Najnowsze wydania

TSL Biznes - maj 2016

Czytaj e-wydanie online

Zamów prenumeratę
Zamów egzemplarz

W bieżącym wydaniu miesięcznika TSL Biznes:
 
 

 

> Wydarzenia

Spotkania Transportowe 2016
Osiem miast, kilkadziesiąt godzin wystąpień merytorycznych, ponad czterdziestu partnerów i grubo ponad tysiąc uczestników z kilkuset firm transportowych – to najkrótsze podsumowanie ósmej edycji Spotkań Transportowych.

 

AUTOSTRADA-POLSKA w budowie
Targi sektora drogownictwa już w maju w Kielcach

Trwają intensywne przygotowania do targów AUTOSTRADA-POLSKA, poświęconych branży budownictwa drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej, które odbędą się w dniach 31 maja do 2 czerwca, w siedzibie Targów Kielce. Organizator zaplanował w tym czasie wiele atrakcji dla wystawców i zwiedzających.

 

 

 

> Logistyka

Niezbilansowane saldo handlowe z Dalekim Wschodem
Kraje Dalekiego Wschodu od lat są ważnym partnerem handlowym Polski. Nasze relacjehandlowe nie są jednak zbilansowane, ponieważ zdecydowanie więcej towarów importujemy z tego regionu, niż do niego eksportujemy. Niskie koszty siły roboczej (w Chinach) oraz innowacyjne i nowoczesne produkty motoryzacyjne i elektroniczne (Japonia, Korea Południowa) sprawiają, że importowanie produktów z tych krajów po prostu się opłaca. Polska jednak powinna dążyć do zwiększania wartości polskiego eksportu na Daleki Wschód, ponieważ obecne dysproporcje są zbyt duże.

 

Nowy Jedwabny Szlak – mrzonka czy realna perspektywa?
Koncepcję Nowego Jedwabnego Szlaku, na który składają się trasy lądowa i morska, powstała z myślą o rozwoju handlu pomiędzy Chińską Republiką Ludową i Europą, będącą najważniejszym chińskim partnerem gospodarczym. Przedstawił ją lider ChRL Jinping w 2013 r.

 

Kolej z Chin. DHL Global Forwarding liderem innowacji
DHL Global Forwarding jako lider branży logistycznej ma duży potencjał w tworzeniu innowacyjnych produktów. Rozwijanie rozwiązań kolejowych to wychodzenie z ofertą naprzeciw
oczekiwaniom klientów. Fracht lotniczy jest najszybszy, ale może być kosztowny. Fracht morski jest wyraźnie tańszy, ale czas transportu jest najdłuższy. Stąd też rosnące zapotrzebowanie na pośrednie rozwiązania. Warto bowiem podkreślić, iż transport kolejowy staje się coraz popularniejszy wśród polskich eksporterów i importerów. Na znaczeniu zyskują połączenia kolejowe. Wiele z nich przecina Polskę, a DHL Global Forwarding chce utrzymać pozycję lidera na tym rynku. W jaki sposób? – mówi Steve Huang, CEO DHL Global Forwarding Chiny.

 

Morzem, powietrzem lub lądem
Przy wymianie handlowej z krajami Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Chinami, polskie firmy mają do wyboru różne rodzaje transportu. Jakimi względami kierują się wybierając konkretną opcję? Na pytania TSL Biznes odpowiada Przemysław Komar, szef Zespołu ds. Rynku w DB Schenker

 

Parę opcji do wyboru
Rozwijająca się oferta połączeń ROHLIG SUUS Logistics z Dalekim Wschodem, a szczególnie z Chinami, jest wynikiem strategii budowania możliwie szerokiej i kompleksowej palety usług logistycznych oraz szybkiego reagowania firmy na potrzeby klientów. Operator realizuje transporty w obszarze frachtu morskiego, lotniczego i kolejowego, zapewniając swoim kontrahentom różne opcje wyboru.

