Sieć płatnych autostrad, dróg krajowych i powiatowych na Słowacji tworzą odcinki o łącznej długości ponad 17 700 km. Opłaty regulowane są przez winiety lub elektroniczny system poboru opłat „Myto”. Zanim wjedziesz na słowackie drogi, sprawdź jak poprawnie naliczać opłaty drogowe.

Bardzo dobrze rozbudowana sieć dróg w Republice Słowackiej obejmuje 660 km autostrad, 3630 km dróg krajowych, 3640 km dróg wojewódzkich i 9840 km dróg powiatowych. Wszystkie wyznaczone drogi są płatne. Dla pojazdów o masie własnej do 3,5 tony opłaty są regulowane na podstawie winiet. Do dyspozycji kierowców są winiety 10-dniowe, miesięczne oraz roczne, których ceny wahają się w granicach 15–60 euro. Dla samochodów ciężarowych o masie własnej powyżej 3,5 tony opłaty naliczane są w systemie elektronicznym „eMyto”, którego operatorem jest firma Sky Toll. Naliczanie opłaty drogowej następuje przez jedną z kilku jednostek pokładowych OBU (On Board Unit). Na koszty przejazdu składają się takie zmienne jak masa pojazdu, klasa emisji spalin i liczba osi pojazdu. Rozliczenie następuje w formie faktury po rejestracji w systemie, ale można skorzystać z karty paliwowej, która umożliwia zbiorcze rozliczanie przejazdów.

Jak naliczane są opłaty?

Opłaty drogowe na Słowacji naliczane są na podstawie masy pojazdu. Ciężarówki o masie powyżej 3,5 tony zobowiązane są do naliczania opłat przy użyciu urządzenia pokładowego OBU. Najwięcej zapłacą firmy transportowe, które na Słowację wyślą pojazdy o masie powyżej 12 ton. Poza masą na opłaty składa się klasa emisji spalin: EURO 0-II, EURO III-IV, EURO V, VI I EEV oraz liczba osi pojazdu. Do tego należy doliczyć rodzaj pokonywanej drogi, a także długość przebytej trasy. Klasyfikacja dróg dotyczy:

• autostrad i dróg ekspresowych;
• dróg krajowych równoległych do autostrad i dróg ekspresowych;
• dróg krajowych, które nie są równoległe do autostrad i dróg ekspresowych;
• pozostałych dróg krajowych;
• dróg wojewódzkich i powiatowych.

Jednostki pokładowe OBU

System elektronicznego poboru opłat „eMyto” działa na podstawie technologii GPS, która określa pozycję pojazdu i pokonywane odcinki dróg. Technologia telefoniczna GSM/GPRS służy do kontaktu jednostki OBU z elektronicznymi systemami, DSRC natomiast do komunikacji na krótkie odległości i kontroli użytkowników dróg. Operatorem elektronicznego systemu opłat na Słowacji jest firma Sky Toll, która udostępnia trzy modele jednostek pokładowych: OBU 1374, Billien OBU5010 i Sitraffic Sensus Unit. Wybraną jednostkę pokładową instaluje się w pojeździe. Dane, które należy wprowadzić, to numer rejestracyjny i klasa pojazdu według wytycznych operatora. Poprawnie zainstalowana jednostka będzie komunikowała się z elektronicznym systemem i naliczała opłaty drogowe. Jednostka OBU jest udostępniana na podstawie kaucji zwrotnej, która wynosi 50 euro. Po zwrocie urządzenia kaucja wraca do firmy transportowej https://www.emyto.sk/index.php/pl/etoll/etc-system.

Jak rozliczyć przejazd na Słowacji?

Rozliczenie może odbyć się w dwojaki sposób. Pierwszą metodą jest przedpłata gotówką, kartą płatnicza lub kartą paliwową w punkcie kontaktowym lub dystrybucyjnym. Podczas podróży przedpłacone OBU może poinformować o niskim saldzie użytkownika, kiedy pozostała kwota osiągnie poziom 20 euro. Druga metoda to płatność odroczona przez przelew bankowy bezpośrednio na rachunek administratora poboru opłaty drogowej, opłata w punktach kontaktowych przy użyciu karty bankowej, paliwowej bądź gotówki lub za pośrednictwem wystawcy kart paliwowych.

Klienci posiadający kartę flotową mogą liczyć na fakturę zbiorczą, zawierającą zarówno podsumowanie opłat drogowych, jak i tych za paliwo. Poza tym płatność odroczona wymaga rejestracji w systemie, której można dokonać za pośrednictwem operatora kart flotowych (np. Shell). Dzięki tym rozwiązaniom regulowanie płatności będzie szybkie, bezproblemowe i pozwoli na uniknięcie wystawiania wielu faktur, które zwiększają koszty administracyjne firmy transportowej.

Elektroniczny system poboru opłat na Słowacji jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej precyzyjnych w Europie. Planowanie przejazdu po ponad 17 tys. km dróg jest trudnym wyzwaniem dla fleet managera, dlatego karty paliwowe są dużym ułatwieniem w organizowaniu przejazdu, a dodatkowo redukują koszty postępowania administracyjnego.