Najnowsze wydania

TSL Biznes - lipiec-sierpień 2016

tslbiznes 2015 0708

Czytaj e-wydanie online

Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W bieżącym wydaniu miesięcznika TSL Biznes:
 
 

 > Wydarzenia

POL-EC O-SYSTEM:
od technologii po inwestycje

Ochrona środowiska poszukuje nowych rozwiązań i technologii. Branża znaleźć je może na targach POL-ECO-SYSTEM w Poznaniu (11-14.10.2016). Ekspozycja targowa pozwala w jednym miejscu zweryfikować pokaźny obszar rynkowej oferty, a towarzyszące im konferencje uzupełniają wiedzę o istotne doświadczenia i zmiany dokonujące się w sektorze. W obu przypadkach – potencjał zdobytego know-how bywa bezcenny.

 

> Logistyka

Grupa Natanek. Najszybciej rozwijająca się firma branży TSL
Grupa Natanek wielkimi krokami zbliża się do świętowania 25. rocznicy swojego powstania. To właśnie wtedy, założyciele firmy zakupili dwa zestawy ciężarowe i zaczęli swoją przygodę z branżą transportową, która trwa do dziś.

 

Strategia na najbliższe 3 lata w FM Logistic
Ekspansja w Niemczech, Indiach i na Bałkanach oraz rozwój transportu, w tym drobnicy międzynarodowej, to główne założenia nowej globalnej strategii Grupy FM. Operator zapowiada także dalsze inwestycje w innowacyjne rozwiązania optymalizujące łańcuchy dostaw.

 

American dream – w poszukiwaniu nowych rynków zbytu
Obroty handlowe Polski z krajami obu Ameryk rosną, jednak wciąż są to dla nas rynki stosunkowo egzotyczne pod względem biznesowym i to pomimo bardzo dużego potencjału gospodarczego jaki reprezentują. Głównymi barierami w handlu transatlantyckim są cła i stosunkowo słaba znajomość realiów rynku latynoamerykańskiego przez polskich przedsiębiorców.

 

W regionie obu Ameryk
DHL Express dysponuje siecią połączeń do ponad 220 krajów oraz operuje do 500 lotnisk na całym świecie, a Ameryka Północna i Południowa stanowią dla firmy ważne kierunki rozwoju. Rynek amerykański odgrywa dużą rolę we wdrażaniu globalnej strategii rozwoju całej Grupy Deutsche Post DHL.

 

Rozwój w dwucyfrowym tempie
PEKAES to jedna z niewielu firm logistycznych o polskich korzeniach, która prowadzi działalność od blisko 60 lat. W przeszłości z kondycją bywało różnie, jednak obecnie cała Grupa logistyczna prężnie się rozwija. Co leży u podstaw sukcesu? – TSL Biznes pyta Macieja Bachmana, prezesa zarządu PEKAES.

 

Certyfikat krzepi!
Zainteresowanie systemami ISO sukcesywnie spada. W powstałą w ten sposób przestrzeń wchodzą coraz popularniejsze certyfikaty branżowe lub powoływane ad hoc projekty, o których niewiele wiadomo. Jednocześnie posiadanie certyfikatu nadal jest w modzie, a przedsiębiorcy często prześcigają się w ich kolekcjonowaniu. Aby odnieść sukces z certyfikatem i zbudować pozytywny wizerunek firmy warto pamiętać o kilku zasadach.

 

Gotowi na wyzwania
Niewątpliwie obsługa branży chemicznej stawia przed operatorami logistycznymi wyjątkowo trudne wyzwania. Już to, że transport płynnych substancji chemicznych wymaga znajomości nie tylko procedur przewozowych oraz regulacji celnych, ale przede wszystkim umiejętności spełnienia najwyższych wymagań technicznych, zwłaszcza w wypadku przewozu chemii płynnej, jest nie lada wyzwaniem.

