Pobierz PDF

W najnowszym numerze TSL Biznes

WYDARZENIA

Grupa Volvo Trucks Poland świętuje swoje sukcesy
Ten rok jest wyjątkowy dla Grupy Volvo Trucks Poland, gdyż właśnie mija 25 lat od powołania przedstawicielstwa Volvo Trucks i Renault Trucks w naszym kraju, a dodatkowo zbiega się to z 125-leciem Renault Trucks. To w 1894 r. Marius Berliet skonstruował swój pierwszy silnik spalinowy i od tej daty datuje się początek istnienia firmy.

25. edycja targów AUTOSTRADA już za nami
Mnóstwo nowoczesnych maszyn, nowe rozwiązania technologiczne i wiele ciekawych rozmów – tak w skrócie podsumować można XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego, które odbywały się o 14 do 16 maja na terenie Targów Kielce.

LOGISTYKA

Branża o bardzo różnorodnym towarze
Przyjęcie towaru, składowanie, kompletacja, pakowanie i dostawa stanowią duże wyzwanie dla branży elektronicznej. Związane jest to z różnorodnością asortymentu, zróżnicowaniem gabarytów, czy możliwością łatwego uszkodzenia elektroniki. A im bardziej doświadczony operator, tym większe prawdopodobieństwo, że jakość obsługi będzie lepsza.

Dachser w podwójnej roli
Producent baterii ARTS Energy, dostawca różnego rodzaju wysokojakościowych rozwiązań do magazynowania energii, wytwarza swoje wyroby na francuskiej prowincji. Rozwiązania fi rmy zapewniają zasilanie klientom w Europie i na całym świecie. Dachser organizuje logistykę na rzecz tego przedsiębiorstwa.

SYSTEMY IT

Symbioza IT z branżą transportową
Rozwiązania IT są przyszłością światowej gospodarki, podstawą rozwoju wszystkich gałęzi przemysłu i machiną, której nie da się zatrzymać. Czy branża transportowo-logistyczna również potrzebuje rozwiązań informatycznych? Na to i inne pytania odpowiadają: Marina Syroezhkina, dyrektor Działu ds. technologii informatycznych w międzynarodowej grupie transportowo-logistycznej AsstrA-Associated Traffi c AG oraz Andrzej Iwanow-Kołakowski, dyrektor regionalny AsstrA na kraje UE.

Czy Polacy są gotowi na sztuczną inteligencję?
Sztuczna inteligencja to technologia, która zaczyna być powszechnie stosowana w naszym życiu, a coraz bardziej znaczącymi graczami na tym rynku są Azjaci. To skłoniło ekspertów Instytutu Kościuszki, w partnerstwie z Samsung Polska, do przyjrzenia się państwom Dalekiego Wschodu. Efektem tego jest raport „Sztuczna inteligencja: Made in Asia”, którego autorzy zastanawiają się, jak przygotować polskie społeczeństwo na implementację AI na szeroką skalę.

Zintegrowany system monitoringu procesów magazynowych
ID Logistics, operator specjalizujący się w dedykowanej logistyce kontraktowej, wdraża kolejne innowacyjne rozwiązanie, a jest nim zintegrowany system monitoringu procesów magazynowych. Jego zastosowanie pozwala na znaczący wzrost produktywności, wydajności oraz efektywności kontroli procesów operacyjnych w centrach dystrybucyjnych zarządzanych przez operatora.

Fabryka Innowacji GEFCO
Grupa GEFCO rozwija projekt Fabryki Innowacji. Ten wewnętrzny inkubator pomysłów umożliwia pracownikom z całego świata zgłaszanie innowacji wspierających rozwój firmy.

Cyfrowe łańcuchy dostaw
Digitalizacja i automatyzacja łańcucha dostaw to już konieczność. Coraz pilniejsza staje się więc odpowiedź na pytanie: Dlaczego dwa na trzy wdrożenia kończą się niepowodzeniem i co robić, aby tego uniknąć?

LOGISTYKA – TECHNOLOGIA

Drony zamiast samochodów
UPS wprowadza nową usługę logistyczną, w ramach której próbki medyczne będą dostarczane za pomocą samolotów bezzałogowych – dronów, w ramach współpracy z firmą Matternet. To pierwsze, usankcjonowane przez Federalny Urząd Lotnictwa, wykorzystanie drona do rutynowych lotów komercyjnych, gdzie produkty transportowane są na podstawie umowy biznesowej.

Montaż podczas produkcji, czyli zminimalizowanie przestojów
W monachijskim zakładzie firmy F. X. Meiller GmbH & Co. KG, mieszczącym się przy Ambossstraße, wymieniono niemal wszystkie z 32 bram na szybkobieżne bramy EFA-STT® – nie przerywając produkcji! Minimalizacja liczby przestojów była jednak tylko jednym z wyzwań, któremu musieli sprostać technicy Efaflex. Ich dyspozycyjność, elastyczne i otwarte podejście do wymagań klienta, a także szybki czas reakcji w przypadku nieprzewidzianych sytuacji i zmian budowlanych, były równie ważne.

