Zebrać w całość

C

26-06-2019

Przewozy drobnicowe LTL (Less Truck Load) stanowią jedną czwartą transportów towarowych na rynku europejskim. O tajemnicy sukcesu transportu drobnicowego i niuansach jego realizacji opowiada kierownik działu transportu drobnicowego w AsstrA, Justas Cibulskas.

Przewozy drobnicowe LTL (Less Truck Load) stanowią jedną czwartą transportów towarowych na rynku europejskim. O tajemnicy sukcesu transportu drobnicowego i niuansach jego realizacji opowiada kierownik działu transportu drobnicowego w AsstrA, Justas Cibulskas.

– Justas, zacznijmy od podstaw: jaka jest minimalna i maksymalna waga towarów przewożonych transportem drobnicowym?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Klientów AsstrA, przewozy LTL obejmują transport ładunków począwszy od koperty, a skończywszy na ładunku o wadze 21 ton. Należy zwrócić uwagę, że w krajach UE i WNP sytuacja wygląda nieco inaczej. W Unii Europejskiej maksymalna łączna masa ładunku drobnicowego wynosi 24 tony, w krajach WNP – 21 ton. Na przykład, mając główny ładunek o wadze 21 ton w Polsce, możliwe jest załadowanie kolejnych 3 ton towarów. W Rosji nie jest to możliwe. Eksperci z grupy kapitałowej zawsze szukają najbardziej opłacalnej opcji dla Klienta.

– Na co należy zwrócić uwagę przy składaniu zamówienia na transport drobnicowy? Co jest kluczowym etapem transportu?
W procesie organizacji przewozów LTL nie ma zbędnych informacji o ładunku – wszystkie szczegóły są ważne. Dokładne parametry ładunku, waga i sposób pakowania to kluczowe dane w procesie planowania wysyłki drobnicowej. W zależności od tego, w jaki sposób towary są ładowane do samochodu – z góry, z boku lub z tyłu – formuje się układ towarów. Należy pamiętać, że uniwersalne sposoby pakowania ładunku mogą wiązać się z różnymi wymiarami. Na przykład europaleta to drewniana paleta o wymiarach 800 × 1200 × 145 mm, paleta typu FIN – 1000 × 1200 × 145 mm. Różnica 200 mm może okazać się krytyczna na etapie konsolidacji. Planowanie transportu drobnicowego można porównać z dobrze znaną grą w Tetris: musisz dokładnie określić wymiary ładunku i efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Dokładne planowanie załadunku i umiejętne korzystanie z każdego centymetra kwadratowego pozwala na zapewnienie Klientom korzystnych stawek.

– Jakie są zalety i wady tego rodzaju transportu?
Główna zaleta transportu drobnicowego to ceny, które są znacznie korzystniejsze w porównaniu do stawek za FTL (Full truck load). W pierwszym przypadku koszt jest dzielony na wszystkich nadawców, natomiast przy transportach całopojazdowych stawki są opłacane przez jednego Klienta. Główny minus to czas transportu. Standardowa „zbiórka” wygląda następująco: towary są gromadzone w magazynie partnerskim. Następnie eksperci AsstrA przystępują do konsolidacji towarów – ładują do jednego auta towary zmierzającego do tego samego punku docelowego. Na następnym etapie realizowana jest dostawa „od drzwi do drzwi”: towary są przeładowywane na mniejsze ciężarówki, które dostarczają ładunki pod wskazane adresy.

– Jakie rodzaje ładunków są najczęściej przewożone transportem drobnicowym?
LTL sprawdza się w przypadku transportu większości towarów o odpowiednich wymiarach i wadze. Eksperci AsstrA-Associated Traffic AG organizują dostawy ładunków drobnicowych do / z krajów WNP, krajów bałtyckich, Polski, Niemiec, Francji, Holandii, Belgii i Włoch. Przewozy drobnicowe wybierane są przez Klientów, którzy chcą dostarczyć mały ładunek bez sztywnych ram czasowych. Jeśli pojawiają się wątpliwości co do zasadności wyboru przewozów drobnicowych, należy skonsultować się z dostawcą usług transportowo-logistycznych. Eksperci grupy kapitałowej AsstrA oferują Klientom korporacyjnym kilka opcji organizacji transportu i pomagają wybrać najlepszy.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C