Produkcja, serwis oraz codzienna obsługa pojazdów szynowych wymagają od pracodawców przemyślanej strategii dotyczącej organizacji stanowisk roboczych. Z uwagi na duże gabaryty taboru kolejowego, wiele zadań wykonywanych jest wysoko nad podłożem, co zmniejsza komfort wykonywanych prac i zwiększa zagrożenie dla pracowników. Jak zadbać o ich wygodę i bezpieczeństwo? Korzystając z indywidualnie projektowanych konstrukcji, w produkcji których od lat specjalizuje się firma KRAUSE. Oto kilka przykładowych projektów, zrealizowanych dla przedsiębiorstw z branży kolejowej.

Prace produkcyjne oraz konserwacyjne prowadzone przy wielkogabarytowych wagonach i cysternach kolejowych, obsługa wysokich maszyn oraz organizacja stanowisk pracy usytuowanych kilka metrów nad ziemią – to codzienność pracowników branży kolejowej. Wykonywanie wszystkich tych czynności wiąże się z potrzebą wykorzystania specjalistycznych konstrukcji, które pozwolą na komfortową, ale przede wszystkim bezpieczną pracę na wysokości.

KRAUSE na szczycie
Kompleksowa oraz unikatowa oferta konstrukcji specjalnych dedykowanych branży kolejowej, ale przede wszystkim bogate doświadczenie w realizacji niestandardowych projektów zdecydowały o współpracy firmy KRAUSE z Polskimi Kolejami Linowymi.
Zadanie polegało na zaprojektowaniu rozwiązania (platformy roboczej), które w szybki i prosty sposób pozwoli na bieżącą obsługę wagonu kolejki linowej prowadzącej na szczyt Gubałówki. Konstrukcja miała zapewnić pracownikom PKL pełny dostęp do wagonu, w celu prowadzenia regularnych prac konserwacyjnych, jak i czyszczenia – z uwagi na efektowny szklany dach musiało odbywać się z dużą częstotliwością.
Pierwszym etapem prac, było spotkanie zespołu projektowego w docelowym miejscu wykorzystania platformy roboczej i przedstawienie przez zleceniodawcę najważniejszych wymagań technicznych (wielkość, waga i materiał) oraz preferencji i sugestii dotyczących zastosowanych rozwiązań. Trudność tej realizacji polegała po pierwsze na zapewnieniu jej mobilności, która musiała pozwolić na w miarę proste dostawianie jej do wagonika – z racji na jej usytuowanie (górna stacja wysiadko-przesiadkowa), niemożliwe było zamontowanie jej na stałe w jednym miejscu. Po drugie, na elastycznym dopasowaniu wysokości pomostu roboczego do wymagań oraz zapewnieniu stabilności podczas ustawienie jej na schodach. – Nasi konstruktorzy zdecydowali się na jednostronnie regulowaną konstrukcję aluminiową, której budowa została w pełni dostosowana do wymagań BHP. Jej podstawę stanowi platforma robocza o wymiarach 2700×600 mm, która z uwagi na trudne warunki atmosferyczne w miejscu wykorzystania, została wykonana z odpornego na poślizg ryflowanego aluminium – tłumaczy ekspert KRAUSE. Zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństw i higieny pracy, platforma, będąc ‘powierzchnią wzniesioną na wysokość powyżej 1 metra nad poziom podłoża i służącą wykonywaniu pracy zawodowej’, zabezpieczona została listwą przypodłogową o wysokości 15 cm oraz ze wszystkich stron barierką ochronną o wysokości 1,1 m, której towarzyszą zintegrowane listwy na poziomie kolan. Co ważne, pozbawione stałej ochrony miejsce wejścia na platformę można zabezpieczyć w trakcie użytkowania ruchomym łańcuchem, a barierkę od strony wagonika da się z łatwością opuścić, by dostać się do jego górnej części. Dostęp do platformy zapewnia zawieszana drabina aluminiowa ze stopniami, które podobnie jak sama platforma, wykonane zostały z ryflowanego antypoślizgowego aluminium, doskonale sprawdzającego się w zimowych warunkach.