 

Specjalistyczna obsługa logistyczna branży przemysłowej
Dla wielu producentów z branży przemysłowej optymalizacja kosztów produkcji jest nieodzownym elementem konkurencyjności na rynku. W związku z tym dość często komponenty do produkcji czy nawet elementy konstrukcyjne linii produkcyjnych są kupowane w innym kraju, gdzie koszty są niższe, a logistyka musi zapewnić bezpieczeństwo całego łańcucha dostaw.

 

Pod dużym wpływem norm jakościowych i środowiskowych
Spora konkurencja w branży celulozowo-papierniczej musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Wśród nich wymienić można m.in. wymagania norm środowiskowych, możliwości ponownego użycia surowców i poddawanie ich recyklingowi, a także specjalistyczne wytwarzanie z wykorzystaniem energii odnawialnych. Podwyższanie jakości i wydajności procesów oraz obniżanie energochłonności wytwarzania stanowi kluczowy element zarządzania łańcuchem dostaw.

 

 > Logistyka – technologia

Inka – palety display – oszczędność miejsca i pieniędzy
Firma Inka Paletten GmbH utrzymuje ceny oferowanych przez siebie palet na stałym poziomie. Do ich wytwarzania firma nie używa surowego drewna. Palety Inka produkowane są z odpadów drewnianych (PEFC) pochodzących ze zrównoważonej gospodarki leśnej oraz drewna recyklingowego.

 

 > Prawo

Oddaj Loi Macron w dobre ręce
W związku z wydanym 7 kwietnia 2016 roku dekretem nr 2016-418 dotyczącym delegowania pracowników w transporcie drogowym na terytorium Francji, z dniem 1 lipca weszła w życie Ustawa o płacy minimalnej Loi Macron. Wiąże się to z koniecznością dopełnienia pewnych czynności.

 

Transport ponadgabarytowy w Polsce
Przez wiele lat transport nienormatywny zmagał się nie tyle z problemami natury sprzętowej czy infrastrukturalnej, co z niechęcią i zbyt zachowawczym podejściem urzędników. Po zmianach z 2012 roku, które zrewolucjonizowały transport ponadgabarytowy w Polsce – głównie dzięki aktywności ówczesnego zarządu OSPTN, w którego skład wchodzili Przemysław Panas, Kazimierz Skuratowicz oraz Edward Skorupa – nadszedł czas na doprecyzowanie przepisów i dalszy ich rozwój.

 

Niemiecki kabotaż – odpowiedzialność a ubezpieczenie
Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21.10.2009 r. zostały wprowadzone szczegółowe regulacje dotyczące przewozów kabotażowych. Określa ono zasady wykonywania przewozów kabotażowych i dotyczy wszystkich unijnych przewoźników.

 

W jakim celu Francja wprowadziła przepisy dotyczące stosowania płacy minimalnej w branży transportowej?
Na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska, Energii i Morza zostały opublikowane podstawowe informacje dotyczące stosowania nowych przepisów francuskiego kodeksu pracy wprowadzonych przez Loi Macron oraz Dekret nr 2016-418. Mimo tego, że nowe przepisy obowiązują od 1 lipca 2016 r., nadal pozostaje wiele niewiadomych.

 

Czy przewoźnicy padli ofiarą zmowy cenowej?
Pozew zbiorowy przewoźników przeciwko producentom ciężarówek

Kancelaria Prawna Iuridica, która specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców z branży TSL, od początku 2016 monitoruje postępowanie prowadzone przez Komisję Europejską przeciwko potentatom w produkcji ciężarówek. Nałożona kilkanaście dni temu kara potwierdziła, iż na rynku mieliśmy do czynienia z kartelem – zakazaną zmową koncernów, której efektem było zawyżenie cen pojazdów.

