40% pracodawców magazynowych planuje pozyskać nowych pracowników

C

09-03-2018

Jak wynika z raportu SEGRO i Randstad Polska „Rynek magazynowy i lekkiej produkcji – wyzwania i trendy w zatrudnieniu", prawie 40% pracodawców magazynowych i produkcyjnych planuje w najbliższych miesiącach pozyskać nowych pracowników. Na pytanie, jak ich przyciągnąć i utrzymać w tak dynamicznych warunkach, oraz na wiele innych wyzwań pracodawców odpowiada nowe, eksperckie opracowanie SEGRO i Randstad Polska.

Jak wynika z raportu SEGRO i Randstad Polska „Rynek magazynowy i lekkiej produkcji – wyzwania i trendy w zatrudnieniu”, prawie 40% pracodawców magazynowych i produkcyjnych planuje w najbliższych miesiącach pozyskać nowych pracowników. Na pytanie, jak ich przyciągnąć i utrzymać w tak dynamicznych warunkach, oraz na wiele innych wyzwań pracodawców odpowiada nowe, eksperckie opracowanie SEGRO i Randstad Polska.

Firma SEGRO, działając jako deweloper, inwestor, ale także zarządca parków logistycznych, rozumie potrzeby swoich klientów, ale także innych firm, które starają się znaleźć właściwą drogę w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu i w obliczu ewolucji potrzeb pracowników. Raport opracowany we współpracy z Randstad Polska, ekspertem rynku pracy, dostarcza cennych danych oraz komentarzy. Ułatwią one naszym obecnym lub potencjalnym klientom dopasowanie oferty do wymogów rynku, a docelowo pomogą przyciągnąć i utrzymać pracowników – komentuje Magdalena Szulc, Dyrektor SEGRO na Europę Centralną.

Twórcom raportu zależało na odpowiedzi na kluczowe pytania nurtujące branżę. Kim jest przeciętny pracownik w tym sektorze? Jakie są jego oczekiwania? Jak dziś swoją ofertę kształtują pracodawcy? A jak powinni to robić w przyszłości, aby zwyciężyć na rynku pracownika? Czy liczą się tylko pieniądze? A także, jak wygląda rynek pracy w najbardziej istotnych dla branży magazynowej i lekkiej produkcji lokalizacjach? Odpowiedzi na postawione pytania przynosi analiza przygotowana przez Randstad Polska. Wynika z niej, iż w branży pracuje w Polsce około 2 852 900 osób. W kontekście płci występuje wśród nich zdecydowana równowaga, zaś wiekowo największą grupę, ponad 40%, stanowią pracownicy, którzy nie ukończyli jeszcze 25 lat. Dane pokazują również, iż nie tylko prawie 40% pracodawców zwiększy w ciągu najbliższego pół roku zatrudnienie, ale też ponad 50% z nich planuje podwyżki. Konkurencja o pracownika będzie zatem coraz większa.

Rynek pracownika w Polsce stał się faktem. Od dłuższego czasu ponad 80% badanych jest przekonanych, że znajdzie jakąkolwiek inną pracę w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Trend ten szczególnie odczuwają firmy z branży produkcyjnej i magazynowej, zatrudniające duże wolumeny pracowników w przedziałach wynagrodzeń zbliżonych do płacy minimalnej. W tym przypadku nawet niewielka zmiana wynagrodzenia jest odczuwana w skromnych budżetach domowych pracowników – zauważa Paweł Kopeć, International Account & Bid Manager, Randstad.

Skoro zatem pracodawcy planują podwyżki, jak firma może wyróżnić swoją ofertę? Na te pytania odpowiadają zarówno przedstawione w raporcie statystyki, jak i wypowiedzi eksperckie czy najlepsze rynkowe praktyki zebrane od klientów firmy SEGRO z wielu branż i regionów. Raport przedstawia również siedem kroków, które powinien wykonać pracodawca, aby przyciągnąć i utrzymać pracowników. Jednym z nich jest konsekwentna polityka świadczeń pozapłacowych. Pytani o cechy idealnego pracodawcy, respondenci aż w 77% wskazują na poziom wynagrodzenia i właśnie na benefity.

Kilka ostatnich kwartałów pokazało, iż coraz większa grupa przedsiębiorców z branży magazynowej i produkcyjnej skłania się do oferowania swoim pracownikom pakietu świadczeń pozapłacowych. Jest to szczególnie widoczne w okolicach dużych miast i w strefach ekonomicznych, gdzie występuje koncentracja firm konkurujących o kandydatów o tym samym profilu. Na popularności szczególnie zyskuje darmowy transport z i do miejsca pracy, pozwalający pracodawcom pozyskiwać kandydatów z miejscowości oddalonych od przedsiębiorstwa, którzy w innym przypadku nie mieliby możliwości dotarcia do pracy – wyjaśnia Paweł Kopeć.

Istotne jest również samo miejsce zatrudnienia. Liczy się nie tylko dobrze skomunikowana lokalizacja, ale także budynek. Czy zadbano w nim o dobre oświetlenie? Czy kuchnia jest odpowiednio wyposażona? A może znajdzie się specjalna przestrzeń dla pracowników, jak trawiasty taras z hamakami? Dziś uatrakcyjnianie miejsca pracy to nie tylko domena biur. Również coraz większa liczba pracodawców magazynowych dba w ten sposób o swój personel.

Według danych Randstad Polska więcej niż co drugi pracownik ceni sobie atmosferę w pracy, również co drugi uważa za istotną równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Są to elementy oferty pracodawcy, na które bezpośredni wpływ ma decyzja o działalności w konkretnym parku logistycznym i o współpracy z konkretnym deweloperem. Decyzja ta implikuje jakość budynków magazynowych czy produkcyjnych, w których zatrudnienie znajdzie zespół, jak również określa poziom wsparcia dostarczanego na co dzień przez zarządców budynków. Naszą rolą jest zrealizowanie projektów deweloperskich najwyższej jakości, jak również dostosowanie istniejących już powierzchni do potrzeb klientów. To na ich zlecenie wprowadzamy na przykład dodatkowe przeszklenia w dokach, dzięki którym pracownicy zyskują lepszy dostęp do światła dziennego, a co za tym idzie zwiększa się ich komfort pracy. To na zamówienie klientów wykańczamy w najwyższym standardzie biura czy też przygotowujemy przyjazne przestrzenie socjalne, strefy relaksu oraz kantyny. Wiele usprawnień i innowacji jest w naszej ofercie standardem. We wszystkich nowopowstających obiektach instalujemy energooszczędne oświetlenie LED, które nie tylko korzystnie wpływa na środowisko naturalne, ale także generuje konkretne, ponad 30% oszczędności. Dla pracowników oznacza ono lepsze i bardziej przyjazne dla wzroku światło, co jest bardzo istotne np. przy pracy precyzyjnej – konkluduje Magdalena Szulc.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C