Cysterna kolejowa dobrze obsłużona
W związku z rozwojem branży kolejowej przybywa nie tylko pasażerów, ale i towarów przewożonych tą drogą. Mowa zarówno o surowcach stałych, ale także substancjach ciekłych i paliwach płynnych. Te ostatnie transportowane mogą być jedynie w szczelnych zbiornikach, których obsługa, z uwagi na duże ich rozmiary, stanowi wyzwanie. Jak sobie z nim poradzić? Wykorzystując rozwiązania dedykowane branży TSL, np. w postaci drabiny do obsługi cystern.
Podstawową zaletą tego rozwiązania jest zapewnienie szybkiego dostępu do stanowisk pracy położonych na wysokości. Bezpieczeństwo i komfort wykonywanych zadań gwarantuje daleko wysunięta platforma robocza, dzięki której nie ma konieczności wprowadzania podstawy konstrukcji pod cysternę kolejową. Jest ona zintegrowana z koszem ochronnym (w wersji okrągłej Ø=1500 mm i narożnej 2300×1500 mm), który strzeże użytkownika przed upadkiem z wysokości. Użytkownicy doceniają także łatwość, z jaką można przesuwać urządzenia o tak dużych gabarytach, oraz stabilność zagwarantowaną przez szeroki wózek jezdny. Jego podwozie wyposażone może być w rolki z tworzywa sztucznego lub gumowe koła. W zestawie są regulowane stopy, dzięki którym dopasujemy drabinę do podłoża. Co ważne, wysokość samej platformy można w prosty sposób regulować za pomocą korby oraz zębatki, dopasowując ją do aktualnych wymagań.

Kolej na kolejowe inwestycje
Park maszynowy, niezależnie od branży w jakiej działa zakład produkcyjny, potrzebuje ciągłych kontroli oraz niezbędnych konserwacji. W trakcie procesu produkcyjnego i długotrwałej eksploatacji, poszczególne jego elementy mogą ulegać nadmiernemu zużyciu, a tym samym wymagać napraw lub całkowitej wymiany. Całkiem nowe rozwiązania potrzebne są również wówczas, gdy mamy do czynienia z rozwojem fabryki oraz zmianą lub dywersyfikacją jej pierwotnej działalności. Są to dwa główne powody, dla których firmy decydują się na inwestycje w park maszynowy. Tak też było w przypadku kolejnej realizacji KRAUSE, dla producenta taboru kolejowego.
Zadanie polegało na zaprojektowaniu oraz wykonaniu nowych jezdnych podestów roboczych pod konkretne, wskazane przez zleceniodawcę mobilne stanowiska pracy. Konstrukcje musiały odpowiadać wymaganiom technicznym i technologicznym stawianym przez klienta, ale także tym, z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) – dalej r.b.h.p. – Każda dostarczona przez nas konstrukcja musiała być wykonana wg dokładnych wymiarów i zapewniać użytkownikom określoną wysokość roboczą, dopasowaną do produkowanego elementu nadwozia. Aby ułatwić ich przemieszczanie, do jej produkcji wykorzystaliśmy lekkie, ale wytrzymałe tłoczone profile aluminiowe i wyposażyliśmy ją w dwie pary kół z hamulcem. Zarówno stopnie, jak i sama platforma również powstały z aluminium – tu postawiliśmy na wersję ryflowaną, która znacząco zmniejsza ryzyko poślizgnięcia się, a tym samym upadku – tłumaczy ekspert KRAUSE. Aby nadwozia nie zostały uszkodzone w trakcie pracy przez przystawione blisko podesty robocze, sąsiadujące z wagonami płaszczyzny zostały wykończone gumowymi elementami.