Trójmiejskie magazyny na fali wznoszącej

C

01-03-2017

Rok 2016 na rynku trójmiejskim był rekordowy pod względem podaży i popytu. Nadchodzące miesiące zapowiadają się równie dobrze.   Jak wynika z szacunków międzynarodowej agencji doradczej Colliers International w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w Trójmieście znaleźli się chętni na około 110 000 mkw. powierzchni magazynowych – to wynik najlepszy w historii tego rynku. Z drugiej strony równie aktywni, co najemcy byli deweloperzy, którzy w tym czasie oddali do użytku ponad 80 000 mkw. Warto przy tym zaznaczyć, że poziom pustostanów wciąż utrzymuje się na dość niskim poziomie, wynoszącym ok. 5,8 proc., czyli mniej więcej tyle samo co w ubiegłym roku. Zdecydowaną większość, bo około 88 proc. transakcji zawartych w analizowanym okresie stanowiły nowe umowy.   „To dobry znak dla całego rynku. Pokazuje optymizm zarówno wśród inwestorów, jak i najemców. W pewien sposób jest to też potwierdzenie dobrej sytuacji ekonomicznej w całym kraju, nie tylko na rynku lokalnym"  podkreśla Łukasz Grupa, Senior Associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers International.   Duży mały rynek   Mimo, że w porównaniu z sytuacją sprzed pięciu, sześciu lat, kiedy na rynku trójmiejskim ciężko było znaleźć choć jeden nowoczesny obiekt magazynowy, widoczny jest znaczący przeskok, to nadal dostępnej powierzchni nie jest dużo.   „Decyzja 7R Logistic o rozpoczęciu budowy pierwszego magazynu w Gdańsku – Kowalach osiem lat temu była podyktowana brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej na rynku. Jako jeden z pierwszych inwestorów dostrzegliśmy potencjał tej lokalizacji. Potwierdzeniem słuszności tej decyzji jest duże zainteresowanie każdym z budowanych przez nas obiektów. Obecnie dobiega końca budowa piątego z sześciu magazynów, które powstaną na terenie Parku Logistycznego Gdańsk – Kowale, a w planach spółka ma już kolejne inwestycje w regionie"  mówi Marzena Zaczkiewicz, Leasing Manager 7R Logistic.   Według wyliczeń Colliers International na całym rynku trójmiejskim podaż nowoczesnej powierzchni magazynowej wynosi obecnie około 380-400 tys. mkw. Biorąc pod uwagę, że w całej Polsce jest ponad 11 mln mkw., jest to niewielki odsetek.   „Trójmiasto, a głównie Gdańsk, bo to przede wszystkim tam powstają nowe parki logistyczne, jest stosunkowo niewielkim rynkiem w skali kraju, ale jednocześnie jednym z ważniejszych regionów na magazynowej mapie Polski. Nie jest to co prawda poziom głównych ośrodków takich jak – Polska Centralna, Śląsk, Poznań, Wrocław czy Warszawa, jednak bez wątpienia Gdańsk ma większy potencjał niż inne mniejsze lokalne rynki i miasta"  dodaje Łukasz Grupa. Szerokie horyzonty   Ze względu na dwa dobrze działające terminale – gdański, który powiększył się w ostatnim czasie dwukrotnie i gdyński, zacieśnia się współpraca z krajami położonymi na północ od Polski. Zdaniem ekspertów w dłuższej perspektywie może to być duży atut sprzyjający rozwojowi regionu i wpływający na zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe.   „Doskonałe położenie Parku Logistycznego Gdańsk – Kowale, w niedużej odległości od terminala kontenerowego DCT, w pobliżu drogi S6, będącej częścią obwodnicy Trójmiasta oraz autostrady A1 jest atutem dostrzeganym przez naszych najemców "   mówi Marzena Zaczkiewicz.   Dla deweloperów magazynowych szczególnie atrakcyjne grunty leżą przy obwodnicy – w rejonie Pruszcza aż do Kowal, a także w rejonie Kokoszek Przemysłowych. Druga oś to rejon rafinerii, czyli dawnej drogi krajowej nr 7. W każdym z tych obszarów jest jeszcze potencjał do zabudowy.   „W niedługim czasie zakończymy budowę pierwszego z naszych parków w Gdańsku o łącznej powierzchni ponad 140 000 mkw. Według naszych obserwacji popyt na najlepsze powierzchnie magazynowe w Trójmieście nie słabnie, wciąż pojawiają się nowe firmy zainteresowane wynajmem. Dlatego też 7R Logistic planuje budowę kolejnych inwestycji magazynowych w regionie"   wyjaśnia Marzena Zaczkiewicz.   W trójmiejskich magazynach obecni są zarówno przedstawiciele branży FMCG, sieci handlowych, jak i logistycy z lokalnymi hubami.   „Operatorzy logistyczni z całej Polski zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku, dlatego lokalizują tu swoje oddziały przeznaczone głównie do obsługi północnej części kraju. Co więcej, w ostatnim czasie wielu z nich intensyfikuje swoje działania i chętnie zwiększa powierzchnię zajmowaną na Wybrzeżu" wyjaśnia Łukasz Grupa.   Czynsze w Trójmieście już od jakiegoś czasu są historycznie jednymi z najniższych, ale są stabilne.   „Widoczne jest bardzo duże zainteresowanie najemców, nie tylko ze względu na atrakcyjne czynsze, które utrzymują się na dość niskim poziomie w całym kraju, ale także ze względu na możliwość wynajęcia powierzchni dopasowanej do ich indywidualnych potrzeb. Jako deweloper współpracujemy z firmami z wielu branż m.in. FMCG, logistycznej, odzieżowej, elektronicznej czy chemicznej. Niektórzy nasi klienci prowadzą też lekką produkcję. Zawsze staramy się sprostać oczekiwaniom naszych klientów"  mówi Marzena Zaczkiewicz.   Deweloperzy obecni w Trójmieście są gotowi, żeby rozpoczynać kolejne inwestycje i zapewne takie nowe projekty pojawią się już w tym roku.   „W naszej ocenie trójmiejski rynek magazynowy będzie się rozwijać podobnie jak w minionych latach, czyli dosyć dynamicznie. Wciąż nie będzie to skala projektów z Górnego Śląska, Wrocławia, czy Polski Centralnej, ale prognozy wyglądają obiecująco"  podsumowuje Łukasz Grupa.