KIERUNEK BLISKI WSCHÓD

Każdy kraj oferuje inne rozwiązania
Międzynarodową firmą logistyczną, która świadczy usługi producentom oraz spółkom handlowym, przede wszystkim europejskim, jest Logistic Company Vesta. Aktywność jej widać zwłaszcza na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, Rosji i krajów WNP, ale także na Bliskim Wschodzie. O działalności Grupy na terenie krajów położonych w ostatnim z wymienionych regionów, mówi prezes Vesta Polska Witalij Rudnicki.

Z korzeniami na Bliskim Wschodzie
Ekol posiada oddziały w 15 krajach. I choć 14 z nich zlokalizowanych jest w Europie, to jednak ten największy mieści się tam, gdzie znajdują się jego korzenie – na Bliskim Wschodzie, w Turcji. Tam też firma działa od blisko 30 lat i tam jest liderem rynkowym. Z 1 mln m2 powierzchni magazynowej, którą dysponuje, aż 750 tys. m2 zlokalizowanych jest właśnie w Turcji.

Na początku był Kuwejt
Agility ma swoje oddziały w Libanie, Egipcie, Jordanii, Turcji, Iraku, Kuwejcie, Bahrajnie, Katarze, Abu Dhabi, Dubaju, Omanie, Arabii Saudyjskiej, Libii, także Algierii, Tunezji i Maroku.

Wiele dróg prowadzi na Bliski Wschód
Bliski Wschód to atrakcyjny kierunek dla firm eksportujących z Polski, choć jest to region bardzo zróżnicowany pod względem prawnym, gospodarczym i kulturowym. Dlatego bardzo istotne jest indywidualne podejście oraz znajomość lokalnej specyfiki.

POWIERZCHNIE MAGAZYNOWE

Zmiany na największych rynkach magazynowych w Polsce
Polska Centralna dogania pod względem całkowitej podaży Górny Śląsk, Dolny Śląsk wkrótce przebije Poznań. Całkowita podaż powierzchni magazynowej w kraju zbliża się do 16,5 mln m2, a deweloperzy nie zwalniają tempa.

Panattoni Central European Logistics Hub największym kompleksem logistycznym w Europie
Realizowany aktualnie przez Panattoni Europe Central European Logistics Hub to największy kompleks logistyczny w Europie. Jego docelowa powierzchnia ma wynieść 600 tys. m2. W ramach inwestycji wybudowanych zostało już 250 tys. m2, a kolejne 160 tys. m2 jest w realizacji. Dzięki hubowi powstaje też Nowa Dzielnica Przemysłowa Łodzi z potencjalnymi 7 tys. miejsc pracy

TRANSPORT DROGOWY

Bolączki transportu
W ostatnich miesiącach branża transportowa jest jedną z tych, które najbardziej obawiają się przyszłości. Przedsiębiorców niepokoi kilka czynników: niepewność związana z nowymi regulacjami prawnymi, zbyt duże obciążenia podatkowe, wysokie koszty pracy, niejasność przepisów dotyczących prowadzenia działalności, trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników oraz zatory płatnicze, wynikające po części ze specyfiki branży (długie terminy płatności).

TRANSPORT INTERMODALNY

Rozwój z unijnym wsparciem
Od 2007 r. na wszelkie inwestycje transportowe Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) przyznał prawie 142 mld zł dofinansowania, a wartość zrealizowanych projektów wyniosła 242 mld zł, przede wszystkim w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Dodatkowe 43,5 mld zł trafiło na przedsięwzięcia transportowe w Polsce, drogowe i kolejowe, z kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

TRANSPORT KOLEJOWY

KPK – sukcesy i ograniczenia
W połowie lutego bieżącego roku inwestycje realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) przekroczyły półmetek. Pod koniec piątego roku obecnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, obejmującej okres 2014-2020 wartość ukończonych projektów przekroczyła 60% ogólnego budżetu KPK.

1600 km nowych linii
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy

PRAWO

Manipulatory instalacji AdBlue a prawo niemieckie
Systemy instalacji AdBlue montowane są w większych silnikach Diesla, które spełniają normę paliwową Euro 6. Problem funkcjonowania manipulatorów instalacji AdBlue nasila się w ostatnim roku w wielu krajach Europy. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie nowe pojazdy rejestrowane w Unii Europejskiej od 1 września 2015 r. mają obowiązek montowania systemu w swoich pojazdach.

Czy podlegam pod SENT?
W jaki sposób skutecznie sprawdzić czy towary, które przewożę podlegają pod SENT? Jak wypełnić obowiązek i gdzie szukać wyjątków? O tym w naszym poradniku dla przewoźników.

Polisa OCP – twór laickiej wyobraźni rzemieślników ubezpieczeniowych
Oferowaniem ubezpieczeń transportowych zajmują się głównie tzw. pośrednicy ubezpieczeniowi. Na 32 tys. agentów i prawie 1,5 tysiąca brokerów, niewielu jednak specjalizuje się w ubezpieczeniach transportowych. Większość nie zna specyfiki transportowej, nie posiada żadnej wiedzy z zakresu prawa przewozowego i nie jest w stanie opracować oferty, która pozwoli na optymalne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ponoszonej przez przewoźników i tzw. spedytorów. W pełni zasługują oni na miano „rzemieślników ubezpieczeniowych”.