 

Za 5 lat 1 mld euro przychodów rocznie
Rozwój portów w Polsce i Chorwacji, przeładunki towarów agro oraz poprawa marżowości żeglugi śródlądowej, to nowa strategia rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics. Chce ona również wykorzystać swój potencjał do zwiększania przychodów i rozwijać korytarz transportowy Północ-Południe.

 

DKV na wszystkich autostradach w Polsce
Początek roku 2016 r. to dla nas symboliczny czas. Autostrada A4 dołączyła do dróg, które można opłacać kartą DKV. Tym samym dziś nasi klienci mogą korzystać
ze wsparcia DKV na wszystkich płatnych drogach w Polsce. Do tego mają do dyspozycji najszerszą sieć stacji paliw w naszym kraju dostępną przy pomocy jednej karty paliwowej, liczącą 3967 lokalizacji.

 

Grupa Geis błyskawicznie rozszerza swoją działalność na polskim rynku
Samochodów ciężarowych i dostawczych z charakterystycznym logiem Geis w kształcie paczki nie spotyka się w Polsce jeszcze tak często, jak w Czechach, na Słowacji lub w Niemczech – miejscu założenia firmy w 1948 r. i głównej jej siedziby. To ma się jednak niebawem zmienić.

 

Dużo, szybko i tanio
Obsługa logistyczna branży FMCG
Tanio, szybko czy dobrze? A może szybko, tanio, dobrze, a do tego dużo? Obsługa logistyczna branży FMCG to często konieczność zmierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z dużego wolumenu obsługiwanych ładunków przy pozostaniu w zgodzie z wymaganiami konkretnych grup produktów.

 

Optymalnie, elastycznie, na czas
Dobra szybkozbywalne, czyli Fast Moving Consumer Goods (ang. FMCG), stawiają przed operatorami logistycznymi najwyższe wymagania. Sprawność, elastyczność, a przy tym efektywność w zakresie realizowanych zleceń niezmiennie stanowią przewagę konkurencyjną na rynku usługodawców z branży TSL. Ścisła współpraca z sektorem handlowym i nieprzerwana koordynacja działań wspomaganych elektronicznymi systemami logistycznymi to klucz do sukcesu w działaniach na rzecz konsumentów.

 

FM Logistic buduje magazyny przyszłości
Jednym z celów, które stawia przed sobą FM Logistic jest nieustanne poszukiwanie rozwiązań pozwalających sprostać nowym wyzwaniom w zarządzaniu łańcuchem dostaw. To leżało u podstaw utworzenia w ramach Grupy FM Działu Automatyzacji. Jego zadaniem jest opracowywanie – we współpracy z klientami i firmami partnerskimi – innowacyjnych i optymalizacyjnych rozwiązań o dużej wartości dodanej, wpisujących się w ramy projektu Magazynów Przyszłości.

 

 

> Logistyka - technologia

Palety Inka – idealne rozwiązanie dla eksportu drogą morską oraz lotniczą
Dwiema paletami o formacie kontenerowym firma Inka Paletten zareagowała na znany logistyczny problem, polegający na tym, że wymiary kontenerów ISO oraz formaty powszechnie używanych palet Euro nie są dopasowane.

 

> Transport drogowy

Francuska przerwa
Początek 2016 r. w mediach transportowych należy do Francuzów. Dekret nr 2016-418 z 7 kwietnia, dostosowujący francuski kodeks pracy do przedsiębiorstw transportowych delegujących pracowników zatrudnionych w transporcie drogowym, ujrzał już światło dzienne. Do problemów wynikających z braku możliwości realizacji regularnych odpoczynków tygodniowych w pojazdach na terenie Francji, należy dołączyć temat odbierania przerw w jeździe w trakcie podróży załogi w sposób odmienny niż dopuszczają to przepisy wspólnotowe (oraz praktyka wszystkich służb kontrolnych na terenie Europy).

 

W poszukiwaniu frachtów...
Słaby początek 2016 roku dla rynku transportowego

Pierwszy kwartał tego roku okazał się niezwykle trudny dla branży transportowej. Tak wynika z aktualnych danych barometru transportowego TimoCom. W pierwszych trzech miesiącach stosunek ilości frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych wyniósł zaledwie 30:70. Wydaje się jednak, że wraz z wyższymi temperaturami również rynek transportowy ulega powolnemu odmrożeniu.

