Efektywne planowanie, a jednocześnie kontrola – to podstawa optymalnego wykorzystania pojazdów. Czym są Point of Interest (POI) w transporcie i spedycji oraz w jaki sposób telematyka może ułatwić codzienną pracę, szczególnie w okresie wakacyjnym, gdy samochody dostawcze obowiązuje sporo dodatkowych ograniczeń?

Zbliżające się wakacje wiążą się z dodatkowymi zakazami ruchu, obejmującymi m.in. samochody ciężarowe powyżej 12 ton. W tym roku ograniczenia zaczną obowiązywać w ostatni piątek czerwca i potrwają przez kolejne 2 miesiące, aż do ostatniej niedzieli przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Choć takie rozwiązanie, wprowadzane również podczas Świąt czy w trakcie Majówki, ma na celu ograniczyć natężenie ruchu i tym samym zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, z drugiej strony stanowi spore utrudnienie i generuje dodatkowe koszty dla firm transportowych. W jaki sposób redukować straty, wynikające z dodatkowych godzin postoju w okresie wakacyjnym?

Wizyty POI

Podstawą jest precyzyjne planowanie trasy, uwzględniające ograniczenia w ruchu, objazdy, a w razie konieczności również sprawdzone i bezpieczne parkingi. Wsparciem w tym zakresie jest korzystanie z wizyt POI, które oznaczają wybór miejsc, z jakiegoś powodu ważnych dla przewoźnika czy kierowcy. Mogą być nimi oznaczone takie punkty jak siedziba firmy, miejsce docelowe, parking, stacja benzynowa czy tereny niebezpieczne. Na podstawie tych danych jest generowany raport wizyt POI, firma może też przyporządkować alarmowanie w czasie rzeczywistym o dotarciu do poszczególnych miejsc.

W ten sposób szczegółowe planowanie trasy pojazdu i korzystanie z wizyt POI, ułatwia ustalanie codziennych, tygodniowych i miesięcznych zadań przewozowych oraz ich realizację.  Pomaga również ograniczyć tzw. puste przebiegi.

Odpowiednia nawigacja

Jest ona bardzo istotna w przypadku, gdy chcemy zaplanować optymalną trasę, pozwalającą na jak najszybsze dotarcie do celu, a jednocześnie osiągnięcie wymiernych oszczędności.

Wsparciem w tym zakresie są rozwiązania bazujące na telematyce, m.in. aplikacja WebEye Navigator, która poprowadzi kierowcę jedynie po najwygodniejszych dla pojazdu trasach. Pozwala uniknąć obszarów mieszkalnych i wąskich dróg, a także stref dla pieszych. Wyeliminuje z przejazdów strefy wyłączone z ruchu kołowego, zamknięte ulice, obszary zastrzeżone i prywatne. Dodatkowo integruje ona dane z aplikacją Truck Parking Europe, przekazując informacje na temat około 15 000 parkingów dla samochodów ciężarowych, poruszających się po europejskich drogach, a także 27 000 wskazówek związanych z terenami przemysłowymi.

Dzięki takim rozwiązaniom kierowca i spedytor są na bieżąco informowani o aktualnej sytuacji na drodze. W przypadku blokad może ponownie obliczyć trasę i uniknąć korków. Na bieżąco jest też aktualizowany czas dotarcia do miejsca docelowego, co umożliwia natychmiastową reakcję na opóźnienia.

Dodatkowe oszczędności

Wsparciem w osiągnięciu dodatkowych oszczędności jest też stosowanie zasad eco-drivingu, nie tylko w okresie, gdy wakacyjne ograniczenia w ruchu akurat obowiązują. Rozwiązania telematyczne pozwalają firmom na monitorowanie stylu jazdy kierowcy oraz szczegółową ocenę czynników, które mają decydujący wpływ na styl jazdy. Do interpretowanych danych należą m.in. średnia prędkość oraz zużycie paliwa, czasowe i procentowe stosowanie biegu jałowego i tempomatu, czas toczenia pojazdu, użycie retardera, czasowa i procentowa analiza pracy silnika na wysokich obrotach, statystyki korzystania z pedału gazu oraz czas i intensywność hamowania.

W ten sposób narzędzia, bazujące na telematyce umożliwiają wychwycenie błędów w sposobie prowadzenia samochodu i stanowią wsparcie w przygotowaniu porad i wskazówek dla osoby kierującej pojazdem. Wszystkie te czynniki prowadzą do ograniczenia kosztów wynikających z błędów, popełnianych przez kierowców, a także obniżają zużycie paliwa oraz koszty eksploatacji pojazdów.

Eco-driving przekłada się więc przede wszystkim na konkretne oszczędności. – Według naszych analiz, opanowanie prawidłowego stylu jazdy pozwala przewoźnikom znacząco zredukować dodatkowe koszty wynikające z niewłaściwego użytkowania pojazdów, zmniejszyć koszty paliwa nawet o 5-12%, zwiększyć czas eksploatacyjny używanych ciężarówek, a także obniżyć koszty utrzymania pojazdów średnio o 15-20%. Szczególne znaczenie ma redukcja kosztów zużycia paliwa, które stanowią około 60% całkowitych wydatków firm transportowych – tłumaczy Paweł Wloczek, CEO WebEye Polska.

WebEye to czołowy dostawca aplikacji telematycznych, za pomocą których ułatwia swoim partnerom przewozowym, spedycyjnym i logistycznym efektywną organizację pracy. Usługi WebEye są nastawione m.in. na analizę parametrów eksploatacyjnych pojazdów, szybką komunikację oraz zmniejszenie ilości zużytego paliwa. Rozwiązania informatyczne firmy są obecnie dostępne w 14 krajach europejskich.