Lukasz Grupa ColliersRok 2016 na rynku trójmiejskim był rekordowy pod względem podaży i popytu. Nadchodzące miesiące zapowiadają się równie dobrze.

 

Jak wynika z szacunków międzynarodowej agencji doradczej Colliers International w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w Trójmieście znaleźli się chętni na około 110 000 mkw. powierzchni magazynowych – to wynik najlepszy w historii tego rynku. Z drugiej strony równie aktywni, co najemcy byli deweloperzy, którzy w tym czasie oddali do użytku ponad 80 000 mkw. Warto przy tym zaznaczyć, że poziom pustostanów wciąż utrzymuje się na dość niskim poziomie, wynoszącym ok. 5,8 proc., czyli mniej więcej tyle samo co w ubiegłym roku. Zdecydowaną większość, bo około 88 proc. transakcji zawartych w analizowanym okresie stanowiły nowe umowy.

 

„To dobry znak dla całego rynku. Pokazuje optymizm zarówno wśród inwestorów, jak i najemców. W pewien sposób jest to też potwierdzenie dobrej sytuacji ekonomicznej w całym kraju, nie tylko na rynku lokalnym”  podkreśla Łukasz Grupa, Senior Associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers International.

 

Duży mały rynek

 

Mimo, że w porównaniu z sytuacją sprzed pięciu, sześciu lat, kiedy na rynku trójmiejskim ciężko było znaleźć choć jeden nowoczesny obiekt magazynowy, widoczny jest znaczący przeskok, to nadal dostępnej powierzchni nie jest dużo.

 

Marzena Zaczkiewicz7R„Decyzja 7R Logistic o rozpoczęciu budowy pierwszego magazynu w Gdańsku – Kowalach osiem lat temu była podyktowana brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej na rynku. Jako jeden z pierwszych inwestorów dostrzegliśmy potencjał tej lokalizacji. Potwierdzeniem słuszności tej decyzji jest duże zainteresowanie każdym z budowanych przez nas obiektów. Obecnie dobiega końca budowa piątego z sześciu magazynów, które powstaną na terenie Parku Logistycznego Gdańsk – Kowale, a w planach spółka ma już kolejne inwestycje w regionie”  mówi Marzena Zaczkiewicz, Leasing Manager 7R Logistic.