 

 > Transport intermodalny

Wspólne święto PCC Intermodal i Śląskiego Centrum Logistyki
Powodów do świętowania było kilka, a każdy znaczący, bo w Gliwicach ukończono modernizację terminalu intermodalnego PCC Intermodal S. A., a także uruchomiono kolejne połączenia intermodalne z i do Gliwic, a tym samym wszystkich skomunikowanych z nimi regionów.

 

 > Transport drogowy

Rewolucje TSL . Eco jazda, czyli jak dojechać szybciej za mniej
Jednym z celów ecodrivingu jest zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu drogowego. Korzysta nie tylko środowisko naturalne, ale przede wszystkim kierowcy i zatrudniające ich firmy transportowe, ponieważ wiąże się to z obniżeniem wydatków na paliwo rzędu od 10 do 50% oraz z mniejszym zużyciem pojazdu. Zdradzamy kilka sprawdzonych sposobów.

 

6,3 mld złotych w 5 lat – przychody systemu viaTOLL
Dokładnie 6 332 876 580 złotych wpłynęło do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tytułu opłat drogowych pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat.

 > Transport kolejowy

PKP Cargo na Jedwabnym Szlaku
Pociągi kontenerowe z Chin do Polski i dalej tranzytem do Europy Zachodniej funkcjonują od 2005 r. Wyraźny wzrost regularnych połączeń na tej trasie odnotowano dopiero w ostatnich trzech latach, do czego przyczyniło się ożywienie dawnego Jedwabnego Szlaku. Kolejnym, ważnym impulsem było zintegrowanie wszystkich pociągów towarowych, prowadzących składy odprawiane w kilku regionach Chin Środkowych i Zachodnich pod jednym, wspólnym logo „China Railway Express”.

 

 > Transport lotniczy

Podniebna logistyka
Po kilku latach kryzysu, w 2014 r. lotnicze cargo odnotowało budzący nadzieję wzrost o 5%. Jednakże w ubiegłym roku lotnicze przewozy towarowe w skali globalnej spadły do 2,2%. Towarzyszyło temu zmniejszenie przychodów i wykorzystania pojemności ładunkowej. Prognozy na rok bieżący też nie są najlepsze. Czyżby air cargo wchodziło w okres kolejnego kryzysu? O odpowiedź na to i kilka innych pytań związanych z obecną kondycja i przyszłością tej branży zapytaliśmy eksperta lotniczego rynku cargo, Mariusza Kuczka, z którym rozmawiał Franciszek Nietz.

1 procent polskiego cargo lotniczego
81,51 tys. ton cargo obsłużono w polskich portach lotniczych w ruchu krajowym i międzynarodowym w 2015 r., co oznacza 11,8% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Najwięcej, 58,24 tys. ton frachtu (o 9% więcej niż w 2014 r.) odprawiono na Lotnisku Chopina, które zdecydowanie wyprzedziło Katowice Pyrzowice, gdańskie lotnisko im. L. Wałęsy i podrzeszowską Jasionkę. Pierwszy kwartał roku bieżącego potwierdził rozwojową tendencję lotniska warszawskiego, na którym fracht lotniczy był o prawie 14% większy niż w analogicznym okresie 2015 r.

Najważniejszy element globalnej działalności
Firma DHL Express, realizująca międzynarodowe przesyłki ekspresowe, obecna jest na kluczowych lotniskach w Polsce, działających w międzynarodowym lotniczym ruchu towarowym – tj. w Warszawie, w Katowicach oraz w Gdańsku.


Kolonia centrum lotniczym UPS w Europie
Niewielu operatorów logistycznych działa na tak globalną skalę jak UPS, świadcząc usługi w ponad 220 krajach i terytoriach na całym świecie. Ta wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych firma przewagę rynkową zdobyła m.in. dzięki upowszechnieniu usług przewozu przesyłek, ich konsolidacji i byciu pionierem w wykorzystywaniu transportu samochodowego już w 1913 r., a następnie lotniczego i stworzeniu własnej floty.