Trzymamy rękę na pulsie

C

03-07-2018

Światowa gospodarka widziała już wiele. Trzy wielkie rewolucje przemysłowe zmieniły oblicze biznesu, polityki i społeczeństwa. Czas na czwartą. Jakie wyzwania stoją przed przedsiębiorcami XXI wieku? Czy istnieje złoty środek na sukces w dobie, kiedy jedyną pewną rzeczą jest zmiana?

Światowa gospodarka widziała już wiele. Trzy wielkie rewolucje przemysłowe zmieniły oblicze biznesu, polityki i społeczeństwa. Czas na czwartą. Jakie wyzwania stoją przed przedsiębiorcami XXI wieku? Czy istnieje złoty środek na sukces w dobie, kiedy jedyną pewną rzeczą jest zmiana?

„Czas tak szybko mija, kiedyś płynął wolniej”, słyszymy niemal codziennie w różnych rozmowach. Czy rzeczywiście to jakiś niewidoczny mechanizm nagle przyspieszył bieg czasu, czy może po prostu czas człowieka XXI wieku jest obficiej wypełniony, więcej się dzieje i zachodzi więcej zmian? Niewątpliwie cechą obecnego stulecia jest intensywny tryb życia napędzany dynamicznym rozwojem gospodarki. Codziennie na całym świecie na rynek wychodzą nowe produkty. Innowacje – to one rządzą współczesną gospodarką.

Dana kwestia dotyczy również branży TSL. Transportowo-logistyczny segment rynku ewoluuje bardzo intensywnie. Zdaniem ekspertów największym wyzwaniem, przed jakim stają dostawcy logistyki, jest cyfryzacja obejmująca cały cykl procesowy od produkcji poprzez sprzedaż aż do zaangażowania klienta końcowego. Obecnie zmieniają się już nie tylko modele biznesowe, ale również całe łańcuchy dostaw i oferta produktowa. Przedsiębiorstwa, które odnoszą największy sukces w cyfrowej gospodarce to te, które potrafią integrować wiele części składowych, takich jak niski koszt, doświadczenie i wygodna platforma dostarczenia produktów czy usług.

Jak nadążyć za tak raptownie zmieniającymi się tendencjami rynku i jak nie dać się zwariować w świecie ciągłych zmian i innowacji? To pytanie zadają sobie niemal wszyscy przedstawiciele branży TSL. Szukając odpowiedzi, często spotykają się na różnych konferencjach branżowych, gdzie wspólnie szukają złotego środka. Eksperci z międzynarodowej grupy kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG czujnie trzymają rękę na pulsie, śledząc nowinki innowacyjne i najnowsze trendy rynkowe oraz uczestnicząc w licznych spotkaniach eksperckich.
Jednym z przejawów cyfryzacji w branży TSL są cyfrowe łańcuchy dostaw, które stały się tematem przewodnim Polskiego Kongresu Logistycznego, jaki odbył się w dniach 23-25 maja br. w Poznaniu. Wydarzenie to zgromadziło specjalistów ze świata logistyki i transportu, którzy wspólnie pochylili się nad rolą logistyki dla handlu omnikanałowego, dyskutowali nad nowym wymiarem usług logistycznych w łańcuchach dostaw, a także o internecie rzeczy i innych przełomowych technologiach w logistyce.

„Polski Kongres Logistyczny to bardzo konstruktywna platforma poruszająca wiele aktualnych zagadnień. To nie tylko nowe trendy i wyzwania organizacyjne dla transportu, ale także nowa rola magazynów w cyfrowych łańcuchach dostaw i rozwiązania IT wspomagające zarządzanie łańcuchami, zauważa Dyrektor Regionalny AsstrA dla regionu UE, Andrzej Iwanow-Kołakowski. Znaczące miejsce w dyskusji zajęło także zagadnienie ujednolicenia procesów poprzez wprowadzenie m.in. standardów GS1, implikujących cyfrowe wsparcie dla nowoczesnej logistyki, technologii blockchain itp.”, kontynuuje Andrzej Iwanow-Kołakowski.