 

> Transport intermodalny

Nastawieni na intermodal
Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa udział przewozów intermodalnych w polskim rynku kolejowym w 2020 r. powinien wzrosną do 6%. Obecnie jest on na poziomie 4,6%. Na temat sytuacji tego rodzaju przewozów w naszym kraju oraz perspektyw ich rozwoju dyskutowano w trakcie IV Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2016, które odbyło się 8 kwietnia w Amber Expo w Gdańsku.

 

Sześć procent udziału w 2020 r.
Jeszcze pod koniec ubiegłorocznego lata perspektywy przewozów intermodalnych w Polsce nie zapowiadały się nienajlepiej. Intermodal wyraźnie przyhamował, a Urząd Transportu Kolejowego (UTK) przestrzegał przed możliwością spowolnienia tego rodzaju transportu. Na szczęście nadszedł czwarty kwartał 2015 r., który okazał się dla rynku intermodalnego zbawienny, oddalając wcześniejsze, pesymistyczne rokowania.

 

Terminalowa mapa
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), kolej w Polsce wykorzystywała w ubiegłym roku 31 terminali intermodalnych. Na aktualnej stronie internetowej UTK jest ich nieco więcej, bo 33, a Biała Księga Railway Business Forum „Kolejowy transport towarowy 2015” wymienia 35 takich obiektów, zaznaczając, iż według przyjętych standardów w kraju o wielkości i zaludnieniu Polski, tego typu miejsc powinno być około 40. Liczba ma tu oczywiście swe znaczenie, ale ważniejsze jest wyposażenie terminali oraz ich usytuowanie.

 

Stawiamy na dynamiczny rozwój sieci
W ciągu zaledwie czterech lat od rozpoczęcia działalności Loconi Intermodal udało się uruchomić regularne połączenia intermodalne w czterech lokalizacjach w Polsce i na tym nie chce poprzestać. Dzięki pozyskanemu na koniec zeszłego roku finansowaniu operator planuje budowę trzech kolejnych terminali intermodalnych oraz ekspansję zagraniczną. O planach firmy mówi prezes zarządu Lidia Dziewierska.

 

Przystanek Małaszewicze
Dla prowincji położonych w centralnych i zachodnich Chinach, oddalonych od portów o 1-2 tys. km, transport morski produkowanych tam towarów nie jest opłacalny. Szukają więc sposobu na eksport swoich towarów do Europy. Dlatego połączenie przez Kazachstan, Rosję, Białoruś jest coraz popularniejsze. Na drodze tej leżą Małaszewicze.

 

> Edukacja

Przede wszystkim nauczyć myśleć
O stanie polskie edukacji, nie tylko logistycznej, z prof. Halina Brdulak Szkoły Głównej Handlowej, TSL Biznes rozmawiał w 2013 r. Już wtedy odczuwalne były skutki niżu demograficznego na uczelniach, a model edukacji, który często nawiązywał do modelu z XIX w., był w fazie zmian. Dziś wracamy do rozmowy.

 

Najlepszy młody logistyk
Jakub Jędrzejczak z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Lesznie wygrał ósmą edycję Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej. Swój sukces świętował 15 kwietnia w Wyższej Szkole Logistyki podczas uroczystej gali.

 

Szkoły zawodowe będą kształcić kierowców
Jednym z problemów, z którym boryka się branża transportowa jest brak kierowców zawodowych. Sygnały o potencjalnych trudnościach były zgłaszane przez ekspertów z branży i właścicieli firm transportowych od dawna, jednak ich deficyt zaczął być szczególnie odczuwalny w połowie 2015 r.

 

> Prawo

Płaca minimalna Loi Macron we Francji od 1 lipca 2016 roku
Już od 1 lipca zagraniczna firma wykonująca przewozy na terenie Francji będzie musiała zapewnić pracownikowi minimalne wynagrodzenie w wysokości co najmniej 9,67 euro/godz. Jednak to nie koniec wymogów, które muszą spełnić firmy spoza Francji.