 

Według wyliczeń Colliers International na całym rynku trójmiejskim podaż nowoczesnej powierzchni magazynowej wynosi obecnie około 380-400 tys. mkw. Biorąc pod uwagę, że w całej Polsce jest ponad 11 mln mkw., jest to niewielki odsetek.

 

„Trójmiasto, a głównie Gdańsk, bo to przede wszystkim tam powstają nowe parki logistyczne, jest stosunkowo niewielkim rynkiem w skali kraju, ale jednocześnie jednym z ważniejszych regionów na magazynowej mapie Polski. Nie jest to co prawda poziom głównych ośrodków takich jak – Polska Centralna, Śląsk, Poznań, Wrocław czy Warszawa, jednak bez wątpienia Gdańsk ma większy potencjał niż inne mniejsze lokalne rynki i miasta”  dodaje Łukasz Grupa.

Szerokie horyzonty

 

Ze względu na dwa dobrze działające terminale – gdański, który powiększył się w ostatnim czasie dwukrotnie i gdyński, zacieśnia się współpraca z krajami położonymi na północ od Polski. Zdaniem ekspertów w dłuższej perspektywie może to być duży atut sprzyjający rozwojowi regionu i wpływający na zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe.

 

„Doskonałe położenie Parku Logistycznego Gdańsk – Kowale, w niedużej odległości od terminala kontenerowego DCT, w pobliżu drogi S6, będącej częścią obwodnicy Trójmiasta oraz autostrady A1 jest atutem dostrzeganym przez naszych najemców “   mówi Marzena Zaczkiewicz.

 

Dla deweloperów magazynowych szczególnie atrakcyjne grunty leżą przy obwodnicy – w rejonie Pruszcza aż do Kowal, a także w rejonie Kokoszek Przemysłowych. Druga oś to rejon rafinerii, czyli dawnej drogi krajowej nr 7. W każdym z tych obszarów jest jeszcze potencjał do zabudowy.

 

„W niedługim czasie zakończymy budowę pierwszego z naszych parków w Gdańsku o łącznej powierzchni ponad 140 000 mkw. Według naszych obserwacji popyt na najlepsze powierzchnie magazynowe w Trójmieście nie słabnie, wciąż pojawiają się nowe firmy zainteresowane wynajmem. Dlatego też 7R Logistic planuje budowę kolejnych inwestycji magazynowych w regionie”   wyjaśnia Marzena Zaczkiewicz.

 

W trójmiejskich magazynach obecni są zarówno przedstawiciele branży FMCG, sieci handlowych, jak i logistycy z lokalnymi hubami.

 

„Operatorzy logistyczni z całej Polski zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku, dlatego lokalizują tu swoje oddziały przeznaczone głównie do obsługi północnej części kraju. Co więcej, w ostatnim czasie wielu z nich intensyfikuje swoje działania i chętnie zwiększa powierzchnię zajmowaną na Wybrzeżu” wyjaśnia Łukasz Grupa.

 

Czynsze w Trójmieście już od jakiegoś czasu są historycznie jednymi z najniższych, ale są stabilne.

 

„Widoczne jest bardzo duże zainteresowanie najemców, nie tylko ze względu na atrakcyjne czynsze, które utrzymują się na dość niskim poziomie w całym kraju, ale także ze względu na możliwość wynajęcia powierzchni dopasowanej do ich indywidualnych potrzeb. Jako deweloper współpracujemy z firmami z wielu branż m.in. FMCG, logistycznej, odzieżowej, elektronicznej czy chemicznej. Niektórzy nasi klienci prowadzą też lekką produkcję. Zawsze staramy się sprostać oczekiwaniom naszych klientów”  mówi Marzena Zaczkiewicz.

 

Deweloperzy obecni w Trójmieście są gotowi, żeby rozpoczynać kolejne inwestycje i zapewne takie nowe projekty pojawią się już w tym roku.

 

„W naszej ocenie trójmiejski rynek magazynowy będzie się rozwijać podobnie jak w minionych latach, czyli dosyć dynamicznie. Wciąż nie będzie to skala projektów z Górnego Śląska, Wrocławia, czy Polski Centralnej, ale prognozy wyglądają obiecująco”  podsumowuje Łukasz Grupa.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C