na rok coraz bardziej odpowiedzialnie podchodzi do prowadzenia swojego biznesu. O ile dotychczas wahania kondycji rodzimych firm transportowych pozwalały przewidzieć nadejście ożywienia lub osłabienia gospodarczego w Polsce, o tyle rok 2013 pod tym względem nas zaskoczył ? przewoźnicy po doświadczeniach ostatniego kryzysu działają bardziej zachowawczo. Tym samym prognozowanie koniunktury dla całej branży i dla całej gospodarki jest znacznie utrudnione.

 

 

> Prawo

 

Jak utrzymać płynność finansową
Ha! Zdobyłem nowego kontrahenta! Udało mi się podpisać bardzo korzystną umowę. Hmmm, no tak, ale do zapłaty faktury za poprzednie zlecenie zostało jeszcze 25 dni, a tu trzeba zrealizować nowe, kupić paliwo, uiścić opłaty drogowe, załadować towar, mieć pieniądze na drogę? Ech, co tu zrobić?

 

Jak dochodzić roszczeń za uszkodzenie towaru w transporcie?
Szkody w transporcie są nieuniknione. Najnowsze zmiany w niemieckim prawie transportowym pozwalają na poszerzenie kręgu dłużników w nierzadko skomplikowanym procesie przewozu towarów między Polską a Niemcami. Nowe zasady umożliwiają roszczenia regresowe wobec podwykonawców usług przewozowych, co szczególnie pomoże nadawcom i odbiorcom wartościowych przesyłek.

 

Jak naprawdę jest z ubezpieczeniem OCS
Coraz częstszym problemem dla spedytorów staje się zlecanie przewozu towarów przewoźnikom, którzy okazują się zwykłymi oszustami. Towar znika bezpowrotnie, a nadawca występuje do spedytora o zapłatę odszkodowania. Czy w takiej sytuacji ubezpieczenie OCS uchroni spedytora przed roszczeniami klienta?

 

Gdy klient zalega?
Zwlekanie z zapłatą ze strony kontrahenta, to pierwszy zwiastun zatorów finansowych.Jak odzyskać pieniądze, nie tracąc przy tym klienta? Dużo zależy od zaawansowania dotychczasowej współpracy z kontrahentem, wysokości składanych zamówień oraz terminów opóźnień w płatnościach.

 

 

> Transport kolejowy

 

Wymuszona obniżka stawek – Tańszy dostęp do polskich torów
Przed kolejowymi przewoźnikami towarów pojawiła się wreszcie szansa równoprawnej konkurencji z transportem drogowym, dominującym dotąd w polskim frachcie. Nadzieje takie stworzył wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 30 maja 2013 r. i będący jego konsekwencją nowy cennik stawek dostępu do infrastruktury kolejowej obowiązujący od rozkładu jazdy 2013/2014.

 

 

> Auto w firmie

Elastycznie
Przestronne wnętrze, znakomity komfort podróżowania, wysokie osiągi i bezpieczeństwo. To najważniejsze atuty topowych limuzyn i? Fiata Scudo Panorama.