O przyszłości branży TSL żywo dyskutuje się również nad Wisłą. Zagadnienie cyfryzacji stało się także jednym z tematów przewodnich Forum Menedżerów Transportu i Logistyki, jakie miało miejsce w dniach 17-18 maja br. w podwarszawskim Ołtarzewie. Eksperci zastanawiali się między innymi, czy możliwy jest rozwój systemów logistycznych bez sztucznej inteligencji, a także czy technologia jest tak naprawdę odpowiedzią na wszystkie potrzeby współczesnych i jutrzejszych łańcuchów dostaw.

„Tematem przewodnim Forum była przyszłość polskiego transportu oraz szeroko rozumianej logistyki w ujęciu globalnym. Paneliści z Centrum im. Adama Smitha, SHG, Konfederacji Lewiatan oraz eksperci z branży dyskutowali o gospodarce cyfrowej 4.0, a także o sytuacji ekonomicznej w Polsce, przedstawiając również swoje prognozy na rok bieżący i przyszły. Wśród poruszonych tematów znalazły się także modele sprzedaży oraz zarzadzania firmami transportowymi”, podsumowuje Country Manager w AsstrA dla regiony Polski, Mariusz Borkowski.

Zdaniem Mariusza Borkowskiego wizja przyszłości w branży logistycznej jest optymistyczna, jednak rodzi wiele obaw. Niektóre z nich dotyczą braków w zasobach kapitału ludzkiego. Wpływ gospodarki cyfrowej 4.0. na logistykę z uwagi na automatyzację procesów budzi obawę, że to roboty zastąpią człowieka. Niemniej sytuacja jest de facto odwrotna. Zapotrzebowanie na kapitał ludzki będzie rosło, z tym że nieuniknione stanie się wdrożenie nowych paradygmatów myślowych.

„Podczas Forum dyskusja dotyczyła również tematów codziennych. Sporo uwagi poświęcono także nowym regulacjom unijnym, nowym regulacjom czasu pracy w krajach UE (tzw. pakiet mobilności) , a także kwestiom związanym z RODO. Inne nurtujące zagadnienia to braki kierowców, wyniszczająca konkurencja i rosnące ceny paliw. To nasza codzienności. Osobiście najbardziej zaintrygował mnie temat przetargów „zza kulis”, a więc od strony klienta. Moje przypuszczenia dotyczące wpływu oszczędności logistycznych na wzrost EBITy w poszczególnych branżach zostały potwierdzone. Nawiązaliśmy również liczne kontakty branżowe oraz eksperckie”, dzieli się Country Manager w AsstrA dla regionu Polski.

Jak zauważa Mariusz Borkowski, niezwykle istotny jest również głos klienta i wsłuchanie się w jego potrzeby i oczekiwania od branży TSL XXI wieku. Doskonałą okazją do tego było TRUCK FORUM 2018 zorganizowane w Warszawie 24 maja br.
„Konferencja stworzyła możliwość spotkania się z naszymi Partnerami, między innymi z przedstawicielami CIECH, Carrefour, Amazon i Amica. Klienci prezentowali swoje zapotrzebowanie transportowe. Można stwierdzić, że nadal utrzymuje się trend z minionego roku zorientowany na dostawy krajowe. Niska opłacalność przewozów wewnątrz kraju „wypycha” kierowców za granicę powodując braki w taborze krajowym. Głos Klientów jest dla nas najważniejszy. To dla nich śledzimy i wdrażamy innowacje”, podkreśla Mariusz Borkowski.

Gospodarka XXI wieku podsuwa branży transportowo-logistycznej wiele rozwiązań, jednak jak podkreśla Dyrektor Regionalny AsstrA dla regionu UE, Andrzej Iwanow-Kołakowski, nie wszystkie z nich należy bezkrytycznie integrować.

„Śledzenie aktualnych trendów jest niezwykle istotne, jednak należy zachować dużo zdrowego rozsądku we wdrażaniu innowacji. Świat zmienia się w bardzo szybkim tempie i niekiedy może nas pochłonąć. Zimna krew i chłodne spojrzenie pomogą w podjęciu racjonalnych decyzji”, konstatuje Andrzej Iwanow-Kołakowski.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C